Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391701 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2040 skrivet: 31 okt-11 kl 19:32 »
Äntligen har jag hämtat hem mina kycklingar , dem är ca 2 månader ifrån olika kullar men av samma ras. Så ikväll sover dem första natten i hönshuset utan sina mammor ! Men dem verkade trivas iallafall !

David97

• Gäst
« Svar #2041 skrivet: 31 okt-11 kl 20:46 »
Nu ska jag bygga ett nytt hönshus! ;D (inne i ladugården men i alla fall :-[!) Så till våren hoppas jag dom ska kunna flytta in där!

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2042 skrivet: 31 okt-11 kl 21:43 »
Äntligen har jag hämtat hem mina kycklingar , dem är ca 2 månader ifrån olika kullar men av samma ras. Så ikväll sover dem första natten i hönshuset utan sina mammor ! Men dem verkade trivas iallafall !
Roligt - vilken ras är det?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

AnGu

• Skåne
« Svar #2043 skrivet: 31 okt-11 kl 21:48 »
Roligt - vilken ras är det?

Det är svensk dvärg, dock inget intyg på dem så jag vet inte om det kanske kan dölja sig en ras till i dem. Men jag tror inte det då föräldrarna kommer ifrån en genbanksbesättning. Tycker dem ser likadana ut som renrasiga iaf.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #2044 skrivet: 31 okt-11 kl 23:40 »
Jag fick 93p på min Jätte Jersy höna på utställningen på Nytorp i Hälsingland  :D :D :D
Mina andra 2  Jätte Jersy fick 90p och 91p  :D

Jippie!
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

David97

• Gäst
« Svar #2045 skrivet: 01 nov-11 kl 00:16 »
Nu blir det lite blandat med glädje o sorg! Först ut, min blomme höna låg på ägg för någon vecka sen, när hon legat några dar över tiden, lyfter jag bort henne, släpper till dom andra, så ska jag knäcka äggen, (av dom 7 hon öåg på sprängdes 4  :-X lukta ej gott i ladugården sen kan jag lova! :-[) O när det sist är på väg ut till gödselstan för knäckning, hör man *piiip piip* Jag tänker '' men herregud, är det en kyckling här i??'' Kollar runt ägget, ser att det är upphöjt en liten plupp där! springer in med världens fart, springer till rummet o nästan slänger det i kläckaren.. Sen kommer jag på, vad gör jag?? Den kan ju inte leva själv.. Så jag valde att ta bort den, INNAN den kom ut.. O nu har dom börjat värpa dåligt  :-\ *suck* av mina 12-16(?) värpande blir det bara 3/dag  :( Men till våren är det ju ett gäng unghönor som sk börj, bla. sussex, brahma, dv kochin o mina älskade blandisar! O så något VÄÄLDIGT roligt, 3 ungtuppar gal (tihi) en Araucanatupp, En som jag kläckt själv, o min söta älskade (''missbildade'') dv kochin!! det låter så kul när man kommer ut o hör hesa galanden, (vet hur det känns när folk skrattar åt ens röst när jag tyvärr är i målbrottet, så jag o tupparna brukar tala om detta på höns språket (tycker det är lite smått kul att stå o gala med dem där inne, spec när dom svara))

Sätterbron

• Värmland
« Svar #2046 skrivet: 01 nov-11 kl 07:35 »
Av sommarens 13 kycklingar är bara 4 tuppar och en har redan fått ett nytt hem! Mycket bra resultat tycker jag ;D
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

David97

• Gäst
« Svar #2047 skrivet: 01 nov-11 kl 08:24 »
Juste, gjömde ju skriva att av årets 13 kycklingar blev det 4-5 tuppar (?) O en har nytt hem *SUCK* Så två ska slaktas till våren!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2048 skrivet: 01 nov-11 kl 11:33 »
Citera
(tycker det är lite smått kul att stå o gala med dem där inne, spec när dom svara))

Vill du ha folkilskna tuppar ska du absolut härma dem!  ;D Min moder hade tupphärmning som största fritidsintresse, betänk då att hon var hemmafru.
Ett äldre grannpar hade utedass, vilket endast kunde beträdas beväpnad med kvast, påk eller annat tillhygge. Givetvis var all annan utevistelse runt deras knutar behäftade med risk för tuppfäktning. Deras tuppar var alltid ilskna trots täta tuppbyten men jag tror aldrig de förstod varför.
Själv fäktades jag med vår grå Plymouth Rock  :o
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2049 skrivet: 01 nov-11 kl 11:55 »
Själv har man också kuckeluat ibland (mkt när man var liten) men inte har de blivit ilskna. Däremot om man har en redan ilsken tupp som saknar respekt för en, då ser man att man bara retar upp honom. Man står ju o påstår att han är inne på sitt revir vilket han kanske tycker helt tvärtom om o ska göra upp. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #2050 skrivet: 01 nov-11 kl 12:29 »
Jag gör det för att ''lära'' dem och mej.. Tycker det är kul att kunna ''prata'' med dem, men kan bara kuckeliku,, men som linkoso hon kan ju alla möjliga kackel m.m Det hade varit lite häftigt!  :-[

Stickeristickera

• Västergötland
« Svar #2051 skrivet: 01 nov-11 kl 20:03 »
Idag har jag fått mitt första ägg! Blev så jätteglad, det vägde 44g, var svagt rosabeigefärgat och det är Fröken-Lena eller Fjoööan som värpt och de är svarta Australorp.

Jennim

• Västmanland
« Svar #2052 skrivet: 02 nov-11 kl 00:21 »
Under senaste veckan har mina isbar, chabo och aracauna börjat värpa  :-*
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2053 skrivet: 02 nov-11 kl 06:57 »
Ska snart få nya kycklingar ! ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2054 skrivet: 02 nov-11 kl 09:17 »
Planerar för nytt och större hönshus. Bygget snart på G !  ;D
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2055 skrivet: 02 nov-11 kl 10:25 »
Min unga brahmahöna lade sitt första ägg för ett par dagar sedan. Så jag hoppas att alla unghönorna kommer igång snart med lite värpning! ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

AnGu

• Skåne
« Svar #2056 skrivet: 02 nov-11 kl 18:24 »
Min unga brahmahöna lade sitt första ägg för ett par dagar sedan. Så jag hoppas att alla unghönorna kommer igång snart med lite värpning! ;D
det hoppad jag också här hemma

David97

• Gäst
« Svar #2057 skrivet: 02 nov-11 kl 18:29 »
Jag hoppas också mina unghöns kommer igång.. Har allt från dvärg kochin, brahma, sussex o blandis! Vet ej ålder på dv kochin eller brahma men..

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2058 skrivet: 03 nov-11 kl 07:47 »
Hons jag har sett i Thailand
Vi var ute pa en elefant tur for nagra dagar sedan och sag en tupp.
Sen nagon dag efter skulle vi upp och se   The Big Budda  och pa vagen hem sag jag 1 tupp och 2 honor  till.

Det var av nagon stridshons ras tror jag, ska se om jag hittar rasen pa datorn nar jag har kommit hem

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Gallina

• Uppland
« Svar #2059 skrivet: 03 nov-11 kl 08:14 »
Har övertalat min gubbe att bygga mig ett hönshus NU, varför vänta tills i vår när det är den varmaste hösten på 130år  ::) :P

Och såklart är jag glad över min fina "stamhöna" Bella och hennes 8 bebisar, samt att vi nu hittat en pojkvän till henne! :-)
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser