Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391696 gånger)

Lianne

• Västergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1880 skrivet: 06 jul-11 kl 12:27 »
Så glad , min 1-åriga Hedemora höna har ruvat fram 10 kycklingar av 11 ägg, helt underbara. Första gången för både mig och hönan så lyckan är total :)
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1881 skrivet: 06 jul-11 kl 14:26 »
Åh, så gulligt när alla är svarta!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lianne

• Västergötland
« Svar #1882 skrivet: 06 jul-11 kl 20:44 »
Åh, så gulligt när alla är svarta!

Två stycken är mer bruna med lite gult på bröstet, de andra är svarta med vitt. Har två vita hönor, två svarta och två grå/bruna som är mammor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #1883 skrivet: 06 jul-11 kl 20:46 »
Guuu så fina
Grattis :D
Hedemorahöns

fauve

• Gäst
« Svar #1884 skrivet: 06 jul-11 kl 22:30 »
Jag som minskar ner på värphönsen eftersom jag formligen drunknar i ägg (  :o ) fick idag 2 gultvärrandiga dv.kochin hönskycklingar som delbetalning (på egen begäran) för ett antal värpisar  ;D

PetraL

• Västergötland
« Svar #1885 skrivet: 07 jul-11 kl 17:54 »
På Lördag är det hönsbytardag!! Hoppas såå att jag får tag på någon vuxen höna, vill väldigt gärna ha lite ägg från mina egna höns!

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1886 skrivet: 07 jul-11 kl 18:16 »
Jag som minskar ner på värphönsen eftersom jag formligen drunknar i ägg (  :o ) fick idag 2 gultvärrandiga dv.kochin hönskycklingar som delbetalning (på egen begäran) för ett antal värpisar  ;D

Så snart är planen att drunkna i kycklingar istället  ;D Jag har tvärtomstrategin: mer värphöns och mindre ruvhöns då alla verkar vilja ligga på ägg här igen och  igen. Tupparna har snart ingen höna att titta på.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

fauve

• Gäst
« Svar #1887 skrivet: 07 jul-11 kl 18:24 »
Tror inte det är nån större fara på taket  :-[ Har i dagsläget bara 3 dv.kochinhönor + tupp + dessa hönskycklingar då såklart och 2 ungtuppar.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1888 skrivet: 07 jul-11 kl 18:40 »
Tror inte det är nån större fara på taket  :-[ Har i dagsläget bara 3 dv.kochinhönor + tupp + dessa hönskycklingar då såklart och 2 ungtuppar.

Nej då är det ju lugnt. Av mina 20 hönor var det hälften som ville ligga och ruva. Inga ägg knappt. Första sommaren jag har de flesta  så det var en överraskning. Bantam ska tydligen inte vilja ruva så gärna, men här vill alla fyra det och dvärgkochinkorsningarna förstås och de rena dv.k och silkisarna och brahmorna och.....

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1889 skrivet: 07 jul-11 kl 19:14 »
Det är annars mysigare att drunkna i kycklingar :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

fauve

• Gäst
« Svar #1890 skrivet: 07 jul-11 kl 19:32 »
Helt rätt  ;D

Xoot

• Gäst
« Svar #1891 skrivet: 09 jul-11 kl 17:45 »
Fler och fler lägger sig på ägg och det finns inte plats nog för alla så nu kör vi metoden hänga i taket.

Hämtade hem 7st Araucana och alla la sig efter en vecka och ville ha kycklingar..

Idalun

• Småland
« Svar #1892 skrivet: 09 jul-11 kl 19:50 »
Jag är bara så glad för att jag har så fina, trevliga och roliga höns!  :D :-*

Lycka

• Ångermanland
« Svar #1893 skrivet: 09 jul-11 kl 20:02 »
Guu sååå fiffigt  att hänga upp burar .
Älskar inovativa människor ;D
Hedemorahöns

Lianne

• Västergötland
« Svar #1894 skrivet: 09 jul-11 kl 23:07 »
Är så glad att alla mina 10 kycklingar fortfarande lever och är pigga, i dag på femte dagen har de och mamma höna fått flytta ut i uteburen.
Tyvärr är hönan ilsken som ett bi så vi kan inte komma intill och greja med kycklingarna, hon blir så arg så hon trampar ner sina bebisar när vi kommer för att byta vatten och fylla på mat, kommer hon att lugna ner sig tror ni som har erfarenhet?

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1895 skrivet: 10 jul-11 kl 10:19 »
Är så glad att alla mina 10 kycklingar fortfarande lever och är pigga, i dag på femte dagen har de och mamma höna fått flytta ut i uteburen.
Tyvärr är hönan ilsken som ett bi så vi kan inte komma intill och greja med kycklingarna, hon blir så arg så hon trampar ner sina bebisar när vi kommer för att byta vatten och fylla på mat, kommer hon att lugna ner sig tror ni som har erfarenhet?
Om du vill träna henne så hade jag testat att lyfta upp henne snabbt (innan hon trampar ned kycklingarna) och hållt henne en liten kort stund tills hon lugnar sig. Kan  vara svårt när hon hör kycklingarna pipa efter henne. Så kort stund så det inte går över på andra hållet att hon stressar pga kycklingarnas pip. Om ni är två (kanske det bästa) kan då den andra hålla i en kyckling väldigt nära henne så hon ser att ni inte gör något farligt med dem. Har upplevt att de snart ser att jag inte gör något farligt med dem när jag är nära och har dem. Sen brukar de ändå lugna sig när kycklingarna blir äldre. Säkert fler här som har fler råd. Lycka till!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #1896 skrivet: 10 jul-11 kl 12:36 »
Hade en höna för några år sen , som var som en ilsken bålgeting.
Jag försökte att störa henne så lite som möjligt.
Hon fick gå i en stor bur så jag hade lätt att byta vatten och ge mat,
Världens duktigaste mamma var hon.
Hedemorahöns

vårlängtan

• Småland
« Svar #1897 skrivet: 10 jul-11 kl 13:04 »
Igår hämtade vi en grupp värphöns, Bruna Lohman, som ska få stå för äggproducerandet på gården.
Så nu kan våra små dvärgblandisar få gå och se fina ut utan press på sej att förse oss med ägg.
Känns mycket bra! Lohmandamerna är ju också vackra att se på och har redan fått namn!
Njuter av värme och allt det gröna!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1898 skrivet: 10 jul-11 kl 15:03 »
Idag har en av mina egenuppfödda unghönor börjat värpa. Hon är 18v. och korsning mellan värphybrid och blomma. Ägget var vackert ljusbrunt och passar så bra in min äggfärgsamling. Duktig höna! :-* Nu väntar jag på att hennes syster ska värpa också.
« Senast ändrad: 10 jul-11 kl 15:06 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lianne

• Västergötland
« Svar #1899 skrivet: 10 jul-11 kl 22:29 »
Hade en höna för några år sen , som var som en ilsken bålgeting.
Jag försökte att störa henne så lite som möjligt.
Hon fick gå i en stor bur så jag hade lätt att byta vatten och ge mat,
Världens duktigaste mamma var hon.

Denna höna är också duktig mamma, verkar väldigt överbeskyddande. Kunde du någonsin komma åt att hålla kycklingarna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser