Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391707 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1100 skrivet: 30 jul-10 kl 21:25 »
Vad har jag att vara glad för idag då när det gäller mina höns?

Jo, förra veckan så köpte jag 30 stycken kycklingar och några har flyttat till andra hem och några har dött. Men de som är kvar mår jättebra. Sex stycken hoppar runt med de stora orpisarna. Elva stycken bor under värmelampa och växer så det knakar, snart är de tillräckligt stora för att flytta ut. De sex dvärg cochin kycklingarna blev ju bara fem (hon som sålde de behöll en som sällskap åt sin nyköpta kyckling) men gud vad söta de är. Verkar som om det är en tupp och resten hönor. Surkarten som ligger på ägg ligger kvar på äggen trotts att de blivit flyttade och förhoppningsvis så blir det fyra dunbollar inom en vecka eller tio dagar. Sen är det Luvan som är vår favorithöna (den enda som blev kvar när det var massaker i hönsgården) ochhon har börjat bygga sig ett bo och så lägger hon ett ägg om dagen nu igen. Våra Orpingtons är fortfarande lite skygga men det blir bättre dag för dag och de har börjat äta matrester. Ett ägg om dagen på tre hönor kanske inte är jättebra men det känns som om de behöver en pause (de har varit till avel förr och suttit i en i mitt tycke för liten bur utan möjlighet att gå ut och inga sittpinnar - jag köpte de och sen dess så blir de mer och mer hönslika). Jag är glad över våra små vaklar som är så där underbart tvärsöta som bara våra vaktlar kan vara. Får tillräckligt med ägg för att kunna spara ihop tills min svägerska kommer hit så vi alla kan äta vaktelägg till förrätt (vi blir då 12 stycken så det är inget som värps på två dagar när det är två vaktlar man har). Sen så är det de där isbar kycklingarna jag fick hem idag. Fem stycken och ett dygn är de. Väldigt söta. Sen så var det ju så att Orpingtonäggen som Azoo-Lina hade i sin kläckare kläckts. Det blev tre stycken. De bor tillsammans med isbararna. Ja,  inte att förglömma! Silkesblandisarna! Lika gamla som isbar- och orpingtonskycklingarna och även de otroligt söta. Jag kan sitta och titta på de nästan hur länge som helst. Jag som tyckte att mian tvåvekorskycklingar var små fick ju tänka om när endagsdunbollarna kom hem.
Ja det var väl allt för idag. Skulle tro att jag ahr samma sak imorgon att vara glad över. Ja jag glömde ju! Jag har ett Luvanägg och åtminstonde sex orpingtonägg i kläckaren här hemma som jag vet är befruktade och växer som de ska. och så närmare tjugo vaktelägg. Kläckning snart. Och så kommer der  ett gäng Favorelle ägg med posten snart också så... jag har en hel del att vara glad över.  ;D 
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1101 skrivet: 30 jul-10 kl 22:01 »
Jag glädjer mej för att alla ägg ja la in i kläckaren är det liv i :*) o alla dom äggen plockade jag in från skog o mark efter jag kom hem från semestern .
Helt otroligt!!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Luff

• Västergötland
« Svar #1102 skrivet: 31 jul-10 kl 00:39 »
Idag har pycklingarna och mamman flyttat in i stor lägenhet. En omgjord ponnybox och oj vad det sprättes - jag lät halmen ligga kvar. En och annan kyckling gjorde en flygfärd då mor sprätte för kung och fosterland. Och hönans flaxtuppjuck när hon insåg att hon kunde flaxa fritt. Kycklingarna blev helt förskräckta. Här får dom bo nu tills dom är stora nog att klara av världen utanför, jag får väl se om mamma flyttar ut tidigare.
//Luff

grodelmusen

• Lycklig Lantlolla
    • Medelpad
« Svar #1103 skrivet: 02 aug-10 kl 01:07 »
Jag sjuder av lycka när jag kollar runt på nätet, vetgirig som jag är, för att lära mig allt om mina höns!!  :) Har i hela mitt liv velat ha djur på gården och nu börjar det hända saker!! Jippi!!! De 4 första hönsen är hemma och 6 st Lohman kommer i slutet på augusti! Jag är sååååååååååå GLAD!!
Skogsmulle med naturen som religion

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1104 skrivet: 02 aug-10 kl 13:54 »
Min lilla Kulla-Gulla, en blandrashöna leghorn-blomme har kläckt sina första kycklingar i dag! Hon är lite arg av sig och hackar om man sticker in handen, men en liten gul och en liten brun har jag sett! Kycklingarna är också allehanda blandningar för jag hann aldrig beställa några ägg när hon bestämde sig för att ruva... Hon har nio ägg, får se hur många kycklingar det blir av det...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #1105 skrivet: 02 aug-10 kl 15:32 »
Jag var och köpte en (två faktiskt, som skall bli en) stor "kanin-utebur" till mina tonåringar (höns alltså - inte tonårsbarn) igår kväll! Nu skall de få ett eget hem och slippa oroa sig för att bli hotade av de stora "elaka" hönorna och jag har plötsligt TVÅ hönsgårdar!!  ;D Min man har t o m slutat sucka...  :-*
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Weasel

• Skåne
« Svar #1106 skrivet: 02 aug-10 kl 21:46 »
Hittade just min sebrighthöna i ett undanskymt hörn, direkt på betonggolvet med en hel hög ägg! Har ju läst att de inte ska ha någon ruvlust alls egentligen.
Bäddade i alla fall ihop ett litet bo till henne, och tog in ett par av äggen som jag trodde var döda. helt kalla i alla fall, äggen låg lite utspridda under och runt henne  ::) Alla fick inte plats!
Lyste äggen och jag tror att de fortfarande levde, befruktade var de i alla fall! I med dem i kläckaren i alla fall.

Tror ni hon klarar hela tiden ut? Märkte lite tidig i våras att hon var lite små-sur, men jag tog bara ut henne ur redet då. Tyckte väl det var bäst att gömma sig denna gången kanske :P
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

äppelpaj

• Småland
« Svar #1107 skrivet: 03 aug-10 kl 21:27 »
Jag är glad för att det verkar bli många hönor av äggen jag köpte i somras! Om jag inte ser fel (mycket möjligt haha), så är det 7 som är kläckta ur bruna lohmanägg, det verkar bli 6 hönor och 1 tupp (!!). Perfekt, för en tupp ville jag ha. Av de 5 araucanorna (som jag tycker är ännu lite svårare att se kön på), är det nog 3 hönor och 2 tuppar! Där ska jag med spara en tupp, och den andra vill nog en "granngranne" ha! Perfekt! Hoppas bara att det är som jag tror nu!  :D

semlan

• Södermanland
« Svar #1108 skrivet: 04 aug-10 kl 22:55 »
Jag är glad för att min Åsbohöna ruvat klart och 8 av 9 ägg kläcktes med levande kycklingar utspritt på i måndags, tisdags och idag!  :D

Synd om de tre andra bara som envisas med att tomruva! De lägger inga ägg heller och jag bär ut hönorna varje dag så de är utan tillgång till hönshuset några timmar om dagen och får lite luft i alla fall. Sen springer de och lägger sig igen så fort de kan  :-\
Vad envisa de är!
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #1109 skrivet: 04 aug-10 kl 23:14 »
Vi har nu lyckats kläcka fram vita, svarta och gråa kycklingar av stor orpington!! ;D ;D.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Lianne

• Västergötland
« Svar #1110 skrivet: 04 aug-10 kl 23:29 »
Jag är glad i dag, våra första höns har flyttat in, 7 Hedemora hönor och en tupp, alla med genbanksintyg. Så roligt att studera dom och glädjen var stor när de till slut hittade vägen ut i hönsgården.
Värre var det att få in dom, bara 1 höna fattade vart och hur hon skulle gå ??? Väl inne, fick lyfta in resten, hoppade de glatt upp på sina sovpinnar och slog sig till ro, känns så himla härligt :)
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #1111 skrivet: 05 aug-10 kl 09:01 »
 :D Glad för att det har regnat för första gången på evigheter och idag kan hönsen sprätta omkring och leta maskar och äta vattnigt gräs!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #1112 skrivet: 05 aug-10 kl 15:52 »
:D Glad för att det har regnat för första gången på evigheter och idag kan hönsen sprätta omkring och leta maskar och äta vattnigt gräs!

oj här har det regnat sedan drygt en vecka tillbaka och kommer lite då och då.. halkar nästan i hönsgården, helt lerigt  :P

Granbackstove

• Uppland
« Svar #1113 skrivet: 05 aug-10 kl 16:34 »
Hönsen ute! Med hela familjen i trädgården, sommargästgrannar som lägger om taket och har skrikiga ungar med sig. Inte kommer väl räven då!?
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Therese K

• Skåne
« Svar #1114 skrivet: 05 aug-10 kl 18:09 »
tror fasen att min blandras höna som kläcktes 1 mars har börjat lägga ägg :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Träsktrollet

• -
« Svar #1115 skrivet: 05 aug-10 kl 19:32 »
tror fasen att min blandras höna som kläcktes 1 mars har börjat lägga ägg :)

Oj men grattis!!!
Än är det länge till mina börjar fundera på att lägga något ägg  :)

Har hittat 3 ägg hos mina Faverolletöser idag!!!
Jag har bara hittat ett ägg i veckan hos dem  :-\
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Therese K

• Skåne
« Svar #1116 skrivet: 05 aug-10 kl 20:18 »
ja.. men jag är inte säker... en annan äldre höna har precis frigjort sig från sina kycklingar så det kan va hon som satt igång...
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Sätterbron

• Värmland
« Svar #1117 skrivet: 09 aug-10 kl 17:31 »
Av fem Hedemora-kycklingar ser det ut att bli fyra hönor och en tupp ;D Tupp-kycklingen försökte gala igår morse också! Åtta veckor är de.
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #1118 skrivet: 12 aug-10 kl 22:45 »
Idag på jobbet ropade en av mina kollegor: Tove! Vill du ha en tupp? Och det var ju precis vad jag ville ha. När vi inte lyckades få våra arbetstider och min tillgång till bil att gå ihop erbjöd hon sig att komma till jobbet när jag har slutat i morgon kl 21.30 med den, vilket besparar mig 6 mils omväg när jag ska hem.

Barnen började spåna på namn på den kopparfärgade blandisen. Koppen, Konrad (barnens storkusin) men när jag sa att kopparfärgen är väldigt vackert sa min son (4½) drömmande: Finis ska han heta. Vi får väl se...
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1119 skrivet: 13 aug-10 kl 01:08 »
Det piper i mina ägg!!!!
Och tre har hål i dom .
Dessa ägg plockade jag in från skogen när mina hönor hade varit på rymmen i sommar  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser