Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391662 gånger)

Aklejan

• -
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1360 skrivet: 15 jan-11 kl 17:26 »
Wiiiii .... Idag fick jag mitt första Maran ägg  ;D
Jag var helt oförberedd , mina Maraner är ju knappt 5 månader..
Stort och vackert!  :D

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #1361 skrivet: 15 jan-11 kl 19:28 »
Ägg igen efter drygt 2 månaders uppehåll - yippiiiee!! Hittade två stycken idag.
Nu börjar det verkligen bli dags att fixa klart resten av de reden som ska upp i "dagrummet" ;D ;D

Krågedal

• Östergötland
« Svar #1362 skrivet: 16 jan-11 kl 11:03 »
Här har det också blivit "ägglossning" efter ett uppehåll på drygt två månader... undrar hur länge det dröjer till man har en "surhöna"? blir det nog kycklingar till påsk!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #1363 skrivet: 16 jan-11 kl 17:19 »
Igår så la min ena svarthöna sitt första ägg .:)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Aklejan

• -
« Svar #1364 skrivet: 16 jan-11 kl 19:19 »
Igår så la min ena svarthöna sitt första ägg .:)

Svarthöns är så himla fina! :D Hur ser äggen ut?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #1365 skrivet: 17 jan-11 kl 12:41 »
 ;D och jag fick 5 st svarthöns ägg igår alla i olika beiga färger plus massa ank ägg
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

574Krusa

• Västergötland
« Svar #1366 skrivet: 17 jan-11 kl 13:00 »
Fick lite ägg precis före jul men nu händer det inget. Det är ju bara att vänta.

taccotad

• Skåne
« Svar #1367 skrivet: 20 jan-11 kl 09:54 »
Här fick jag en superbra start på dagen!
Kom hem för nån timme sen, tittade till hönsen. Gick bort till dom som bor i utedasset (blommetupp + höna, isbarhöna + en blandishöna) där har vi inte fått ett enda ägg då två av hönorna är unga och den tredje har både ruggat och fått nån form av chock misstänker jag efter flertalet rävattacker.
När jag kom in där låg isbarhönan i vasken (har lämnat kvar viss del av inredningen och misstänkte att just denna lilla vasken skulle bli uppskattat rede) och tuppen och blommehönan satt intill henne och tittade.
Jag stod kvar och tittade och jag såg hur hennes första ägg ploppade ut. Så himla häftigt, just eftersom det faktiskt var hennes absolut FÖRSTA jättefina ägg!!!!!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #1368 skrivet: 20 jan-11 kl 10:45 »
Här fick jag en superbra start på dagen!
Kom hem för nån timme sen, tittade till hönsen. Gick bort till dom som bor i utedasset (blommetupp + höna, isbarhöna + en blandishöna) där har vi inte fått ett enda ägg då två av hönorna är unga och den tredje har både ruggat och fått nån form av chock misstänker jag efter flertalet rävattacker.
När jag kom in där låg isbarhönan i vasken (har lämnat kvar viss del av inredningen och misstänkte att just denna lilla vasken skulle bli uppskattat rede) och tuppen och blommehönan satt intill henne och tittade.
Jag stod kvar och tittade och jag såg hur hennes första ägg ploppade ut. Så himla häftigt, just eftersom det faktiskt var hennes absolut FÖRSTA jättefina ägg!!!!!

Stort grattis!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #1369 skrivet: 20 jan-11 kl 11:08 »
Igår värpte ALLA mina 3 Ölandshönor var sitt ägg i samma rede.
Jag blev såååå lycklig.
Första gången alla värpt på en dag.
Hurra för mina sötisar.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

taccotad

• Skåne
« Svar #1370 skrivet: 20 jan-11 kl 11:27 »
Stort grattis!

Tack :) Är så härligt nu när hönsen börjar vakna till liv igen.
Men nu börjar jag känna att de där två ungtupparna måste bort.... måste bara köpa ny yxa först....

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #1371 skrivet: 20 jan-11 kl 11:36 »
Svarthöns är så himla fina! :D Hur ser äggen ut?
Vita - ljusbeiga.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

SaraD

• Västergötland
« Svar #1372 skrivet: 20 jan-11 kl 13:54 »
I veckan fick jag för första gången ett ägg från alla mina sex hönor på samma dag!
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1373 skrivet: 21 jan-11 kl 08:09 »
Jag känner mig lite pirrigt glad för jag ska för första gången ställa ut några av mina höns nästa helg på Djur och Fritid i Skurup! Jag har varit och tittat på utställningen i Huseby men annars så är jag totalt grön på detta  :P Har förstått att ett bad är positivt så i helgen ska de skuras! Om ni har något bra tips på hur man förbereder och till exempel enklast badar dem så PM:a gärna! Det är friserad dvärgkochin så det är lite fjädrar att jobba med...  Tänkte försöka med kattschampo? Och blåsa dem torra med hårblås....   :D ;D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1374 skrivet: 21 jan-11 kl 10:47 »
Jag känner mig lite pirrigt glad för jag ska för första gången ställa ut några av mina höns nästa helg på Djur och Fritid i Skurup! Jag har varit och tittat på utställningen i Huseby men annars så är jag totalt grön på detta  :P Har förstått att ett bad är positivt så i helgen ska de skuras! Om ni har något bra tips på hur man förbereder och till exempel enklast badar dem så PM:a gärna! Det är friserad dvärgkochin så det är lite fjädrar att jobba med...  Tänkte försöka med kattschampo? Och blåsa dem torra med hårblås....   :D ;D

En väldigt bra(svensk) sida om utställning är denna :) http://sabelpoot.se/hons_infor_utstallning.htm
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1375 skrivet: 21 jan-11 kl 15:27 »
Är glad över att alla mina kycklingar som jag kläckte fram i början av december verkar må bra. De är riktigt nyfikna. :) Det gick hur bra som helst att släppa ihop dem med mina vuxna hönor också. Oerhört skönt!! :)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

hönstokan

• Jämtland
« Svar #1376 skrivet: 21 jan-11 kl 16:35 »
Efter flera års letande har jag nu fått dv brahma ägg. Vilken lycka. på söndag kväll ska dom läggas under Molly som är en dv kochin fröken som bara lääängtar efter bäbisar. hon ligger som en liten padda.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1377 skrivet: 21 jan-11 kl 20:49 »
En väldigt bra(svensk) sida om utställning är denna :) http://sabelpoot.se/hons_infor_utstallning.htm

Tack så mycket! Den var bra att läsa.  :D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #1378 skrivet: 22 jan-11 kl 21:13 »
Höns sprider glädje. Som igår. Flocken spankulerade runt på vändplanen som var hal som en ishockeyrink, när Lill-Höna halkar och går ner i spagat.....    ;D ;D ;D Såg hur kul ut som helst!  ::) Lill-Höna däremot, rättade snabbt till sin svarta fjäderdräkt och hoppades att inte tuppen såg det hela!!!   ;D

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

574Krusa

• Västergötland
« Svar #1379 skrivet: 24 jan-11 kl 10:52 »
Nu har mina höns börjat värpa igen. Fick två ägg igår och hittills idag har jag fått två ägg. De hade en period precis före jul då de värpte men sen la de av igen. Idag skiner solen och den värmer så de kanske börjar få lite vårkänslor precis som jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser