Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391594 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1420 skrivet: 30 jan-11 kl 22:21 »
Jag är glad för att jag har lyckats skilja av några raser till. Nu har jag även Niederrheiner, Nakenhals, Cou-Nu och O Shamo i egna avelsgrupper  ;D  Nu gäller det bara att vänta innan man kan samla avelsägg också.
vad är skillnaden på nakenhals och Cou-Nu?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

hönstokan

• Jämtland
« Svar #1421 skrivet: 31 jan-11 kl 05:39 »
Så glad över min duktiga man. Nu han han byggt ytterligare två bås i hönsahuset så nu har islandshönsen och hedemora fått eget boeende under ägg säsongen, Blomme bor oxå för sej och i ett bås bor två mammor med sina barn samt en tidigare kull blandisar. istora rummet bor nu 20 tuppar med några hönor och i det mindre rummet bor de hönor som "renats" och sen ska flytta in i nåt bås med nån stilig tupp :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1422 skrivet: 31 jan-11 kl 07:44 »
vad är skillnaden på nakenhals och Cou-Nu?
Nakenhalsen är en höna av lantrastyp och finns beskriven i våra standard. Den har sitt ursprung i Östeuropa. Cou-Nu (som betyder nakenhals på franska) är en Fransk köttras och betydligt biffigare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1423 skrivet: 31 jan-11 kl 08:13 »
Så glad över min duktiga man. Nu han han byggt ytterligare två bås i hönsahuset så nu har islandshönsen och hedemora fått eget boeende under ägg säsongen, Blomme bor oxå för sej och i ett bås bor två mammor med sina barn samt en tidigare kull blandisar. istora rummet bor nu 20 tuppar med några hönor och i det mindre rummet bor de hönor som "renats" och sen ska flytta in i nåt bås med nån stilig tupp :)
Vad mutar du din man med  ;) Min säger bara att jag ska ha en femårsplan och nu får bita i det sura äpplet att jag inte bad honom bygga många bås när han byggde förra året... Hur skulle jag kunna veta att jag ville ha så här många raser  :o Har du några muttrick så berätta gärna. Där jag vill ha fler hönshus vill han ha ved eller grönskaksodlingar..
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1424 skrivet: 31 jan-11 kl 08:18 »
Fel fel fel!
Friserad x Friserad kan ge avkommor som ser ut såhär.

Jo jag har hört mig för och du och övriga har rätt. Det är bara så tråkigt när någon man tror är trovärdig säger så som föder upp hundratal höns ...och ställer ut. Jag frågade verkligen om det gick pga av just den anledningen du visar med bilderna nedan....
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1425 skrivet: 31 jan-11 kl 10:02 »
Jo jag har hört mig för och du och övriga har rätt. Det är bara så tråkigt när någon man tror är trovärdig säger så som föder upp hundratal höns ...och ställer ut. Jag frågade verkligen om det gick pga av just den anledningen du visar med bilderna nedan....
Ja jag tänkte detsamma, sånna som ställer ut sina höns och föder upp. Borde ha koll...  Inte bra att h*n säger att det går..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1426 skrivet: 01 feb-11 kl 13:35 »
Ett tag nu har jag inte fått ihop antalet gröna ägg riktigt... jag har två araucana-korsningar som lägger gröna, men ibland har jag hittat tre gröna ägg under en dag. Tänkte att jag helt enkelt hade missat nåt från gårdagen.

Men nu ser ni, en av kycklingarna som kläcktes i augusti har börjat lägga ägg. Jättefina små gröna ägg lägger hon  ;D

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Idalun

• Småland
« Svar #1427 skrivet: 01 feb-11 kl 21:36 »
Är både lite ledsen & glad. Ledsen för att Terrorist-Torsten var blodig på kammen ikväll, men samtidigt glad för att Tuppe förmodligen har talat om hur man beter sig! Eller kanske snarare hur man INTE beter sig!   (:)
Torstens beteende har inte varit okej den sista tiden... Alla hönorna har sprungit så fort han har kommit  i närheten. Jag har ändå varit förvånad över hur tålmodig Tuppe har varit. Jag har velat läxa upp honom ett antal gånger. Nu kanske det blir lite lugnare i flocken... Hoppas!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1428 skrivet: 03 feb-11 kl 09:42 »
Värphybridhönan som nu heter Saga har värpt stora fina ägg åt mig varje dag sen hönsen flyttade hit. Ingen av de andra, men nu på morgonen hörde jag ett fasligt annonserande att "nu har jag värpt". Gick för att kolla och mycket riktigt låg Brahmahönan Bodil i redet. Men inte ville hon gå ut därifrån inte. Jag var i hönshuset i en kvart men hon vägrade kliva upp. Där låg hon och boade för fullt, kastare höstrån över ryggen precis som hon tänkte lägga sig att ruva direkt på sitt första ägg. Jag tog ägget under henne och det vägde bara 49g. Jag har för mig att säljaren sa att hon var född 2010 men hon är så himla stor så jag trodde att hon var äldre. Nu väntar jag bara med spänning på att PR-korsningen Lotte också ska sätta igång. Ääääälskar mina hönor!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #1429 skrivet: 03 feb-11 kl 10:08 »
Första blommekycklingen för iår har just kläckts å ser 5 ägg till på G :D
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

SaraD

• Västergötland
« Svar #1430 skrivet: 03 feb-11 kl 10:13 »
och här kläcks det grönvärpare, 4 stycken hittills och fler på väg  :D
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1431 skrivet: 03 feb-11 kl 21:11 »
Är glad för att alla 20 araucanaäggen har spindlar i sig. ;D ;D ;D Sedan så är jag ännu mer glad över en annan grej, men det är privat tills vidare. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

• Jämtland
« Svar #1432 skrivet: 03 feb-11 kl 22:07 »
Sedan så är jag ännu mer glad över en annan grej, men det är privat tills vidare. ::)

Nämen hallå!!!  :o

Sådär kan du ju inte skriva Linkoso, nu får du hela alternativ på dig  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Aklejan

• -
« Svar #1433 skrivet: 03 feb-11 kl 22:18 »
Är glad för att alla 20 araucanaäggen har spindlar i sig. ;D ;D ;D Sedan så är jag ännu mer glad över en annan grej, men det är privat tills vidare. ::)

20 st  :o :o
Hm....va ska du göra med kycklingarna  8) *Dom kycklingar som blir hönor alltså  ::) *

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1434 skrivet: 03 feb-11 kl 22:35 »
Nämen hallå!!!  :o

Sådär kan du ju inte skriva Linkoso, nu får du hela alternativ på dig  ;D

Hahahaha!  :P

Aklejan: Jag kommer ha kvar alla som blir tills de börjar "blomma" ut. Sedan ska man försöka välja ut de bästa djuren till vidare avel (mest rastypiska och mest blå/turkosa i äggfärg). Om man har sådan tur att det skulle kläckas alla 20 och det blir massor av hönor så kan det nog säkert komma finnas någon till övers, eller kanske någon liten grupp med tupp till en annan blivande uppfödare. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #1435 skrivet: 03 feb-11 kl 22:43 »
Jag är glad och spänd för idag har jag laddat min nya fina äggkläckare för allra första gången.
Nu räknar vi ner..... :)
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Aklejan

• -
« Svar #1436 skrivet: 03 feb-11 kl 23:30 »
Hahahaha!  :P

Aklejan: Jag kommer ha kvar alla som blir tills de börjar "blomma" ut. Sedan ska man försöka välja ut de bästa djuren till vidare avel (mest rastypiska och mest blå/turkosa i äggfärg). Om man har sådan tur att det skulle kläckas alla 20 och det blir massor av hönor så kan det nog säkert komma finnas någon till övers, eller kanske någon liten grupp med tupp till en annan blivande uppfödare. =)

:P ;)

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #1437 skrivet: 04 feb-11 kl 15:54 »
Jag är glad över dagens äggskörd.

//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

betsla

• Jämtland
« Svar #1438 skrivet: 04 feb-11 kl 15:55 »

Förstår din glädje!! De mörka äggen är maran eller?

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #1439 skrivet: 04 feb-11 kl 17:47 »

Så härliga färger du får på dina ägg.
Grattis
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser