Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391708 gånger)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1180 skrivet: 23 sep-10 kl 09:56 »
nu har det kläckts 16 st svarta dunbollar  o:)
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #1181 skrivet: 24 sep-10 kl 21:53 »
kolla va jag har  :-[
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1182 skrivet: 24 sep-10 kl 21:59 »
Pluttisar, så söta de var!

Jag har en höna som har legat platt i ett rede i tre dagar nu så hon vill nog ha smått, men jag tycker det är alldeles för sent, hon får vänta tills i vår...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #1183 skrivet: 24 sep-10 kl 22:05 »
sent ja det tyckte jag med men va lika sugen som hönorna efter 15 års uppehåll så har man abstinens  ::)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #1184 skrivet: 24 sep-10 kl 22:13 »
nu har det kläckts 16 st svarta dunbollar  o:)

Oh grattis!!! kanske några där som jag kan få bli vid till min nystartade genbank? Hur gamla ska de va 8 v?

Mvh Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #1185 skrivet: 24 sep-10 kl 22:40 »
ja 8 v enligt regelboken och det är väldigt svårt att se vad det är för kön innan.. men dom är bedårade fina o friska alla

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1186 skrivet: 24 sep-10 kl 22:47 »
Jag trodde först de var kläckta i äggkläckare eftersom de hade värmelampa och ingen mamma syntes till, men såg längre tillbaka i tråden att det fanns en mamma. Varför är de inte med henne?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #1187 skrivet: 24 sep-10 kl 23:29 »
nej för att hon låg ihjäl dom första så jag körde äggambulans in i köket i äggkläckarn jag köpte ifall det va bra att ha.. hum sa min gubbe.. nä skämt å sido så klara sig resten tack vare det, så nu har den ruvhönan "snott" en 5v kyckling av en annan så jag ska försöka lura dit henne till dom små snart.. allt för dom små liven

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #1188 skrivet: 24 sep-10 kl 23:40 »
o kolla här snacka o hårig hönsmamma,o tro me dom små bryr sig inte ett dugg

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1189 skrivet: 27 sep-10 kl 15:47 »
Idag fick jag mina första gröna ägg  ;D två av mina Isbarsdamer som håller jämna steg i utvecklingen, kläckta samma dag och första ägget samma dag. Jag har ett rede som det har legat en sur Leghorn i. Igår såg jag båda Isbarsdamerna spana in redet noggrant när Leghorntanten var ute och åt. Jag tänkte att nu är dom nog på gång ;) Och mycket riktigt idag låg där 2 gröna ägg :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Therese K

• Skåne
« Svar #1190 skrivet: 27 sep-10 kl 20:22 »
Idag så kom sollan tillbaka efter 4 veckor frånvaro.. med 13 kycklingar!!  vi har sett henne ibland och misstänkt att hon låg och ruvade.. Alla möljiga färger va de på dom små.. svart, grå, brun, gul och fler färgade :-* hur söta som helst, men jag ville inte ha fler kycklingar nu... har plockat ägg från andra ruvhönor i flera veckor ju ::) ja ja.. får låta dom växa upp och sälja till våren :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #1191 skrivet: 28 sep-10 kl 08:49 »
Jag tycker att det låter helt underbart!  :-[
Som nybörjare och (förhoppningsvis) blivande hönsuppfödare undrar jag följande:
- hur kan hon gömma sig så bra i tre veckor? Att inte något rovdjur hittar henne!
- jag antar att äggen kommer från flera olika hönor, men de borde ju ändå ha lagts under en period av flera dagar - eller? Håller hon då de som föds först under sig tills alla har kommit?
Bara nyfiken! Längtar sååå efter våren då jag hoppas på egna små!!!
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #1192 skrivet: 28 sep-10 kl 09:00 »
Min höna låg på 15ägg, hon låg där tills 9st kläcktes, sen var det precis som om hon visste att de andra äggen inte skulle kläckas el var befruktade :) de känner nog av det. De är så himla duktiga och sköter allt :) det är roligt att se
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hej!
« Svar #1193 skrivet: 28 sep-10 kl 09:28 »
Äggen kan med stor sannolikhet vara från en höna. Om hon är blandis gömmer sig ofta massa olika anlag. Har haft flera höns som ruvat fram små i smyg. En hitta vi i nässelsnåret, en på skullen. En vet vi inte vart hon hade redet, men en dag kom hon iaf. Med 12 små i olika färger. ;D.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #1194 skrivet: 28 sep-10 kl 09:38 »
ja min höna gömde oxå, trodde att hon hade slutat att lägga ägg. brukade ju alltid lägga varje dag på sitt ställe. Sen hittade jag stället där hon hade samlat.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Therese K

• Skåne
« Svar #1195 skrivet: 28 sep-10 kl 20:51 »
Ja hönan är en blandis, och tuppen är en brahma.. vi har letat och letat efter henne med inte hittat var hon laggt ägen.. och jag tror att alla ägg kommer från henne. Hon är svart/brun och tuppen är blåguldbandad... jo det är verkligen jätte kul med kycklingar men jag ville inte ha fler för säsongen.. har ju redan 9 vuxna och 4 ungdjur.. så 13 till va inte vad jag räknade med.. fast nu är dom bara 10.. 3 dog i natt.. :'(
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1196 skrivet: 01 okt-10 kl 22:30 »
Idag tittade jag igenom årets sissta kycklingarna.
Det var en svart o en svart gul och en Svartvitfläckig!!
Detta är Orpington.
Svartvitfläckig är det ingen som har iheller på Orp.
Och talar inte om vad jag har korsat  :P    Jag är glad!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #1197 skrivet: 02 okt-10 kl 13:10 »
 ;D ;D så lycklig när min första KoShamo nu tittat ur ägget har 4 ägg till och håller tummarna för att dom oxå kläcks... om nu bara kläckaren sköter sig som han ska ...gammal kläckare  :( den andra gick sönder i värmen så den måste jag laga  :P men just nu spelar detta int så stor roll bara de småa kläcks söm di ska .... ;D ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Torry

« Svar #1198 skrivet: 02 okt-10 kl 19:40 »
Min lilla gökmaran Mara har lagt sina första små söta ägg.   :-*  5 och en halv månad gammal, är inte det tidigt?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1199 skrivet: 02 okt-10 kl 20:15 »
Min lilla gökmaran Mara har lagt sina första små söta ägg.   :-*  5 och en halv månad gammal, är inte det tidigt?

Se vilka fina ägg!!!! *avis på färgen*
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser