Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391703 gånger)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1340 skrivet: 04 jan-11 kl 19:41 »
lite off topic kanske men jag e glad att jag får ank ägg nu ialf.. svarthönsen har gått i strejk  ::)
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Turnit

• Västergötland
« Svar #1341 skrivet: 06 jan-11 kl 04:27 »
Har fått två ägg till.....så glad!! Kan det vara så nu!! Hoppas hoppas. Hittills har mina hönor bara kostat min, nu änteligen ger de nåt tillbaka....fast det har de ju gjort ändå, de är så mysiga.

Blev bara lite fundersam....har en mignonhona....när börjar de lägga ägg? Nån som vet?? Så det inte är hon som varit framme?!
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1342 skrivet: 06 jan-11 kl 09:48 »
Blev bara lite fundersam....har en mignonhona....när börjar de lägga ägg? Nån som vet?? Så det inte är hon som varit framme?!
Miggisarnas ägg är grönaktiga så dom förväxlar du nog inte med hönsägg :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1343 skrivet: 06 jan-11 kl 10:33 »
Ankägg har en helt annan skalyta än hönsägg också. Har en "mjukare, slätare" yta när man tar i det och påminner lite om sådana där slipade stenägg i utseende.  Min ena stora anka har börjat lägga ägg nu - ANKÄGG sa jag högt för mig själv när jag såg det i redet. ;D

Jag är för övrigt glad över att mina Sebrights börjat värpa igen. ;D De små knattarna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #1344 skrivet: 07 jan-11 kl 21:08 »
Nu har jag äntligen en avelsgrupp med stor 3-färgad sussex  ;D ;D ;D. 3 hönor och 1 tupp!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Turnit

• Västergötland
« Svar #1345 skrivet: 08 jan-11 kl 04:33 »
Miggisarnas ägg är grönaktiga så dom förväxlar du nog inte med hönsägg :D

Tack tack!! Då är det min Brahma som börjat!! Häftigt....plockar ett ägg varannan dag....väntar på att de andra 5 ska sätta fart också. Nu kan jag äntligen få lite egna ägg...har ännu inte vågat röra dem....de är för värdefulla....ska samla så vi alla kan äta ett till frukost!
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

C-Lina

• Bohuslän
« Svar #1346 skrivet: 08 jan-11 kl 12:13 »
Mina "småhönor" har börjat värpa, minst 2 av 4 har börjat! ;D De är födda i somras så de är inte små till storleken längre men kommer nog vara småhönorna tills det förhoppningsvis kommer nya kycklingar.
Hus i skogen med man, barn, hund, katt och Bohuslän-Dals svarthöns med genbank.

Idalun

• Småland
« Svar #1347 skrivet: 09 jan-11 kl 11:54 »
Jag är så glad för att det inte är -20 grader ute längre och att vi går mot ljusare tider!  :D
Mina små hönor-pönor fick också känna på det idag. När det var som kallast var jag tvungen att skotta igen deras lucka med snö för att isolera bättre. Idag skottades snön bort och det var glada & nyfikna höns som gillade att komma ut en sväng!  8)

Dessutom parade sig Tuppe med Rutan (en av mina brahmor). Det är ännu ingen av mina brahmor som värper, men om mina teorier stämmer :-[ så ska det inte vara långt borta att hon lägger sitt första ägg! Wiiiii... så spännande!  :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1348 skrivet: 09 jan-11 kl 19:43 »
Jag är så glad att en av mina övertaliga tuppar fick ett nytt hem i går. En tjej på facebook som jag helt apropå fick reda på att hon hade höns. Du behöver inte en tupp då, sa jag på skoj så där, och tänk det gjorde hon eftersom de fått ta bort den gamla i höstas.

Så Svarte Petter, numera Petrus, en australorpblandning, jättefin svart med lite brunt i kragen, fick ett nytt hem, sex alldeles egna damer och trivs bra av vad jag har hört.

Nu har jag bara fem tuppar som ska bort. Någon intresserad? En jättefin renrasig sussex, vit colombia, två blandningar lohmann något mer, de är kopparbruna med grönsvarta stjärtar och två blommetuppar, varav den yngre inte säkert är renrasig.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Torry

« Svar #1349 skrivet: 09 jan-11 kl 20:51 »
Min s/k maranhöna Marit, som fyller 6månader i morgon, lade sitt första lilla ägg idag  ;D
Och så är jag glad för att det har varit plusgrader så jag har kunnat spola av bajsbingarna och hönsens stege idag. Solen tittade dessutom förbi så grejorna torkade ute  :D
//Torry

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1350 skrivet: 10 jan-11 kl 09:09 »
Jag lyste årets första omgång ägg i kläckaren och befruktningen var toppen  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

taccotad

• Skåne
« Svar #1351 skrivet: 10 jan-11 kl 12:12 »
Jag är så glad för det känns som hönsen börjar ha lite vårkänningar! De flesta unghönorna börjar få rödade och större kammar, plockade ETT ägg häromdagen men detkom från vår gammalhöna. Annars har det varit otroligt dåligt med ägg länge nu. Längtar sååå till snön är borta så hönsen vill gå ut igen. Längtar efter ägg, kycklingar och galande tuppar.
Sen tyckte jag att tupparna har verkat lite mer sugna på sina damer ;) Även det gör att det känns som vi börjar närma oss våren.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1352 skrivet: 11 jan-11 kl 08:33 »
Två glädjeämnen här: det har landat en blå holländsk vithätta i hönshuset - tack i massor Azoo-Lina  :D Det behövs verkligen fler damer i hönshusets manliga dominans. Det sjuder nämligen av manliga könshormoner just nu med fighter om rang. Undra egentligen vem som vann av Bantamtuppen (pytteliten) och Brahmatuppen (gigant) - såg bara såren i kammarna efteråt. Dvärgkochintuppen hängde  Brahmatuppen i stjärtfjädrarna i morse- ser ganska kul ut  ;D  Nu har jag varjefall fyra hönor och en tupp av vithättorna så nu ska det avlas!

Glädjeämne nummer två är att jag också egentligen får säga: jag har fått ägg!! Första ägget var hackat häromdagen så det kändes ju astråkigt - äggätare är lagom kul. Men nu hittade jag fyra orörda ägg i samma rede igår kväll. De unga brahmahönorna verkar ha kommit igång  :D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Aklejan

• -
« Svar #1353 skrivet: 11 jan-11 kl 14:47 »
Jag är nästan klar med mitt andra hönshus och det blir grymt mysigt!  :D
Idag ska dom unga Maran, Araucana, Isbar/Appenzeller och Silkes flytta in...
Har också en stor, härlig bur till mina viltfärgade Vaktlar där...
Så äntligen kan jag dela upp dom i grupper...  ;D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1354 skrivet: 11 jan-11 kl 23:04 »
jag är glad att jag slaktade bort lite tuppar idag...de äter ju som hästar de små liven...
Fjäderfän och kaniner

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1355 skrivet: 12 jan-11 kl 20:14 »
Nu har jag fått mig en Brahma-tupp också. Ska ut och studera honom lite närmare när jag vet säkert att ungarna sover gott för natten. Äntligen får mina Brahma-tjejer lite "stort" sällskap  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Idalun

• Småland
« Svar #1356 skrivet: 12 jan-11 kl 20:49 »
Det är ännu ingen av mina brahmor som värper, men om mina teorier stämmer :-[ så ska det inte vara långt borta att hon lägger sitt första ägg! Wiiiii... så spännande!  :D

NU har hon lagt sitt första ägg, visserligen på golvet, men lite småmissar så här i början är väl godkänt!? Damen i fråga har ju faktiskt uppfattningen om att redet är något man sover i...  ;) Jag är i alla fall så himla glad eftersom brahmorna var de första hönsen jag skaffade!  :D

Dessutom är jag så glad över att min & sambons planering & miniombygge i hönshuset blev så bra, fast det gick snabbt! Å, inte kostade det massa extrapengar för allt fanns redan hemma!  ;D

betsla

• Jämtland
« Svar #1357 skrivet: 12 jan-11 kl 21:18 »
Nu har jag fått mig en Brahma-tupp också. Ska ut och studera honom lite närmare när jag vet säkert att ungarna sover gott för natten. Äntligen får mina Brahma-tjejer lite "stort" sällskap  ;D

En stilig guldsvartbandad tupp är det, va kul!!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

mother-of-yoda

• Skåne
« Svar #1358 skrivet: 14 jan-11 kl 04:33 »
tokglad, lycklig och fånigt bortkollrad av vår lilla nyinförskaffade hönsflock (brahmor och dvärgkochins), fick det första ägget i förrgår  ;D. kan sitta och klia höns-kinder, handmata och bara kolla på dem hur länge som helst känns det som hehe.

betsla

• Jämtland
« Svar #1359 skrivet: 15 jan-11 kl 09:51 »
Som jag misstänkte... Våra Brahmor har börjat lägga ägg. På ett lite okonventionellt sätt dock...

Var ute i hönshuset och pysslade i morse, ser att en av dem sitter på pinnen - men vad konstigt bredbent hon sitter?!  ??? Känner mellan benen och plopp... där kom ett ägg och ramlade rakt ner i halmen. Jäkla höna!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser