Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391584 gånger)

kiik

• Småland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1320 skrivet: 20 dec-10 kl 13:28 »
Äntligen har min maranhöna lagt ett ägg,trots minusgrader och inget extraljus.Mina gökmaraner har lagt några ägg varje dag nu.Jag bara väntar på att få sätta på kläckaren med kopparmaranägg.
Jag gillar natur och trädgård.

Torry

« Svar #1321 skrivet: 23 dec-10 kl 20:36 »
Barbro Blå, min blå orpingtonhöna lade sitt första ägg idag.   :-* Tyvärr boade hon bort allt hö i redet så det sprack men jag har fyllt på rejält så förhoppningsvis går det bättre nästa gång. (8 månader fyllde hon i lördags.)
//Torry

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1322 skrivet: 23 dec-10 kl 21:05 »
Jag är så glad för mitt nya hönshus ;D ;D ;D och det är garanterat hönsen också  ;D ;D ;D

Igår och förrgår hade vi  -25 :o Vi pratar alltså Skåne  :o Jag har bott här i över 20 år och kan inte minnas att jag upplevt den temperaturen i Skåne tidigare  ::) Det var nästan nystädat i hönshuset så jag vred ner fläkten lite. På morgonen när det var -25 ute och blåste lite så hade hönsen +8 inne  ;D

I natt drog en snöstorm in över Skåne. Det går knappt att vara ute då snö piskar som spik i ansiktet :-\ När jag lyckades skotta mig in i hönshuset  (drivorna blir snabbt gigantiska här på slätten) upptäckte jag att jag inte vridit upp fläkten efter köldknäppen. Dessutom var alla tilluftsventiler översnöade  ::) Det var dock inte obehagligt instängt på något vis, men göööööör varmt  :P Hönsen gottade sig i +14 8) Jag var så påpälsad för snöstormen så jag var tvungen att vädra lite för att kunna vara där inne :-[

Nu är fläkten uppvriden igen och temperaturen är lite mer lagom, någonstans mellan +8 och +10  ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1323 skrivet: 24 dec-10 kl 10:22 »
Jag är så glad för mitt nya hönshus ;D ;D ;D och det är garanterat hönsen också  ;D ;D ;D

Igår och förrgår hade vi  -25 :o Vi pratar alltså Skåne  :o Jag har bott här i över 20 år och kan inte minnas att jag upplevt den temperaturen i Skåne tidigare  ::) Det var nästan nystädat i hönshuset så jag vred ner fläkten lite. På morgonen när det var -25 ute och blåste lite så hade hönsen +8 inne  ;D

I natt drog en snöstorm in över Skåne. Det går knappt att vara ute då snö piskar som spik i ansiktet :-\ När jag lyckades skotta mig in i hönshuset  (drivorna blir snabbt gigantiska här på slätten) upptäckte jag att jag inte vridit upp fläkten efter köldknäppen. Dessutom var alla tilluftsventiler översnöade  ::) Det var dock inte obehagligt instängt på något vis, men göööööör varmt  :P Hönsen gottade sig i +14 8) Jag var så påpälsad för snöstormen så jag var tvungen att vädra lite för att kunna vara där inne :-[

Nu är fläkten uppvriden igen och temperaturen är lite mer lagom, någonstans mellan +8 och +10  ;D
Det låter som att ni har tagit solsemester redan  ;D Det kanske är i hönshuset ni ska fira jul  :P. Mina har fått torkade brännässlor och upphängd vitkål dagen till ära. Men de har inte riktigt förstått att det ska vara gott  :-\
God jul på dig!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Idalun

• Småland
« Svar #1324 skrivet: 24 dec-10 kl 13:49 »
På självaste Julafton går jag glad i hågen ut i hönshuset för att önska mina fina höns God Jul med diverse godsaker. Ännu gladare blir jag då hönsen har gett mig en julklapp! Ytterliggare en faverolldam har då värpt fram sitt första ägg. Tjoho!  :D
Vilken bra start på dagen!  :)

GOD JUL!

Aklejan

• -
« Svar #1325 skrivet: 27 dec-10 kl 13:37 »
Helt fantastiskt....
På julafton så kläcktes 15 Silkeskycklingar av 19 skickade ägg!
Det var ju svinkallt när dom skickades .... Jisses!!!  :o ;D
Dagen efter så kläcktes Isbar och massa Brahma... Härligt!!!  ;D

*Det är min dotters Silkes och kläckningen var planerad som en julklapp*

solidpoints

• Västergötland
« Svar #1326 skrivet: 27 dec-10 kl 14:00 »
Är så glad att vår ena tupp har fått ett nytt hem och på så sätt undsluppit döden :)
Lika glad är jag nog för att vi nu, mitt i smällkalla vintern har fått våra första ägg någonsin. Troligtvis från våra små chaboflickor eller ev från dv wyandotterna eller kanske t om från.... nä jag har inte en aning vem det är som skänker oss dessa små söta små gåvor  :-[
Söta är de i alla fall och SOM vi har väntat... 10 månader.
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1327 skrivet: 27 dec-10 kl 14:15 »
Vi har börjat få gröna ägg nu igen, efter några månaders uppehåll. Dessutom är det någon/några av unghönsen som lägger ägg nu. Jag känner inte riktigt igen formen och färgnyansen från de äldre damerna.

Dessutom har det nu slutat vara runt -30, nu ligger det på behagliga -10 och hönsen får ha det öppet på dagarna så att de får frisk luft igen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

trallallaa

• Gäst
« Svar #1328 skrivet: 01 jan-11 kl 17:22 »
Min ena MES Dvärg höna ligger på 4 st ägg, jag lös dem idag och alla 4 hade liv i sig  :o ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1329 skrivet: 01 jan-11 kl 18:57 »
Jag är så glad att jag orkade städa hönshuset idag trots att jag var lite sliten efter nyårsfirandet  :-[

Det är så himla mysigt att komma ut till hönsen när det är rent och fint ;D

Sedan är jag glad för att båda mina Maranhönor har börjat värpa och äggen är så fina i färgen  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ramsta

• Uppland
    • Ramsta lasergravyr
« Svar #1330 skrivet: 01 jan-11 kl 23:01 »
Är så glad vi har köp en äggkläckare,en R-com 20 trots en ansträngd ekonomi.
Längtar att få fylla den med ägg.
http://www.ramstagravyr.se ,6 barn och en helt underbar fru,3 taxar,15 höns

Aklejan

• -
« Svar #1331 skrivet: 01 jan-11 kl 23:13 »
Är så glad vi har köp en äggkläckare,en R-com 20 trots en ansträngd ekonomi.
Längtar att få fylla den med ägg.

Grattis!  :D
Jag har en R-com 50....samma som din, fast lite större!
Himla nöjd...har haft 3 lyckade kläckningar!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1332 skrivet: 01 jan-11 kl 23:27 »
Också bara bra erfarenheter utav min. :D (också 50 pro)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lianne

• Västergötland
« Svar #1333 skrivet: 03 jan-11 kl 21:50 »
Är så glad att fler än en unghöna värper nu, får 3-4 ägg om dagen på sju hönor :D
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Turnit

• Västergötland
« Svar #1334 skrivet: 04 jan-11 kl 06:29 »
Jag tror att min brahma lagt sitt första ägg..... 8)
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1335 skrivet: 04 jan-11 kl 08:07 »
Jag tror att min brahma lagt sitt första ägg..... 8)

ÅH va kul! Jag har två Brahma som börjar vara kanske 10 mån eller så... Har inte sett dem i närheten av redena än, men man vet ju aldrig. Hur brukar deras ägg se ut?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Aklejan

• -
« Svar #1336 skrivet: 04 jan-11 kl 16:23 »
ÅH va kul! Jag har två Brahma som börjar vara kanske 10 mån eller så... Har inte sett dem i närheten av redena än, men man vet ju aldrig. Hur brukar deras ägg se ut?

Mina Brahma lägger ganska små ägg i början...
Jag har ett gäng unghönor (10 st) som är födda i juni ...
Dom har precis börjat lägga nu, små ljust bruna vackra ägg!  :D
Mina äldre damer lägger ganska stora ägg, ca 65 g och lite mörkare i färgen!

Aklejan

• -
« Svar #1337 skrivet: 04 jan-11 kl 16:25 »
Jag är super glad för vackra, spännande ägg som jag fått på posten idag!
I morgon ska jag starta kläckaren...  :P ;D
Å sen denna eviga väntan... 21 dagar kan kännas galet länge!

Turnit

• Västergötland
« Svar #1338 skrivet: 04 jan-11 kl 17:49 »
Mina Brahma lägger ganska små ägg i början...
Jag har ett gäng unghönor (10 st) som är födda i juni ...
Dom har precis börjat lägga nu, små ljust bruna vackra ägg!  :D
Mina äldre damer lägger ganska stora ägg, ca 65 g och lite mörkare i färgen!

Japp, precis såg det ut....hon är född i maj, så det var på tiden....de andra är födda siste juli, så de är nog inte på g än......
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1339 skrivet: 04 jan-11 kl 18:22 »
Fick ett pytte pytte dvärg kochin ägg i dag så nu har en till börjat värpa :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser