Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391649 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1980 skrivet: 11 aug-11 kl 22:13 »
När jag var ut för att stäng till hönsen nu ikväll så ligger kycklingarna. (10v) i en hög i ett hörn av utegården. Men överst ligger min ena surhöna!!!!
Hon har inte fått några egna så det såg ut som om hon adopterat dessa istället :) får se om hon fortsätter att ta hand om de ;D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Träsktrollet

• -
« Svar #1981 skrivet: 11 aug-11 kl 22:39 »
Ikväll har det kommit en Appenzeller kyckling under en av ruvhönorna :D
Det är dag 21 i morgon :)

Har 4 hönor och ca 20 ägg som ska kläckas under helgen.
Jag har Dv Kochin - det är därför jag har så många ruvande hönor ;)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1982 skrivet: 12 aug-11 kl 09:15 »
Bra kläck på de benbefjädrade isabell och gulvit (mille fleur, sapelspot) 10 av 11 ägg kläckta samt ett obefruktat bortplockat. Men det bästa var att jag råkade tappa ett ägg i golvet i halvtid så det blev en rejäl spricka så jag lade det i kläckare istället så det fick vara mer ifred - och det kläcktes också! Tänk så mkt de tål egentligen! Så det behöver inte vara kört pga sprickor.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Idalun

• Småland
« Svar #1983 skrivet: 12 aug-11 kl 11:12 »
Så var alla 3 rävungarna borta... "bara" en (?) skabbräv kvar som stryker runt och är otäck!  :-X

Snart kan hönsen strosa fritt igen!  :)

Fia743

• Blekinge
« Svar #1984 skrivet: 12 aug-11 kl 14:52 »
Nu har vår lilla Sussexflock flyttat hit så nu är man hönsmamma  ;D 3 fina hönor och tre ungtuppar (ska välja ut den finaste sen att behålla) De har tagit den korta flytten mycket bra, hittade in och tog sina platser på pinnarna första kvällen, äter, dricker och mår allmänt gott!
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

Träsktrollet

• -
« Svar #1985 skrivet: 12 aug-11 kl 22:22 »
Oj vad glad jag är över att min ena Dv Kochinhöna har lyckats ruva fram 5 kycklingar av 6 ägg :)
Så nu har jag 3 Appenzeller och 2 Svarthönskycklingar :)

På bilderna ser man de 3 Appenzellerkycklingarna :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1986 skrivet: 13 aug-11 kl 11:50 »
Idag åkte det in 32 ägg i min suro, 3 veckors väntande.....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Mimmi_83

• Dv Kochin
    • Värmland
« Svar #1987 skrivet: 13 aug-11 kl 11:55 »
Fick vår första hemma kläckta kyckling i dag.. tyvärr ville inte hönan visa intresse för den.. men vi tog in den och nu bor den i en låda på köksbänken.. och den kvittrar så härligt... underbar liten är så glad..  :)
Lånade 7 dv kochin i sommar.. när hösten kom och vi insåg att vi va tvungna att lämna tillbaka dom, fick vi en idé om att vi kunde kanske få köpa dom.. Men fick tyvärr inte köpa dom.. Vår lilla dotter på snart 4 år fick dom av han som ägde dom.. så det löste sig...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1988 skrivet: 13 aug-11 kl 16:08 »
Azoo-linas tocke är en riktig hejare på att ta byte.  :D

Såg honom just utanför fönstret och han hade något stort i munnen. Så jag kutade ut och skrek till gubben på vägen ut att nu åkte nog en till av mina paddor.
Tocken ville inte dela bytet så jag fick knata efter o lyckades se en svans!! Det var en mus han hade fångat!!

Bästa tocken vi haft.  ;D  Och riktigt duktig med höns och kycklingar från första dagen.  :-*

flugufrelsarinn

• Södermanland
« Svar #1989 skrivet: 16 aug-11 kl 00:07 »
Wohoo! Nu har vi också höns ;D första gången för mig men gubben min har haft hyner förut. Det ska bli så kul att pyssla med dom och få ägg. Fyra gotlandshönor anlände till ett än så länge halvfärdigt hönshus igår och idag kom tuppen, hoppas dom kommer trivas ihop..

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1990 skrivet: 16 aug-11 kl 18:09 »

Såg honom just utanför fönstret och han hade något stort i munnen. Så jag kutade ut och skrek till gubben på vägen ut att nu åkte nog en till av mina paddor.
Tocken ville inte dela bytet så jag fick knata efter o lyckades se en svans!! Det var en mus han hade fångat!!

Bästa tocken vi haft.  ;D  Och riktigt duktig med höns och kycklingar från första dagen.  :-*
Inte visste jag att Lina skolade sina tuppar i att fånga möss!  ;) Han måste vara av stor ras för att sluka en mus väl?! Det är ju ändå lite att svälja, en mus fast i kvävan hade varit något det!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1991 skrivet: 16 aug-11 kl 22:09 »

Kul att höra att han sköter sig  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1992 skrivet: 16 aug-11 kl 22:15 »
Inte visste jag att Lina skolade sina tuppar i att fånga möss!  ;) Han måste vara av stor ras för att sluka en mus väl?! Det är ju ändå lite att svälja, en mus fast i kvävan hade varit något det!

Å musen var liten i jämförelse med förra bytet- en stor gulbukad padda/groda.
Dorking kan bli stora så han kvävs nog inte i första taget.

Kul att höra att han sköter sig  ;D

Jo med den äran. Förståndig är han.  :D

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #1993 skrivet: 21 aug-11 kl 10:06 »
Jag är så glad att mina kycklingar börja växa sig stora
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1994 skrivet: 21 aug-11 kl 13:55 »
Och jag har äntligen fått mina första gröna ägg från Isbarunghönsen!!! Så läckert! Nu väntar jag bara på chokladäggen från kopparmaranhönorna....

Dreamyn

• Uppland
« Svar #1995 skrivet: 25 aug-11 kl 12:19 »
Och jag verkar vara på gång att få mitt första ägg någonsin!
Vi fick hem våra hedemoror igår, och ena damen sprätter och "bäddar" i redet nu  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1996 skrivet: 25 aug-11 kl 12:25 »
Jag är så glad att jag lyckades fånga min förrymda pärlhöna äntligen  :D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Irmelinis

• Gäst
« Svar #1997 skrivet: 25 aug-11 kl 12:51 »
Längtar tills vi kan skaffa höns, det är så roligt att läsa i den här tråden :)

JQHANNES

• Gotland
« Svar #1998 skrivet: 25 aug-11 kl 19:55 »
Har skaffat 7 kycklingar idag och hönan adopterade dem!

silverzurfaren

• Västergötland
« Svar #1999 skrivet: 26 aug-11 kl 02:22 »
kul när hönor man inte sett på ett tag plötsligt dyker upp med ett släptåg! på 3 dagar har lika många hönor kommit till rätta å flocken har ökat med 33 individer!  ;D
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser