Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 392226 gånger)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2780 skrivet: 26 okt-12 kl 07:17 »
Hu så de ser ut nu!Men de blir fina sen  :) Synd att jag missade denna omgång... Klipper du med sax för tex katter?
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Smajsan

• -
« Svar #2781 skrivet: 26 okt-12 kl 08:33 »
ÅÅÅÅHHHH!!!!!! vad underbart att se  :D jag blir varm i hela hjärtat  :-* Hoppas de nu klarar omställningen till fria hönor nu. Nej nu har jag bestämt att jag ska också göra det där en dag. Är de mycket rädda?eller är de i chock?mer frågor..... ;) hur gör du nu,för att dom inte ska dö av att känna att de kan vända sig utan att det tar emot?Ger du dom extra vitaminer eller något för att stärka dom lite extra?

Jag hoppas de klarar sig,och om dom inte gör det så har de iallafall fått vara fria (efter dom kom ut ur transport lådorna  ;) ).Du är underbar som tar hem dom,nu är min dag räddad  :D. Fick du några mer langade till några andra?Tänk om jag hade kunnat vara där!!!!!!

Nej nu får jag lugna ner mig lite........Flås!!!!Så nu är det lite bättre,mycket lugnare  :)

Lycka till nu med dina nya pullor  :D
Och uppdatera gärna hur det går.
Mvh  LLLLLLuuuugggnnna    Smajsan!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2782 skrivet: 26 okt-12 kl 09:52 »
Våra små damer kan väl nästan klassas som fina för att komma från hönseri.  ;) Har sett bilder på höns som verkat vara mycket mer slitna i fjädrar osv. Vi använde en vanlig klosax för hund, och det var bara till att klippa på. Man ser pulpan ganska tydligt när det är ljusa klor.  :) Vi hade inte lådor att ta mer är 30djur, 15 behåller vi och lika många fick nytt hem efter en mellanlandning.

De är ju nervösa helt klart, men vi har andra höns här hemma som nog är snäppet värre.  :P De ser ju bara på ett öga pga. den otroligt charmiga "frisyren"! ;D Vi ger dem fri tillgång på allfoder och snäckskal nu i början, de skall bara förstå att den konstiga, runda, gula plastsaken är en foderautomat. Har inte gett någon form av extra tillskott men det är värt att fundera på, tack för tipset! :)

Planen är att de ska få in en hygglig tupp (har en ung men duktig dv. kochin som är utsedd till "magister i hönsliv på gård") för att lära sig lite bättre hönsliv!  :)

Just det! Nu på morgonen hade de lagt 12 ägg! Vikten låg mellan 59 och 78gram, snittet på 66,41g.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Smajsan

• -
« Svar #2783 skrivet: 26 okt-12 kl 10:36 »
Wow! jag gillar dessa hönor,men varför har de så stora kammar? är det just den rasen?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2784 skrivet: 26 okt-12 kl 20:20 »
dessa är Lohmann LSL (vit med andra ord)  & de har alltid dessa enorma kammar. Tror samma sak gäller på andra hybrider, mer eller mindre. Forskning har ju nu visat att kamstorlek KAN vara länkat till värpkapacitet, så de menar helt enkelt att ju större kam hönan har, ju mer värper den, fast det var väl inte 100 % säkert.  ::)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2785 skrivet: 26 okt-12 kl 21:49 »
de syftar nog på många snarare än stora.  ;) Jag skrev "kan" med stora bokstäver av en anledning, våra småkammade höns värper lika bra som våra storkammade vad vi sett iaf. ;)

Smajsan

• -
« Svar #2786 skrivet: 26 okt-12 kl 22:16 »
Det var faktiskt ännu större där på  bilden,vilka slör!!! Men ganska snygga kammar,bara "lite" stora  :)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2787 skrivet: 28 okt-12 kl 06:49 »
En före detta burhönas första steg på gräs, i friska luften och solsken!

Premiär

Hon råkade med stor sannolikhet "snubbla" ut av misstag, men verkade inte missnöjd!  ;D

Smajsan

• -
« Svar #2788 skrivet: 28 okt-12 kl 21:58 »
Ha ha  :D Vad underbart!! Hon ser ut som om hon har hamnat i en trollerilåda eller något.Hon tyckte nog det var väldigt skönt där ute.Undrar vad hon tänkte......ja det undrar jag iofs ofta vad dom tänker på  ;).Härligt att se.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #2789 skrivet: 01 nov-12 kl 06:10 »
Är så glad över, att  årets sista kull födda den 9/9 det är 7 höner.... Då har jag fullt i hönshuset över vintern, så har de varmt o mysigt! Tyvärr kan jag inte lägga in bil här!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2790 skrivet: 02 nov-12 kl 14:07 »
Jippi  ;D  :-*
Har varit borta med barnen under höstlovet och blev jätteglad när vi kom hem och första Maran-flickan har börjat värpa  :D
Kanske inte de mörkaste äggen men klart brunare än de jag fått tidigare.
Jag är så glad !!!
Vill man så kan man ;P

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2791 skrivet: 11 nov-12 kl 20:22 »
Alla våra hybrider ser ut att må toppen, några värper fortfarande, andra ruggar för fullt och är nästan nakna!  :o Ser roligt ut när de skakar sig eller får "lek-ryck" och det flyger fjädrar och dun åt alla håll.

Något annat att glädja sig över är en överlevd hökattak. Såg hur höken lyfte från den slagna kornåkern och direkt kommer vår dvärg welsumer höna spingandes och ser chokad ut. Hon går in under trappan och kilar fast sig så hårt att vi knappt får ut henne, inga synliga skador utom en rispa på bröstet samt blöder från kammen, dock hade höken börjat plocka henne levande!  :o Måste ha varit en ungfågel som går ner så "mesigt" att hönan knappt skadas. Får hoppas hon är mer försiktig framöver och håller koll på himlen och skogskanten..

Smajsan

• -
« Svar #2792 skrivet: 12 nov-12 kl 12:14 »
Underbart  :D ja menar hybriderna då,inte hökattacken  :P

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2793 skrivet: 12 nov-12 kl 14:52 »
En bild från igår, hon ser än värre ut idag.  ;) Nästan som en korsning mellan nåldyna och piggsvin..

Hönan som överlevde höken mår prima, hon är ute med gänget, äter och sprätter som vanligt. Håller sig närmare skydd bara, men det är ingen nackdel. Får hoppas att hon (och resten) har lärt sig att åkern är farlig nu..

Smajsan

• -
« Svar #2794 skrivet: 16 nov-12 kl 22:54 »
Lilla gumman  :-* men nu får hon ju fina fjädrar iallafall.
Jag är så glad idag för en av mina isbar tanter har värpt sitt första gröna ägg  :D

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2795 skrivet: 23 nov-12 kl 13:17 »
Nykomlingar i hönshuset  ;D

flindra

• -
« Svar #2796 skrivet: 24 nov-12 kl 22:06 »
Vi har fått våra första ägg idag, stor glädje och lycka!!
Det vita ägget är ett köpeägg, för jämförelse.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2797 skrivet: 25 nov-12 kl 18:02 »
Första ägget från vår lilla röda Dorkinghöna.  :D

Trodde hon skulle vänta till våren men icke. Så nu får vi två ägg om dagen  ;)
Varsitt.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2798 skrivet: 25 nov-12 kl 18:10 »
Lilltuppen gol för första gången igår  ;D undrar hur många timmar han ska fortsätta öva innan han lärt sej hur de ska låta eller inser att han kanske ska fortsätta öva nästa dag...  :-[ sötnos

flax

• Halland
Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2799 skrivet: 27 nov-12 kl 13:40 »
Henrietta är nybadad. Hon ser rätt så nöjd ut.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 5 användare
-kaja-, ärt, simon.arvestrand, Karlsdotter, Robert Magnusson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser