Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 392795 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1960 skrivet: 04 aug-11 kl 19:08 »
Idag när jag tiggde till mig kasserat frukt/grönt från butiken så var det salladsmixer med, den grekiska sorten hade även en innerpåse med fetaost och oliver, det blev nästan slagsmål i de två grupperna med sommargäster om fetaosten, det sade *slurp* ;D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1961 skrivet: 04 aug-11 kl 22:56 »
Det är bra att du skämmer bort mina små Tallgrinden  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1962 skrivet: 05 aug-11 kl 00:08 »
Tror du lyckats skämma bort Kotten med damer rätt bra innan Travelerhorrses, äpplena hos de är knappt rörda *asg*
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1963 skrivet: 05 aug-11 kl 00:12 »
 o:) Vem jag neee dåå *S*
Dom gillar ju både kanelbullar o lussekatter jue *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #1964 skrivet: 05 aug-11 kl 00:13 »
Hönsgruppen funkar nu äntligen frigående  :D :D :D

Idag fick dom smaskemat av kokta potatisar, sesamfrön, linser, krossat äggskal och torrt bröd :). Vi försöker göra dom handtama, nu kommer dom iaf fram hela vägen till en för att äta, men upp i knäet är dom inte riktigt än.
//Lina

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1965 skrivet: 05 aug-11 kl 14:24 »
Sonen på besök förvånades över de knallgula gulorna i äggen. Det var annat än bleka köpeäggen.  :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1966 skrivet: 05 aug-11 kl 14:37 »
Samma här. =) Jag hanterade inte våra plymisar knappt ett dugg som små. De har blivit "magneter" ändå som är lätta att plocka upp om man vill. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Träsktrollet

• -
« Svar #1967 skrivet: 05 aug-11 kl 22:06 »
Nu är det prick 14 dagar sedan jag la ägg under 4 ruvsugna Dv Kochin :D
Så nästa vecka får vi se vad som kommer. Som vanligt hoppas jag på många hönor, men nu har jag redan en massa köpare på kycklingarna och jag skulle vilja ha några kvar själv  ::)  :-[  Och då inte bara tuppar  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #1968 skrivet: 07 aug-11 kl 21:13 »
Hej!

Jag är så glad! Äntligen har min unghöna slutat värpa ägg på sittpinnen och lägga ägg där hon ska!! ;D ;D
Tog en transportbur och gjorde lite mysigt med en massa halm och redägg och äntligen ligger det små fina ägg i den  :D
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #1969 skrivet: 07 aug-11 kl 21:25 »
Igår hade hönsen premiär på att få gå lösa på gården och det gillades mycket. Vi har en väldigt stor gård och de var runt nästan överallt. Supermysigt. Fick dock inte med alla på bild, har 2 faveroller, 1 blomme och 7 hedemora. Vill gärna ha fler men det är så svårt att få tag på höns, köper man kycklingar så är minst hälften tuppar och jag kan ju inte behålla alla  :(.

Hedemora tuppen vid namn Nattfasan!

Faverollerna Åke och Fulagnes

Nattfasans bror Lakrits som också han är en vänligt sinnad ungtupp (än så länge) trots att han ser lite galen ut!

Här ser man också hedmoran Gustav.

Hedemororna Tant Brun och Klocka

Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Idalun

• Småland
« Svar #1970 skrivet: 07 aug-11 kl 22:02 »
En räv mindre!  >:D

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1971 skrivet: 08 aug-11 kl 06:55 »
Efter att ha suttit i gallerbur inne hos hönsen ett dygn för att bekanta sig så blev nya Isbartuppen utsläppt, och den gamle åkte in i buren så han inte skulle flyga på och hacka. (Han ska nackas idag)
Nu på morgonen när jag var ut med hundarna så var det en del liv inne i hönshuset, så jag kikar in.
Vad ser jag, om inte 08 (sonen döpte nya tuppen till det) står och skyddar hönsktycklingarna från de andra!!!
Släppte in 5 grönvärparblandisar på 10-12 veckor i gruppen när det ändå blev förändringar i gruppen.

Han verkar vara ett kap helt klart!
Tack Astra för att han fick flytta hit ;D

Träsktrollet

• -
« Svar #1972 skrivet: 08 aug-11 kl 10:41 »
ÄNTLIGEN HAR LANTMANNA/GRANNGÅRDEN ELLER VAD TUSAN DE NU HETER ALLFODER IGEN!!!
De har varit slut i minst 3 veckor... Suck vilket dåligt företag det där är...
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #1973 skrivet: 08 aug-11 kl 10:42 »
jag är super glad att jag i dag ska köpa tre nya höns och en tupp
hihihi  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #1974 skrivet: 08 aug-11 kl 20:00 »
Första wyandotteägget, rosa och alldeles toppigt!! Älsklingshunden fick vara förste provsmakare, verkade nöjd och belåten!

Idalun

• Småland
« Svar #1975 skrivet: 09 aug-11 kl 08:40 »
Nu är det 2 rävar mindre!  >:D ;)

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #1976 skrivet: 09 aug-11 kl 14:23 »
Är såååå nöjd med mitt nymålade hönshus, och snart ny isolerade tak.
Hönorna spatserar fritt och mår så gott!
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1977 skrivet: 09 aug-11 kl 21:33 »
Egentligen borde man väl inte skriva det i den här tråden,   :-[ men vi är nog glada iaf...
Vi har en tupp mindre nu, med gemensamma krafter och klur nackade jag och äldste sonen den hysteriska tuppen Bruno i dag. En brun leghorn, jättefin men illa omtyckt av både tuppar, hönor, katter och människor... Man ska inte tala illa om de döda, men han var stygg, sprättig, kaxig, mallig och skitfeg...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Daniela B

• Halland
« Svar #1978 skrivet: 09 aug-11 kl 21:49 »
Hurra!  ;D Vi har äntligen blivit med höns, igår kväll! Islandshöns! Och idag, ägg!!! Äntligen! Äntligen! Äntligen! Höns!
Hur spännande som helst... för oss som aldrig haft några.

taccotad

• Skåne
« Svar #1979 skrivet: 10 aug-11 kl 09:39 »
Hurra!  ;D Vi har äntligen blivit med höns, igår kväll! Islandshöns! Och idag, ägg!!! Äntligen! Äntligen! Äntligen! Höns!
Hur spännande som helst... för oss som aldrig haft några.

Det är så himla härligt att läsa om allas hönsglädje!!!

För visst tillför hönsen otroligt mycket glädje? Det tycker jag! För mig är det nåt nästan varje dag...känner jag mig stressad eller nere räcker det att sitta och titta på hönsen en stund sen känns allt bättre. Plocka ägg är dagens höjdpunkt, blir lika glad varje gång ;)

Nu har vi ett gäng unghöns från Yrhönan, jättefina Skånska blommehöns är det till och med. Det känns så rätt, rasen känns så himla rätt här på gården får jag säga. Häromdagen släppte jag ut dom fritt en stund (under övervakning) och guud vad glada dom var. Men då vi har haft väldigt mycket rävbesök så får dom mest vara i sin inhägnad.

Sen är jag så himla glad att vårt hönshus äntligen börjar bli klart. Vi har provat alla möjliga lösningar där inne men nu verkar det som vi hittat rätt. Det är lättstädat, hönsens trivs, det är ljust och fräscht och det bästa av allt....det är otrevligt för ev ohyra dvs plana väggar, plastrede, nymålat, sittpinnar som byts ut med jämna mellanrum.

Nu är det bara till att skicka iväg genbanksansökan sen hoppas jag verkligen att det går som det ska!!

Japp, jag är glad! Höns är bäst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser