Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 392810 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #720 skrivet: 24 mar-10 kl 21:46 »
8 friska kyckligar har kläckts hitintills. Ytterligare 1 är på väg ut. De 2 sista har inga hålslag ännu men jag hoppas ändå! :P
« Senast ändrad: 25 mar-10 kl 00:45 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #721 skrivet: 25 mar-10 kl 17:29 »
Det blev till slut 9 kycklingar av 11 fullgångna ägg i min kläckare. De sisat äggen får ligga kvar till i morgon men jag tror inte att de kommer kläckas. Men jag är så glad ändå åt kycklingarna ändå.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #722 skrivet: 25 mar-10 kl 18:35 »
Om en vecka kommer det nog hem 15-20 Dv Guldsvart Kantade Orpington ägg till mig!!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

trallallaa

• Gäst
« Svar #723 skrivet: 25 mar-10 kl 18:45 »
Tjohoo! ;D
Jag har lyst mina 8 dagars ägg och alla 6 MES äggen är befruktade och de andra äggen var det också något i  :o .
Jag har väntad kläckning i helgen på Brahmor och Holländska dvärgar + Turkar . Turkarna är jag jätte nyfiken på... ;D
Jag har ett helt gäng med Indiska Stridshönsägg på väg till mig. Så nästa vecka går kläckarn i gång igen  :-[ o:)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #724 skrivet: 26 mar-10 kl 07:50 »
Klara ligger på ägg!!!!!!!!!
Efter att hon klart och tydligt visat att jo, nu tänker jag ligga här har hon fått fräscha ägg och en egen avdelning ;D ;D Och hon är sååååå nöjd.
Och matte med ;) ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:
« Svar #725 skrivet: 26 mar-10 kl 08:00 »
En höna ur blandgruppen har börjat blivit sur. :P . Det är ett tecken på att snart börjar det årliga "helvetet" ::). Dvs. Snart ligger 10-15st paddor i redena. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #726 skrivet: 26 mar-10 kl 21:21 »
Kom 2 svart Dv Orpington kycklingar idag!!!!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #727 skrivet: 26 mar-10 kl 21:55 »
Idag har vi jobbat med manskapsboden som ska bli hönshus. :) Blir extra glad att min sambo tycker det ska bli skoj med höns (vi har direkt inga gemensamma intressen annars). Det som gör mig ännu gladare är när jag kommer på honom över kycklingburen då han småpratar med våra 2-dagars-kycklingar. ;D

äppelpaj

• Småland
« Svar #728 skrivet: 26 mar-10 kl 23:37 »
Tjoho, jag har beställt en äggkläckare=)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #729 skrivet: 27 mar-10 kl 01:32 »
Grattis till dig...har precis mockat ut vinterns kycklingbox 4x7meter och känner ingen överdriven hönsglädje(jävla skitgrisar)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Träsktrollet

• -
« Svar #730 skrivet: 27 mar-10 kl 09:40 »
Jag vet inte vilken vikt blomme ska ha på äggen, men mina flickor lägger ägg på 70g  ;D

Dessutom så är jag nästa klar med städningen av hönshuset. För den här gången  ::)  ;)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #731 skrivet: 27 mar-10 kl 10:20 »
Vi städade halva delen hos Emil igår, idag så åker det sista ut! ;D Wiiih ~~ Men om 2 veckor är det samma procedur igen. ::) Dock så tycker jag det är lite trevligt, det som är tråkigt är när kärran är full och man ska vingla iväg med den en sträcka för att dumpa skiten  >:( :-X. Hemma så gör jag rent var annan dag till de mindre grupperna... Blandgruppen kommer bli jobb nu däremot... Har lyckats skotta ur 5 kärror hittills iaf (vi har gått och lagt på nytt strö på det gamla under vintern, aaah, det värsta som går att göra, blir lager på lager, massa jobb X__X), men svårt när snön inte har smält bort helt så man kan köra kärran (haha, ni skulle sett mig den dagen, jag gav mig fan på att jag skulle få ut lite skit så jag stod och skottade en gång för kärran, körde fast, svor, skottade bort mera snö så jag kom fram med kärran.  :-[)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #732 skrivet: 28 mar-10 kl 10:24 »
För första gången på flera veckor lite hönsglädje!  :D

Äggkläckaren fungerar så bra! 88% kläckning, och mer än 2/3 av äggen hade åkt ända från skåne för att komma hit, resterande var mina egna.

Dessutom är jag glad för alla fantastiska hönsmänniskor som stöttat och hjälp mig i mitt sjukdomselände. Här ligger nu ett helt gäng fina ägg från bla flera olika alternativare och väntar på att få läggas in i maskinen härnäst.  :-* på er, ni är underbara!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Gamina

« Svar #733 skrivet: 28 mar-10 kl 16:09 »
Vad roligt Färnevik :D. Du förtjänar lite glädje nu. Fy vilken hemsk upplevelse du har haft  :'(.

Idag fick jag hjälp att köra ut hönsens nya rede till dem. Jag hoppades att de skulle gilla konstruktionen men var lite skeptisk ändå. Vi bar in redet och alla sprang ut. När jag gick och hämtade skruvdragaren för att försnkra det i väggen så var det en höna som gick runt och tittade på det. När jag kom ut med spån för att lägga i facken så satt hon bredvid redena och väntade och så fort jag fyllt på första facket så hoppade hon in. 5-10 minuter efter att vi ställt in redet så var första ägget värpt. Är det det som kallas snabbt godkännande ;D
Genbank för Gotlandshöns

Therese K

• Skåne
« Svar #734 skrivet: 28 mar-10 kl 16:43 »
Men jösses vad fiiint :o :D Nu fick jag inspiration!
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #735 skrivet: 28 mar-10 kl 17:29 »
Åh va fint Gamina! Ursnygg blå färg också... =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #736 skrivet: 28 mar-10 kl 18:42 »
Vad roligt Färnevik :D. Du förtjänar lite glädje nu. Fy vilken hemsk upplevelse du har haft  :'(.

Idag fick jag hjälp att köra ut hönsens nya rede till dem. Jag hoppades att de skulle gilla konstruktionen men var lite skeptisk ändå. Vi bar in redet och alla sprang ut. När jag gick och hämtade skruvdragaren för att försnkra det i väggen så var det en höna som gick runt och tittade på det. När jag kom ut med spån för att lägga i facken så satt hon bredvid redena och väntade och så fort jag fyllt på första facket så hoppade hon in. 5-10 minuter efter att vi ställt in redet så var första ägget värpt. Är det det som kallas snabbt godkännande ;D
Jag svimmar!!!!!!!!!!!  :o

Gamina

« Svar #737 skrivet: 28 mar-10 kl 19:05 »
Tack jag blev rätt nöjd med resultatet.
Genbank för Gotlandshöns

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #738 skrivet: 28 mar-10 kl 21:22 »
I veckan nu får jag hem australorp, sussex och rir ägg. Tänk om nån hade 10 fina olivgröna isbar-ägg åt mig också så vore det perfekt!

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #739 skrivet: 30 mar-10 kl 20:12 »
idag kläcktes det 5 kycklingar :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser