Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391672 gånger)

PetraL

• Västergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2000 skrivet: 26 aug-11 kl 07:26 »
kul när hönor man inte sett på ett tag plötsligt dyker upp med ett släptåg! på 3 dagar har lika många hönor kommit till rätta å flocken har ökat med 33 individer!  ;D

Haha va härligt, snacka om oplanerad ökning av flocken =)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2001 skrivet: 03 sep-11 kl 21:06 »
Idag har jag blivit stolt ägare till några dv wyandotte-småttingar på ca 1 vecka. Såååå söta!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2002 skrivet: 03 sep-11 kl 21:09 »
Nybliven ägare till 2 st smålandshöns :D

hönstokan

• Jämtland
« Svar #2003 skrivet: 04 sep-11 kl 07:53 »
Lycklig ägare till Pavloskaja tupp och höna, så underbart vackra :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2004 skrivet: 04 sep-11 kl 09:50 »
Lycklig ägare till Pavloskaja tupp och höna, så underbart vackra :D

Grattis! ;D

Vi får byta lite ägg eller djur med varandra sen för att få in nytt blod i våra grupper. Jag vet faktiskt inte om alla de här är släkt eller inte, men det kan ju vara bra att blanda lite ändå.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #2005 skrivet: 04 sep-11 kl 10:59 »
 ;D Inhandlade 2 stycken super fina Blås Brahma tuppar förra helgen ...av kackelkärringen ... ;D ..Var så lycklig över de fina färgerna ...Färg nörd som jag är ... ;D...Morronen efter när jag kommer ut och ska titta på mitt ny förvärv ... finns bara ena tuppen kvar  :o :o :o VAD har hänt ...
letar och letar men han finns inte nånstans ...  :'( :'( blev såååå lessen då.. men okej jag hade ju iof,... en av dessa vackra kvar ... :) så lite glad var jag ju för detta då...
Detta var för som sagt en vecka sedan ... i morse när jag kommer ut till hönsen ... så Vem går inte i den ena gården ...JO just den saknade Blås brahma tuppen.... ;D ;D ;D så vilken lycka detta blev idag ...han har väl smugit omkring hela veckan och jag har inte sett honom ....Min Solskens historia ... var detta ... ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Daisy

• Bohuslän
« Svar #2006 skrivet: 07 sep-11 kl 19:11 »
2 roliga saker idag! :)

Mina Hedemorahöns värpte sitt första ägg idag. :D

En höna lade sig för tredje gången i år, alldeles lagom till att brevbäraren i dag kom med ett paket Orpingtonägg. :D
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2007 skrivet: 10 sep-11 kl 14:34 »
Har åter sålt en av mina tuppar
 :Dså glad att den slapp yxan
Hedemorahöns

Träsktrollet

• -
« Svar #2008 skrivet: 10 sep-11 kl 23:09 »
Vet inte om jag ska skratta eller gråta, men nu har jag redena "fulla" med ruvsugna dv kochinhönor... Igen...
Som sagt så var det inte länge sedan 4 st låg och ruvade och kläckte fram en hel hög med kycklingar...
Det börjar bli liite många kycklingar här just nu ;) Men jag hoppas att det blir många hönor för jag har sålt en del raser i sommar. Behöver fylla på ;)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2009 skrivet: 12 sep-11 kl 14:38 »
Idag fick jag en jättefin present. En grupp med 6 Ko Shamo ;D ;D ;D
Gruppen består av en vit tupp, 2 vita hönor och 3 vetefärgade hönor. Jag har sedan tidigare 2 vetefärgade tuppar och 1 vit höna så det känns kul att få ihop lite vettigare avelsgrupper till nästa år.

Tack Anders ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #2010 skrivet: 12 sep-11 kl 14:46 »
Jag är barnsligt förtjust i dvärgkochin, och just nu är jag glad för jag har, av min sambo, fått två nya avelspar i vitt resp blått!  ;D Kan knappt bärga mig tills kommande vår då det förhoppningsvis blir kycklingar efter dessa - men tills dess njuter jag av de här avelsdjuren (och förstås av alla mina andra höns också)!!!
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #2011 skrivet: 12 sep-11 kl 15:55 »
Idag fanns det plötsligt en främmande tupp bland mina höns, var kom han ifrån ??? ???

Kanske inte ska vara i glädjetråden för någon måste ju sakna honom men lite lustigt var det. Nu ska jag försöka höra mig för om en ägare.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2012 skrivet: 12 sep-11 kl 16:07 »
Idag fanns det plötsligt en främmande tupp bland mina höns, var kom han ifrån ??? ???

Kanske inte ska vara i glädjetråden för någon måste ju sakna honom men lite lustigt var det. Nu ska jag försöka höra mig för om en ägare.
Det är nog någon som behövde bli av med en tupp och tyckte att det var bättre du löste problemet åt dem än att dom själva behövde ta ansvar  :-\ Har själv råkat ut för att få höns dumpade i mitt hönshus. Tack och lov var hönan i mitt fall frisk om än gammal, så jag fick inga tråkigheter som kalkben eller annat på köpet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pita

• -
« Svar #2013 skrivet: 14 sep-11 kl 18:54 »
Jag blev så varm i hjärtat i går kväll när jag tittade till min brahmahöna med 9 kycklingar. Sedan hon flyttade in från kycklingburen så har brahmatuppen hållt henne sällskap på golvet. igår så skulle fyra kycklingar få flytta till ett annat ställe. När jag kände under henne famlandes i mörkret, Var är alla ??? jo, fyra st låg under tuppen ;D

Vilken gentleman men hur vanligt är det ??? Jag är livrädd om min tuppe :)

Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #2014 skrivet: 15 sep-11 kl 00:28 »
Jag blev så varm i hjärtat i går kväll när jag tittade till min brahmahöna med 9 kycklingar. Sedan hon flyttade in från kycklingburen så har brahmatuppen hållt henne sällskap på golvet. igår så skulle fyra kycklingar få flytta till ett annat ställe. När jag kände under henne famlandes i mörkret, Var är alla ??? jo, fyra st låg under tuppen ;D

Vilken gentleman men hur vanligt är det ??? Jag är livrädd om min tuppe :)

Jag älskar gentlemanna tuppar :D Jag blir helt fnittrig av glädje när jag ser dem!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2015 skrivet: 15 sep-11 kl 11:46 »
Igår kväll vid "stängningsdax" trodde jag mig ha gjort världens tavla.  2-veckorskycklingen har gått ute bland de andra och modern en vecka men har legat på förlossningen om nätterna. Nu hade jag stängt grinden emellan så de kom inte dit. Allt var tyst och stilla, alla fjäderfä upplugna, även kycklingmodern, på översta pinnen. Ingen liten ensam stackare i sandlådan, i något hörn på golvet, i något värprede............varken död eller levande. HH-et hyser ju även en kycklingmörderska! :-\
MYSTIKEN TÄTNAR
Jag blev tvungen att tända lyset, hönsen stirrar irriterat på fridstöraren i natten. Fridstöraren glor tillbaka.
Och DÄR, under Gullhönas vänstra vinge, på översta pinnen tittar en liten tvåveckors kyckling tillbaka.  :o Hur högt kan dom flyga i den åldern?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pytte

• -
« Svar #2016 skrivet: 21 sep-11 kl 10:24 »
Är så glad har 3 hålslag i mina rir ägg och det låter ifrån minst 2 till av 6 st ;D.
Är dessutom glad för att jag har en så duktig dv. kochin som ruvat så duktigt!
Hur många normalstora ägg klarar en liten dv. kochin ruva ??? Tyckte själv att 6 st var i mesta laget men det har gått bra, dag 21 i morgon.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2017 skrivet: 21 sep-11 kl 11:10 »
Är så glad har 3 hålslag i mina rir ägg och det låter ifrån minst 2 till av 6 st ;D.
Är dessutom glad för att jag har en så duktig dv. kochin som ruvat så duktigt!
Hur många normalstora ägg klarar en liten dv. kochin ruva ??? Tyckte själv att 6 st var i mesta laget men det har gått bra, dag 21 i morgon.

Om du har gjort en ordentlig bädd med halm så det blir som ett litet hål under så har jag lyckats lägga 9 ägg - mille fleur (lite större än silkesägg) under en silkeshöna. Dvärgkochin tycker jag är lite större och skulle säkert kunna ta 10-11 ägg. Min vithätta dvärg/dvärgkochin tog 10 vithätteägg. De är bra på att breda ut sig, bara man har bra underlag. Jag hade alldeles för lite strömaterial under dem i redena i början och då gled äggen ut. Men efter mina halmbäddar har de legat jättebra!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2018 skrivet: 21 sep-11 kl 11:12 »
Har kycklingkläck här nu , det bara ramlar ut pycklisar *s* ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2019 skrivet: 21 sep-11 kl 19:12 »
Glad för att mina seramor börjat lägga ägg varje dag nu  ;D 1-2 ägg varje daaag! :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser