Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391704 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1460 skrivet: 09 feb-11 kl 23:16 »
Ja, det är ju skoj! Går ju att göra med stora ägg också för den delen. Men finns det nått sätt att stärka äggskalen så de inte blir så sköra efter att de är urblåsta menar jag?

Det ska vara ifall man lackar dem kanske?! Det är därför jag vill åt dvärgäggen, det är hårdare skal på dem...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1461 skrivet: 10 feb-11 kl 14:55 »
Doppa dom i båtlack då färgen torkat! Fungerar jätte bra!  :D :D
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Wildvittra

• -
« Svar #1462 skrivet: 10 feb-11 kl 15:20 »
Det är så kul att kunna hämta olikfärgade ägg hos hönsen. En skatt varje dag!  ;D
Jag väntar bara på att mina dv.kochin ska börja för säsongen så att jag får lite mindre ägg också. Har tänkt att försöka blåsa ur dem och sälja till påsk...

Hur blåser man ur ägg?  :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

betsla

• Jämtland
« Svar #1463 skrivet: 10 feb-11 kl 15:30 »

Jag fuskar lite och har köpt en sån här supersmidig sak på Panduro: http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=023036
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1464 skrivet: 10 feb-11 kl 17:24 »

Man gör ett hål ca 2mm i vardera ände av ägget med något spetsigt tex en nål. Sedan blåser man med munnen tryckt tätt intill ägget så att det kommer ut på andra sidan.
Håll ägget över något så att du kan spara innehållet och göra något gott tex scrambled eggs av det.

Sedan suger jag in vatten i ägget från ett glas och sköljer ur resterna.

Tag sytråd och knyt fast en liten pinne och stoppa ned i hålet så kan du hänga upp ägget oxå.
Jag brukar bryta tändstickor och sedan dela på längden.
Perfect att hålla i när man sedan doppar i lacken!

Lycka till!  ;D :P
mvh Pernilla
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1465 skrivet: 10 feb-11 kl 17:31 »

Jag har bara använt en synål och gjort ett litet hål i ena änden av ägget. I andra änden gör jag små hål i en liten ring så att det blir ett lite större hål där. Man måste vara rätt försiktigt. Sen blåser man i den ände där det är ett litet hål så rinner ägget ut i genom det lite större hålet. Man får blåsa rätt hårt.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1466 skrivet: 10 feb-11 kl 17:35 »
Såg inte att nån hunnit svara. :-[
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #1467 skrivet: 10 feb-11 kl 19:10 »
 ;D å här piper det i äggen  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1468 skrivet: 11 feb-11 kl 23:33 »
Postar lite glada äggbilder! ;D Tycker det är så himla kul med lite mer blandade färger i kartongen igen! ;D Efter att våra sista grönvärpare dog, ja... Det har känts så tråkigt under de 2 åren utan "färgglada ägg" i kylskåpet. Men nu har vi äntligen fått ihop flera stycken nya grön och blåvärparnde hönor (kycklingarna från 2010) och även en snygg grönvärpartupp att ha i blandgruppen! :D

Och vaktelägg är ju så tjusiga också ,så de får vara med i bild också. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1469 skrivet: 12 feb-11 kl 21:57 »
Å, vad fina färger. Man blir så glad. Jag vill ha en blåvärpare också! Och en Maran!

I morgon hämtar jag hem två stora hönor (okänd ras/blandras) och tre dv.kochin. Det blir spännande att se vad de stora värper för ägg, har ju glömt att fråga.

äppelpaj

• Småland
« Svar #1470 skrivet: 13 feb-11 kl 16:00 »
Glad för att hönsen äntligen har velat gå ut, vår på gång!  :) De gillar verkligen inte snö och kyla, men i helgen har det varit så soligt och fint, så vi la massa halm i gårdarna och lockade med havre. Till slut kom de äntligen ut och upptäckte att det var skönt ute! Men, de höll sig bara på det området med halm på. Utanför är det ju snö, det går ju inte gå på...  ::)

Linkoso, vart har du köpt de kartongerna som vakteläggen passade i?

Sätterbron

• Värmland
« Svar #1471 skrivet: 13 feb-11 kl 21:54 »
Surhöna!
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1472 skrivet: 13 feb-11 kl 22:57 »
Linkoso, vart har du köpt de kartongerna som vakteläggen passade i?
finns på högberga :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1473 skrivet: 14 feb-11 kl 00:01 »
Mina kompisar tyckte inte det var så skoj med hönor så därför fick jag överta dem!!!  ;D Så nu har jag (förutom de tre hönor jag hade) en vit columbia Sussex-korsning (ärtkam, stor, trolig korsning med Brahma då), blå koppar Marankorsning (troligen Isbar eftersom uppfödaren sagt att den bör värpa grönt och jag tycker att den mer liknar en Isbar i kroppen) och tre supersöta renrasiga vita dvärgkochin. :D :D :D
« Senast ändrad: 14 feb-11 kl 00:07 av Helena R »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1474 skrivet: 14 feb-11 kl 00:19 »
Ja just ja! Är ju också glad för att 23 av 28 blommeägg, 5 av 5 blandrasägg och 4-5 av 7 Isbarägg (postpaket) lever vid lysning på 7:de dagen.

Znibban

• Skåne
« Svar #1475 skrivet: 14 feb-11 kl 00:21 »
Postar lite glada äggbilder! ;D Tycker det är så himla kul med lite mer blandade färger i kartongen igen! ;D Efter att våra sista grönvärpare dog, ja... Det har känts så tråkigt under de 2 åren utan "färgglada ägg" i kylskåpet. Men nu har vi äntligen fått ihop flera stycken nya grön och blåvärparnde hönor (kycklingarna från 2010) och även en snygg grönvärpartupp att ha i blandgruppen! :D

Och vaktelägg är ju så tjusiga också ,så de får vara med i bild också. ;D
Så häftigt med alla färgerna!!! Hade inte en aning om att man kan få så många nyanser!!!
Det måste jag forska lite i.
Har precis fått ärva 8 höns, fick hem de igår. Jätteroligt. 3 Derco men de andra vet jag inte vad de är för raser. 3 st är svartoch vitfläckiga, en är kolsvart och en dvärghöna som är ljusbrun.
Har ni något länktips med bilder på hönsraser?

betsla

• Jämtland
« Svar #1476 skrivet: 14 feb-11 kl 07:53 »
Mina kompisar tyckte inte det var så skoj med hönor så därför fick jag överta dem!!!  ;D

Sickna tossiga kompisar du har...  ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1477 skrivet: 14 feb-11 kl 13:41 »
Sickna tossiga kompisar du har...  ;D

Ja, jag fattar inte hur det är ställt med mina kompisar!?!?!? Nä, det var för jobbigt på vintern, tyckte de. ::) ::) ::) Men glad är ju jag!  :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1478 skrivet: 17 feb-11 kl 22:44 »
Jag har en stor Kochin höna som har surat i flera veckor. Hon är ung och jag hade ingen aning om hon skulle vara en duktig mamma men jag la under henne 2 ägg från kläckaren precis innan kläck. Det blev bara en kyckling men massor i kläckaren så jag smög ut 8 till. Var lite spänd på hur hon skulle reagera...

Men hon kluckade förnöjt och petade glatt in alla nya barnen under sig  ;D :-* ;D

Stora kochinhönor kan bli som de värsta dasslock om dom ska värma många bebbar  ::) Jag nöjer mig dock med 9 då det fortfarande är kallt och Kockinkycklingar får fjädrar väldigt sent.

Nu gäller det bara att det går bra de närmaste dagarna också!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #1479 skrivet: 17 feb-11 kl 22:52 »
Azoo-Lina: Låter så mysigt. Hoppas hon klarar det galant!
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser