Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391649 gånger)

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1220 skrivet: 17 okt-10 kl 09:21 »
Idag är jag glad för att ett ägg har kläckts imorse :) En lite vaktelbebis :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Turnit

• Västergötland
« Svar #1221 skrivet: 17 okt-10 kl 09:42 »
Grattis!!!
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1222 skrivet: 17 okt-10 kl 12:34 »
Har för första gången hört en av mina dvärgsilkestuppar gala. Snacka om att vara i målbrottet.  ;D
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

SaraD

• Västergötland
« Svar #1223 skrivet: 18 okt-10 kl 13:15 »
Nu vet jag vem som börjat värpa. Det är lilla Agda! Dessutom började Agnes bara nån dag efter hon med. Så nu har vi inom loppet av 9 dagar fått 15 ägg här hemma!
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #1224 skrivet: 18 okt-10 kl 19:04 »
Jag är så glad för jag har köpt två superfina dv. kochin idag!!!!
En gul och en blå.
De är så söta!
Nu går de i en bur brevid alla andra tills dem vant sig med varandra.
Det kommer blir så bra sååå! ;D :D :-*
Dv. höns, undulater & ragdoll

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #1225 skrivet: 20 okt-10 kl 21:22 »
Jag är glad för att min svarthöna Mini- Lisa igår tog med sina fyra små upp på nattpinnen, där de stora hönsen sitter, för första gången. De små tog plats under mage och vingar.
Idag när jag skulle låsa om hönsen gick jag in för att kolla så allt var ok, så har de flyttat ner i redet igen, förutom en kyckling, som tagit sig upp på pinnen och parkerat under en annan höna, Svart-Vita!  ;D
Så söta de är! Och de gör mig så glad!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #1226 skrivet: 25 okt-10 kl 10:35 »
är så glad för att av 6st KoSchamo ägg så kläcktes det 1 kyckling ...ibland känner jag att man får vara glad även för det lilla :P
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1227 skrivet: 25 okt-10 kl 13:01 »
Glad över att jag lyckats rädda ev. 3 små blivande bäbisar från min dv kochin som lämnade redet med 18st ägg. Svinkalla, som om de stått i kylskåpet eller värre var äggen! Hade ruvats i ca 5-6 dagar. Lös äggen... Blodring, blodring, blodring... Kändes som alla var döda. :( Så kom jag till ett Sebrightägg och där var en svaaaag spindel med en liten livlös räka i mitten. Sedan kom jag till ytterligare ett ägg där man kunde urskilja ådrorna, men som såg ut att börjat tynat bort. Till sist ett araucanaägg som jag inte kunde se igenom ordentligt.

Jag skyndade mig upp med dessa iskalla ägg och la in i kläckaren. Idag, 2 dagar senare lös jag dem och det var full rörelse i äggen (iaf. 2, araucanaägget såg jag inte något bra i men lät det ligga kvar)! :D Otroligt hur tåliga dessa små krabater är egentligen!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1228 skrivet: 25 okt-10 kl 13:04 »
Wow... 18 ägg under en dv. kochin?? Platt höna...  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1229 skrivet: 25 okt-10 kl 13:06 »
Ja. ;D Och hon är en av mina minsta dv kochin också. ;D Synd att hon lämnade högen... Hon hade nämligen redan legat i nästan 3 veckor på ett ägg där fostret dog när den var ca halvvägs i utvecklingen. Hon låg kvar utan ägg några dagar utan att vilja flytta sig... Så då fick hon nya... Som hon började låta utvecklas för att sedan lämna åt döden. ::) Schysst liten höna.  >:D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Turnit

• Västergötland
« Svar #1230 skrivet: 25 okt-10 kl 13:12 »
Och jag är glad.....fick 12 små kycklingar av 24 ägg....så när jag höll på att stänga av såg jag att det var hål på ett 13onde.....idag mår alla bra, har flyttat ner till matkällaren, och har klarat natten bra under värmelampan.....-4 ute.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Lina W

• Ångermanland
« Svar #1231 skrivet: 28 okt-10 kl 09:57 »
Igår värpe en Isabar sitt första gröna ägg  ;D jag är så glad att jag dansar idag  ;D
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #1232 skrivet: 01 nov-10 kl 19:14 »
Har putsat hönsens fönster! Nu kan de se ut och sitta och sola sig på insidan och jag kan se in och kolla att alla är uppe på pinnen innan jag stänger för natten!
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1233 skrivet: 02 nov-10 kl 12:11 »
Nu har jag köpt en äggkläckningsmaskin, King Suro 20, av Tinafin här på forumet. Längtar efter att den ska komma hem. Undrar hur lång tid det tar för schenker att köra den från (ungefär) Växjö till Tjällmo??

*väntar*
*suckar*
*väntar* :-[
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

betsla

• Jämtland
« Svar #1234 skrivet: 02 nov-10 kl 12:19 »
Undrar hur lång tid det tar för schenker att köra den från (ungefär) Växjö till Tjällmo??

Det tar alltid FÖR länge... Håll ut!!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1235 skrivet: 02 nov-10 kl 17:24 »
Det tar alltid FÖR länge... Håll ut!!  ;D

Eftersom jag egentligen skulle fått låna en kläckare av en kompis brorsa (som bara har den stående till ingen nytta) för minst 2 månader sedan kan det ju knappast ta längre tid än så. Tröttnade på att vänta och när jag såg annonsen den 27 (tror jag det var) skrev jag att jag skulle ha den.  ;D Då borde jag få den snart i alla fall..

Något mer jag är glad över: Den ena av mina små kochinhönor har börjat värpa. JIPPI!!! Fick ett ägg i förrgår och ett idag. De är så små och söta i jämförelse med mina ägg från Lohman som inte ens får plats i en äggkartong.

Aklejan

• -
« Svar #1236 skrivet: 04 nov-10 kl 02:26 »
För lite mer än en vecka sedan så kläcktes en himla massa kycklingar
i min nya superkläckare  ;D
Efter ett par dagar så flyttade jag ut 14 Brahma kycklingar till en av mina Brahma
som så lämpligt hade lagt sig för att sura på 3 plastägg som jag lockat med  :P
Idag hade jag fixat i ordning till dom andra kycklingarna i en stor, ny bur inne hos hönsen,
med värmelampa, klippt halm, nya vattenautomater ...värsta myset!  :D
Flyttade ut alla sötisar nu i kväll å satt där en lång stund och bara njöt..
Men sen när jag skulle gå så fick jag värsta mardrömstanken.. *Tänk om strömmen går* :o
Så då flyttade jag in Brahma mamman och hennes kycklingar till dom andra...
Hon såg fett nöjd ut!!! 27 kycklingar från 3 plastägg å ett par dagars ruvande!  ;D
Buren är jäkligt stor, så jag tror att dom alla får plats där i någon vecka..
Perfekt!!! Värmelampa och mys-mamma!!!
Kunde inte slita mej, utan hämtade en pall som jag satt på i 2 timmar...
Har inte känt mej så fånigt lycklig på länge...kom en å annan tår till å me  ;D

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #1237 skrivet: 04 nov-10 kl 09:53 »
Guuuud vad jag längtar till att mina ska få kyclingar!!
Jag är precis som dig, sitter på en pall i hönshuset minst en timma varje dag, det är bara så himla mysigt.
 :-*
Dv. höns, undulater & ragdoll

betsla

• Jämtland
« Svar #1238 skrivet: 04 nov-10 kl 09:57 »
För lite mer än en vecka sedan så kläcktes en himla massa kycklingar
i min nya superkläckare  ;D
Efter ett par dagar så flyttade jag ut 14 Brahma kycklingar till en av mina Brahma
som så lämpligt hade lagt sig för att sura på 3 plastägg som jag lockat med  :P
Idag hade jag fixat i ordning till dom andra kycklingarna i en stor, ny bur inne hos hönsen,
med värmelampa, klippt halm, nya vattenautomater ...värsta myset!  :D
Flyttade ut alla sötisar nu i kväll å satt där en lång stund och bara njöt..
Men sen när jag skulle gå så fick jag värsta mardrömstanken.. *Tänk om strömmen går* :o
Så då flyttade jag in Brahma mamman och hennes kycklingar till dom andra...
Hon såg fett nöjd ut!!! 27 kycklingar från 3 plastägg å ett par dagars ruvande!  ;D
Buren är jäkligt stor, så jag tror att dom alla får plats där i någon vecka..
Perfekt!!! Värmelampa och mys-mamma!!!
Kunde inte slita mej, utan hämtade en pall som jag satt på i 2 timmar...
Har inte känt mej så fånigt lycklig på länge...kom en å annan tår till å me  ;D

Åh så mysigt! =)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1239 skrivet: 04 nov-10 kl 10:53 »
Guuuud vad jag längtar till att mina ska få kyclingar!!
Jag är precis som dig, sitter på en pall i hönshuset minst en timma varje dag, det är bara så himla mysigt.
 :-*
Ja  :D Det händer alltid något nytt hos dem!  :)  :-*
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser