Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391639 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1400 skrivet: 27 jan-11 kl 20:49 »
Kläckte för tre veckor sedan fram några korsningar på Croad Langshan och nån Lohman korsning och en tupp ser ut så här, han väger redan ganska mycket och har väldigt kraftiga ben tycker jag.

Där ser man dinosaurie-arvet!! Vilka spiror  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1401 skrivet: 27 jan-11 kl 20:59 »
Jag tänkte på struts när jag såg de där benen! ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ORCA

• Gäst
« Svar #1402 skrivet: 28 jan-11 kl 08:48 »
Springer jag på en struts eller T-rex vid lagårn så vet jag hehe

Turnit

• Västergötland
« Svar #1403 skrivet: 29 jan-11 kl 07:24 »
Kraftiga ben!!

Säger alltid att mina brahmor ser ut som T-rex när de springer över gräsmattan......
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
« Svar #1404 skrivet: 29 jan-11 kl 19:58 »
Mitt i sorgen efter Ulla-Bella :'( Är jag lite glad för att jag hittade en trio Dv Mesar på utställningen i Skurup idag!

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #1405 skrivet: 29 jan-11 kl 20:05 »
Bara lite nyfiken, var bedömningen klar på dom utställda djuren? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
« Svar #1406 skrivet: 29 jan-11 kl 20:42 »
Bara lite nyfiken, var bedömningen klar på dom utställda djuren? :)

När vi var där vid 12-tiden var den klar :-[

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1407 skrivet: 29 jan-11 kl 20:46 »
Jag är glad för när jag lös mina ägg i kläckaren var det 100% befruktning på mina Stor Kochin ägg  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Game

• Gäst
« Svar #1408 skrivet: 29 jan-11 kl 20:55 »
Jag är lycklig att få ha tillbringat dagen i hönshuset med mina älskade hönor och ankor..
Hur ska jag klara mig utan dom nu i en massa dagar..
/majsan

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #1409 skrivet: 29 jan-11 kl 21:33 »
Jag är glad för idag fick jag mitt första Amrock Dvärg ägg från hönorna jag hämtade i torsdags.
Då trivs dom säkert redan.
Det funkar så bra i deras burar nu.
Tänka sig att man kan bli så glad över ett litet ägg.

Nu ska här sparas för kläckaren
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1410 skrivet: 29 jan-11 kl 21:36 »
Lampan jag skrev om i hönsledsentråden som varit borta i 2 dagar... Jag är glad nu, för jag hittade den! Jätteglad! ;D Haha, sjukt hur man kan känna sig nästan "handikappad" på något vis pgd. av en lampa...  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1411 skrivet: 29 jan-11 kl 21:41 »
Lampan jag skrev om i hönsledsentråden som varit borta i 2 dagar... Jag är glad nu, för jag hittade den! Jätteglad! ;D Haha, sjukt hur man kan känna sig nästan "handikappad" på något vis pgd. av en lampa...  :-[

Tja... min lilla pennlampa jag använde till äggen ligger troligtvis i svampskogen sen i höstas. Har beställt en "riktig" lampa från Högberga nu, var väl tusan om jag ska lyckas tappa bort den.  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #1412 skrivet: 30 jan-11 kl 18:50 »
Mitt i sorgen efter Ulla-Bella :'( Är jag lite glad för att jag hittade en trio Dv Mesar på utställningen i Skurup idag!

Du köpte inte en myskanka där också? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1413 skrivet: 30 jan-11 kl 18:55 »
Och ja är jättegla! Ställde ut dvärgkochin - en svart friserad tupp och en slät svart höna - och de var superbra!
Tuppen fick 96 poäng och hade varit Best in Show om inte uppfödaren hade märkt honom med hönsring... så han fick inte delta  :-\ Men han är ju likafin för det! Hönan fick 95 poäng och hederspris! Så nu är jag stolt ägare till min första pokal, rosett och hemkommen med ytterligare en tupp! För en sån finfräsig friserad tupp skulle inte vara det allra bästa att avla på denna vackra höna - hon skulle nu helst ha en slät sade experterna. Men jag är en friserad dam till fintuppen hemma ändå. Så nu ska här avlas! Ska bara finna ut var jag ska placera dessa grupper någonstans  :P
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #1414 skrivet: 30 jan-11 kl 18:58 »
Och ja är jättegla! Ställde ut dvärgkochin - en svart friserad tupp och en slät svart höna - och de var superbra!
Tuppen fick 96 poäng och hade varit Best in Show om inte uppfödaren hade märkt honom med hönsring... så han fick inte delta  :-\ Men han är ju likafin för det! Hönan fick 95 poäng och hederspris! Så nu är jag stolt ägare till min första pokal, rosett och hemkommen med ytterligare en tupp! För en sån finfräsig friserad tupp skulle inte vara det allra bästa att avla på denna vackra höna - hon skulle nu helst ha en slät sade experterna. Men jag är en friserad dam till fintuppen hemma ändå. Så nu ska här avlas! Ska bara finna ut var jag ska placera dessa grupper någonstans  :P
du ska inte avla på friserat med friserat om du inte vill få små nakenfisar med dåliga fjädrar >.<
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1415 skrivet: 30 jan-11 kl 19:00 »
Du köpte inte en myskanka där också? :)

Dvärgmesarna var superfina! Så dem ska du vara glad för  :D Var det Christers du köpte av? Det var första gången jag såg sådana -de är verkligen helt supercoola! Måste ha någongång! Sittar och klurar på var den svarta tuppen med hönan ska bo....  ;)

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1416 skrivet: 30 jan-11 kl 19:01 »
du ska inte avla på friserat med friserat om du inte vill få små nakenfisar med dåliga fjädrar >.<
Det är tydligen helt i sin ordning om de inte är släkt med varandra, enligt uppfödaren. Eller har jag blivit felinformerad?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1417 skrivet: 30 jan-11 kl 19:12 »
Det är tydligen helt i sin ordning om de inte är släkt med varandra, enligt uppfödaren. Eller har jag blivit felinformerad?
Då har han fel
Om du tar frisserad + frisserad (kvittar om det är linjeavel eller obesläcktade) så blir de naknare och naknare för varie generasion.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1418 skrivet: 30 jan-11 kl 21:30 »

Fel fel fel!
Friserad x Friserad kan ge avkommor som ser ut såhär.

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1419 skrivet: 30 jan-11 kl 22:04 »
Jag är glad för att jag har lyckats skilja av några raser till. Nu har jag även Niederrheiner, Nakenhals, Cou-Nu och O Shamo i egna avelsgrupper  ;D  Nu gäller det bara att vänta innan man kan samla avelsägg också.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser