Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391668 gånger)

Lianne

• Västergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1900 skrivet: 10 jul-11 kl 22:32 »
Om du vill träna henne så hade jag testat att lyfta upp henne snabbt (innan hon trampar ned kycklingarna) och hållt henne en liten kort stund tills hon lugnar sig. Kan  vara svårt när hon hör kycklingarna pipa efter henne. Så kort stund så det inte går över på andra hållet att hon stressar pga kycklingarnas pip. Om ni är två (kanske det bästa) kan då den andra hålla i en kyckling väldigt nära henne så hon ser att ni inte gör något farligt med dem. Har upplevt att de snart ser att jag inte gör något farligt med dem när jag är nära och har dem. Sen brukar de ändå lugna sig när kycklingarna blir äldre. Säkert fler här som har fler råd. Lycka till!

Vi har prövat detta men eferåt hon är så rasande >:D  att hon går bärsärkargång inne i buren så jag vågar nog inte försöka igen, alla 10 lever i allafall ::)
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1901 skrivet: 11 jul-11 kl 07:42 »
Vi har prövat detta men eferåt hon är så rasande >:D  att hon går bärsärkargång inne i buren så jag vågar nog inte försöka igen, alla 10 lever i allafall ::)
Oj då är det bara att låta henne vara. Hon får helt enkelt vara ifred så får ni lite längre fram se om hon lugnar sig. Skönt att kycklingarna är okej. Flera av mina ruvhönor har varit i reden instängda så jag fått flytta ned dem när de ska äta etc. Det har gjort så att de är väldigt tama innan de kläcker. Jag hjälper dem att fixa till äggen rätt när de lägger sig igen osv. Stor brahma klumpiga fötter....Får nu pilla hur som helst. En var väldigt hackig innan och nu bryr hon inte sig ett dugg vad jag gör. Kanske ett tips till nästa gång att pilla mkt med henne i förväg. Om det går....
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Lianne

• Västergötland
« Svar #1902 skrivet: 11 jul-11 kl 17:48 »
Oj då är det bara att låta henne vara. Hon får helt enkelt vara ifred så får ni lite längre fram se om hon lugnar sig. Skönt att kycklingarna är okej. Flera av mina ruvhönor har varit i reden instängda så jag fått flytta ned dem när de ska äta etc. Det har gjort så att de är väldigt tama innan de kläcker. Jag hjälper dem att fixa till äggen rätt när de lägger sig igen osv. Stor brahma klumpiga fötter....Får nu pilla hur som helst. En var väldigt hackig innan och nu bryr hon inte sig ett dugg vad jag gör. Kanske ett tips till nästa gång att pilla mkt med henne i förväg. Om det går....

Jag fick greja med henne när hon låg på äggen, hon vägrade envist att lämna äggen för att äta och göra sina behov så jag lyfte ut henne och det var inga problem, lyste äggen o.s.v. Hon var som sagt väldigt intensiv i sitt ruvande också, kanske hänger ihop. Första dagen kycklingarna kläcktes gick också bra, kunde byta vatten och mat i lugn och ro. Får hoppas det ger med sig med tiden men tack för tipsen :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #1903 skrivet: 11 jul-11 kl 22:23 »
Har nu 5 underbara kycklisar! Av ngn märklig anledning har mamma och kycklingar flyttat över till den andras rede.... 5 ungar 2 höns 7 ägg i samma låda? Kollektiv ruvning?
//Lina

vårlängtan

• Småland
« Svar #1904 skrivet: 12 jul-11 kl 07:10 »
Så har jag haft det med. Två hönor ruvade fram ett gäng kycklingar och tog sen hand om dem tillsammans.
Njuter av värme och allt det gröna!

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1905 skrivet: 12 jul-11 kl 19:57 »
Det fullkomligt sprutar fram holländsk vithätta dvärg ur äggen under hönan! 8 kläckta och 3 kvar. Gillar den rasen och har bara lyckats få en innan. Pappan är den snällaste och keligaste tupp jag haft (samt ranghög) och Azoo-Lina du har blivit mormor! Det är den blå vithättan som är mamma. Ska ställa ut några sen för att se om de håller måttet. Vithättan ser så coola ut som kycklingar med sina mössor.

Just_me

• Småland
« Svar #1906 skrivet: 13 jul-11 kl 13:14 »
Nu börjar kycklingarna bli så stooora!
Tuppen är världens bästa även om han är lite klumpig :P
Han matar och vaktar och lockar på dom när han hittar nått gott i gräset :D

Här vakar han över ena hönan som badar med sina kycklingar i solen, alla väldigt nöjda efter att ha fått dela på en burk majs!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1907 skrivet: 13 jul-11 kl 16:44 »
En liten, dyblöt kopparmaran låg i kläckaren nu när jag steg upp.
Fick nya ägg då de var obefruktade förra gången.
Lilla Seramapycklisen växer och frodas.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

mother-of-yoda

• Skåne
« Svar #1908 skrivet: 14 jul-11 kl 19:18 »
en av våra brahmaungdomar- lisa 7 månader- har bestämt sig för att ruva, även andras ägg som hon snor till sig :-P. hon ligger nu på 4 hel-brahma och 1 dvärgkochin-brahma-ägg som är befruktade (lyste dem tidigare idag, sjukt koolt att få se :-)). någon som haft denna underliga mix? hur blir pycklisarna?
// mia glad förväntansfull hönsmamma  ::) :-)

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1909 skrivet: 16 jul-11 kl 23:03 »
Idag blev en stor gammal kista på väg att slängas något helt nytt: fick papptak och två dörrar på framsidan och vips kan en höna ruva där, eller sjukstuga etc etc.

Nu står den på pall så fint i hönsgården med en ruvande Brahma i sig och så kan hon gå ut själv och äta när hon vill när luckan är öppen  :D Innan var hon i ett instängt rede och då ska jag hela tiden komma ihåg att lyfta ur och i henne. När kycklingarna kläcks stänger jag luckan och sätter in mat och efter några dagar öppnar jag och så ska allt sköta sig självt... hoppas jag...

Utedelen (början på hönsgården) med plåttak fick också en skyddande vägg samt sittpinne så nu kan det inte regna/snöa in där. Så skönt när allt blir mer praktiskt! Här ska alla mammor med kycklingar bo innan de träder in i hönshuset. Fler burar ska dit. Resten av hönsen får på sommarhalvåret gå fritt och direkt in i hönshuset istället utan gården.  :)  :D  ;D

taccotad

• Skåne
« Svar #1910 skrivet: 17 jul-11 kl 18:51 »
Idag blev en stor gammal kista på väg att slängas något helt nytt: fick papptak och två dörrar på framsidan och vips kan en höna ruva där, eller sjukstuga etc etc.

Nu står den på pall så fint i hönsgården med en ruvande Brahma i sig och så kan hon gå ut själv och äta när hon vill när luckan är öppen  :D Innan var hon i ett instängt rede och då ska jag hela tiden komma ihåg att lyfta ur och i henne. När kycklingarna kläcks stänger jag luckan och sätter in mat och efter några dagar öppnar jag och så ska allt sköta sig självt... hoppas jag...

Utedelen (början på hönsgården) med plåttak fick också en skyddande vägg samt sittpinne så nu kan det inte regna/snöa in där. Så skönt när allt blir mer praktiskt! Här ska alla mammor med kycklingar bo innan de träder in i hönshuset. Fler burar ska dit. Resten av hönsen får på sommarhalvåret gå fritt och direkt in i hönshuset istället utan gården.  :)  :D  ;D

Låter smart!!! Alltid lika härligt när man kommer på smarta, enkla lösningar.

Själv har jag idag tömt hela hönshuset på spån och skit, skrubbat överallt. Hönsen har ju flytta till sitt andra boende dvs utedasset med tillhörande utegård, där de får bo några veckor. Måste jag säga att jag är såhimla nöjd med att ha två hönshus men bara en grupp höns. Då kan man skifta boende lite beroende på hur mkt gräs det är i utegårdarna och om man vill göra storstädning kan det få ta några dagar.

Dessutom är jag så himla glad för min lilla blommegrupp. Hoppas få genbanksansökan nu i början på veckan så gäller det att hålla tummarna sen.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1911 skrivet: 17 jul-11 kl 22:40 »
Låter smart!!! Alltid lika härligt när man kommer på smarta, enkla lösningar.

Själv har jag idag tömt hela hönshuset på spån och skit, skrubbat överallt. Hönsen har ju flytta till sitt andra boende dvs utedasset med tillhörande utegård, där de får bo några veckor. Måste jag säga att jag är såhimla nöjd med att ha två hönshus men bara en grupp höns. Då kan man skifta boende lite beroende på hur mkt gräs det är i utegårdarna och om man vill göra storstädning kan det få ta några dagar.

Dessutom är jag så himla glad för min lilla blommegrupp. Hoppas få genbanksansökan nu i början på veckan så gäller det att hålla tummarna sen.
Du två hönshus låter wonderfull! Skulle städat idag men regnade för mkt och då vill ju hönsen inte gå ut. Vad skrubbar du med? Tänkte mig såpa först, sen Virkons S och lite Dermagall (har det ändå hemma) Lycka till med genbanksansökan!

taccotad

• Skåne
« Svar #1912 skrivet: 18 jul-11 kl 20:07 »
Jag har än så länge skrubbat med varmt vatten och såpa. Vet inte om jag ska ta nåt annat, tanken var att måla med nån ny färg. Då borde ju eventuella äckelkryp dö. För även om jag inte sett röken av nåt kryp så tror jag att dom finns där, inte så många kanske... men någon.

Ja alltså jag är helnöjd med mina två hönshus. Det ena har vi lagt både tid och pengar på och ska vara som det "riktiga". Det andra är ett gammalt utedass där vi har gjort en tillfällig utegård. Det kommer med tiden kopplas ihop med ett litet "fårhus" som ligger alldeles intill, så kan dom få större plats + att det är stooort utrymme där ute så tanken är att göra väldigt stor utegård.
Drömmen är ju att ha dom lösa, det har vi haft de senaste åren men det sista året har både räv och rovfåglar varit och kalasat på våra höns. Så jag hoppas mina höns inte vantrivs allt för mkt trots att de inte är fria så ofta. Dom har iaf alltid tillgång till grönt gräs, stora stenar att sitta på, pinnar i olika höjder ute och inne, sant och buskar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1913 skrivet: 18 jul-11 kl 22:51 »
Idag har jag storstädat hönshuset  ;D Nu är jag trött och hönorna nöjda  ;D

Lilla Chabohönan som smyglagt sig på 5 ägg kom idag vandrande med 3 bebbar ;D :-* ;D

Och så har det inte regnat  och jag har tappat upp 20 liter körsbärssaft ;D

Bra dag med andra ord  ;D ;D ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #1914 skrivet: 19 jul-11 kl 00:09 »
Idag har pycklisarna vågat sig ut i hönsgården =). Dom växer så det knakar, det är redan en del storleksskillnad på dom. Jättejättenyfiken på färgerna...
//Lina

Fia743

• Blekinge
« Svar #1915 skrivet: 20 jul-11 kl 10:03 »
Här är glädjen stor över att vi nu har hittat vår blivande hönsflock  ;D 3 paranta sussexdamer med tillhörande ungtupp ska flytta hit så fort vi får hönsgården färdig  :D
De ska heta Berith (efter min sedan 3 år bortgångna mamma) Karin (efter svärmor  ;D ) och Ursula (efter min bästa väninna. Tuppen går än så länge under arbetsnamnet George Clooney då det är en man som tilltalar alla tre haha!
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1916 skrivet: 20 jul-11 kl 11:32 »
Hämtade ägg från benbefjädrade dvärhöns igår (Mille Fleur, Sabelspoot - kärt barn verkar ha många namn) 6 blå isabell och 6 gulvita! Hennes  höns har fått bra poäng på utställning så de lär bli fina!

Kände för att ta in en ny sort nu när hönorna ligger hela tiden  :) Det verkar inte vara så vanligt med den rasen - eller har jag fel?

Nu gäller det bara att få plats 12 ägg under silkeshönan! Nästa önskeras är röda silke  :P

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #1917 skrivet: 20 jul-11 kl 19:09 »
Min ena Svarthöna ruvar och har kommit halvvägs! Ska bli lika spännande som vanligt med kycklingar igen!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Lianne

• Västergötland
« Svar #1918 skrivet: 21 jul-11 kl 00:53 »
Är nöjd och glad för våra Hedemora kycklingar med mamma gick ut i hönsgården i dag. Mamma höna sandbadade länge och väl och tre av de små 2 veckors kycklingarna gjorde snart likadant.
Så underbart härligt att se dom pila runt i gräs och jord, en liten plutt fick tag i en ganska stor daggmask som slukades efter viss möda ;D

Sen är jag glad för att hönan har lugnat ner sig och inte är så ilsken på mig längre, nu får kycklingarna komma fram.

Idalun

• Småland
« Svar #1919 skrivet: 21 jul-11 kl 11:43 »
Är glad för att jag har sålt lite avelsägg idag... mina första!  :D
Hoppas att det blir många fina kycklingar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser