Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391640 gånger)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1020 skrivet: 24 jun-10 kl 22:37 »
Hälsa Lasse och Kent från "Husebygänget" som var där i lördags.   :)
Det ska jag.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Luff

• Västergötland
« Svar #1021 skrivet: 25 jun-10 kl 23:16 »
Håll nu tummarna, jag har äntligen en ruvhöna - nu ska bara äggen vara fräscha också.
//Luff

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1022 skrivet: 27 jun-10 kl 10:22 »
tjoho!! idag kläcks det kycklingar för fullt... brun lohman x araucana... och några isbar.... ;D
har en ruvande isbarhöna och en ruvande dv.kochin oxå... samt en ruvsugen dv.kochin till.... många kycklingar blir det :D
Fjäderfän och kaniner

taccotad

• Skåne
« Svar #1023 skrivet: 29 jun-10 kl 22:02 »
Idag har jag tömt hela hönshuset, blåst rent med tryckluften, skrubbat allt med vatten och såpa och låter det stå tomt nu under natten för att i morgon ta ett ryck till med skurhinken. Så himla otroligt skönt!!! Det blir så fint där inne och jag känner mig helnöjd.

Ytterst lite målning kvar, en nätdörr ska göras där inne, sittpinneanordningen + redet ska målas annars kan jag säga att vi är färdiga i hönshuset!! Min bror kommer hit och ska koppla in nån fläkt, vägguttag, lampa mm.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #1024 skrivet: 29 jun-10 kl 23:17 »
Idag har båda våra Dvärgkochintuppar tränat sina stämmor.

I morse när de gick ut i utegården så fick båda kyckling tupparna till ett underbart sött galande så jag blev nästan tårögd.

Dvärgkochin är de och ca 9-10 veckor tror jag.
Säljaren fick jag inget riktigt svar ifrån

Så underbara de är.
De börjar bli stora våra små killar.....

En glädjestund jag ville dela med mig av.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #1025 skrivet: 01 jul-10 kl 09:02 »
Har nu haft ihjäl årets första skata! >:D I hönsgården med hjälp av hönsen!! >:D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1026 skrivet: 01 jul-10 kl 09:37 »
Har nu haft ihjäl årets första skata! >:D I hönsgården med hjälp av hönsen!! >:D

Hehe....
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #1027 skrivet: 01 jul-10 kl 10:31 »
Tack för responsen, Bra med höns som står på min sida!! Det får nog byta namn från Kindahöns till Killerhen!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #1028 skrivet: 01 jul-10 kl 10:37 »
heja heja!! men kan man äta skata måntro? då kommer de ju till nytta också  >:D

yrhönan

• Lökshus
« Svar #1029 skrivet: 01 jul-10 kl 10:52 »
heja heja!! men kan man äta skata måntro? då kommer de ju till nytta också  >:D

Varför inte, Råka kan man ju äta.
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #1030 skrivet: 01 jul-10 kl 11:15 »
ja och är ju inte ont om skator så då kan man ju lika gärna äta dom.. man skjuter ju andra djur för att äta.. om jag får problem med skata så ska jag göra så i alla fall :)

och är glad för att min höna har fått sina kycklingar och det funkar jätte bra tillsammans med de andra hönsen  :D

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #1031 skrivet: 01 jul-10 kl 14:51 »
här kommer det kycklingar  ;D
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1032 skrivet: 01 jul-10 kl 15:30 »
Åh va kul Jenny! Vad är det för gula ulltussar som har kläckts där?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #1033 skrivet: 01 jul-10 kl 15:35 »
Måste bara visa mina underbara Orpington.    :-[

Hej

Du har inga kycklingar efter de underbara djuren!!!!!!!!!!!

Nettan

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1034 skrivet: 01 jul-10 kl 15:40 »
Jag köpte 1 par idag.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #1035 skrivet: 02 jul-10 kl 09:54 »
Yay här på Klockaregården har den första lillhönan lagt sig på ägg för 4-5 dagar sen, under henne ligger några dvärgägg och 2 orpingtonägg. Är så spänd på att se hur det går, hon är knappt året men en bestämd ruvare som skrockar hotfullt när man kommer i närheten  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1036 skrivet: 02 jul-10 kl 11:27 »
Yay här på Klockaregården har den första lillhönan lagt sig på ägg för 4-5 dagar sen, under henne ligger några dvärgägg och 2 orpingtonägg. Är så spänd på att se hur det går, hon är knappt året men en bestämd ruvare som skrockar hotfullt när man kommer i närheten  ;D
Haha läste duvägg första gången jag läste :P  ::)  :-[  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #1037 skrivet: 02 jul-10 kl 14:57 »
Nu är 2 kläckningen hos oss avklarad. Av 17 ägg blev resultatet 12 kycklingar.
En kyckling var jag tvungen att ta bort så nu är det 11 så ulltottar kvar. De är så söta.
Blev:
7 Dv. Wyandotter
3 Isbar
1 Maran

Har hoppats på några fler Maraner, men är glad för det som blev. Med tanke på att det var ägg skickade långväga med posten så är jag supernöjd.

Den lilla Maranen blir kvar oavsett vad det är, så sen blir till att försöka få tag på några Maranhönor också så att jag kan få sådana där härliga bruna ägg.

Kläckaren är nu laddad igen med Brahma och Stor Silkes. Håller tummarna =)
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

patrick.

• Gäst
« Svar #1038 skrivet: 02 jul-10 kl 16:17 »
har nu köpt ett svart par med dv kochin :D!!!  hämtar de på söndag :)...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #1039 skrivet: 02 jul-10 kl 22:40 »
Haha läste duvägg första gången jag läste :P  ::)  :-[  ;D
;D

Nu har damen bytt rede och börjat ruva på nya ägg och äldste hönan har tagit över de första, båda skrockar hotfullt när jag kommer  ;D Hoppas att det blir många fina små pycklisar  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser