Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391614 gånger)

Lianne

• Västergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1860 skrivet: 22 jun-11 kl 15:05 »
Yes, har lyst dom  11 äggen som ligger under min Hedemora. 8:e dagen och det ser ut som det är liv i alla, men jag är lite osäker på ett ägg . Där ser det ut som fostret ligger eller har fastnat på ena sidan av ägget, jag har ingen erfarenhet så jag la tillbaka det i allafall.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

äppelpaj

• Småland
« Svar #1861 skrivet: 22 jun-11 kl 20:34 »
Små kycklingar både här och där... Mysigt värre! =)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1862 skrivet: 22 jun-11 kl 22:22 »
Skönt -  min andra Brahmahöna hackade inte ihjäl kycklingar utan är nu lycklig mor till våra tre första egenruvade Faveroller! Hålslag på ett fjärde... kan andas ut litegrann.  :D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1863 skrivet: 23 jun-11 kl 13:09 »
Glad för att 5 små silkeschabos har kläckts här :D
Också glad för att jag ska på måndag hämta gula holländska dvärgar och järhöns :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

HannaK

• Blekinge
« Svar #1864 skrivet: 25 jun-11 kl 15:37 »
Är glad för att min duktiga lilla Berit har kläckt fram 5st dunbollar. :) Hon fick först 5st ägg som hade ruvats i 18 dagar i kläckaren men när hon på dag 20 bestämde sig för att gå ut och spatsera och sprätta lite trots att det pep i äggen så bangade jag och la dit 5st helt oruvade ägg istället. Hon har varit jätteduktig trots att hon är 7mån ung och under natten och morgonen har alla kläckts.
Duktiga Berit på bilden..

Just_me

• Småland
« Svar #1865 skrivet: 25 jun-11 kl 21:19 »
Idag fick jag ha is i magen!
Släppte ut bägge hönorna som har kycklingar, en bra bit ifrån varrandra.
Förra året la vi en massa tid på akilja just dessa hönor ifrån varrandra då de slogs hela tiden. I år bestämde jag mig för att låte dem reda ut det själva.
Blev stor fajt, hunden sprang dit och skällde och jag höll på att gå sönder när jag såg alla kycklingar förskräkt springa runt och gömma sig.
På mindre än 2 minuter var det över och bägge två samlade ihop sina kycklingar och gick sen trivsamt sida vid sida och pickade i gräset. Det funkade!

Sen släppte jag ut alla andra höns. Tuppen markerade snabbt för de två med kycklingar vem som bestämde men kycklingarna såg han inte ens. De ignorerades totalt av hela flocken!

Vad skönt det var att kunna ha alla lösa på gräsmattan utan minsta knussel! De gick runt i timmar utan bråk medan vi stadade rent i alla burar och hönshuset och utegården :D

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1866 skrivet: 25 jun-11 kl 21:24 »
Idag fick jag ha is i magen!
Släppte ut bägge hönorna som har kycklingar, en bra bit ifrån varrandra.
Förra året la vi en massa tid på akilja just dessa hönor ifrån varrandra då de slogs hela tiden. I år bestämde jag mig för att låte dem reda ut det själva.
Blev stor fajt, hunden sprang dit och skällde och jag höll på att gå sönder när jag såg alla kycklingar förskräkt springa runt och gömma sig.
På mindre än 2 minuter var det över och bägge två samlade ihop sina kycklingar och gick sen trivsamt sida vid sida och pickade i gräset. Det funkade!

Sen släppte jag ut alla andra höns. Tuppen markerade snabbt för de två med kycklingar vem som bestämde men kycklingarna såg han inte ens. De ignorerades totalt av hela flocken!

Vad skönt det var att kunna ha alla lösa på gräsmattan utan minsta knussel! De gick runt i timmar utan bråk medan vi stadade rent i alla burar och hönshuset och utegården :D

Grattis att det löste sig så bra.  :D Hönor kan vara knasiga.  ;)

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #1867 skrivet: 26 jun-11 kl 23:24 »
Jag är så glad för jag har fått hålslag i ett av mina 17 ägg som ligger i kläckaren och de piper för fullt i kläckaren.
Jag var tveksam till dessa ägg då de var ett som var totalt krossat då jag fick hem dom.
Å nu ser jag stora hopp att jag blir kycklingmamma trots allt  ;D
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #1868 skrivet: 26 jun-11 kl 23:46 »
Jag är så glad för jag har fått hålslag i ett av mina 17 ägg som ligger i kläckaren och de piper för fullt i kläckaren.
Jag var tveksam till dessa ägg då de var ett som var totalt krossat då jag fick hem dom.
Å nu ser jag stora hopp att jag blir kycklingmamma trots allt  ;D

åh vad skoj. all lycka till dig !

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1869 skrivet: 27 jun-11 kl 15:19 »
tittat fram en liten marankyckling under min dvärgkochin idag :)
Fjäderfän och kaniner

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #1870 skrivet: 27 jun-11 kl 16:12 »
Åh vad jag är glad idag, min skadade dvärgkyckling har hämtat sig. Idag ser den mycket piggare ut än den gjort sen den föddes. En dum höna kom åt den och hackade ordentligt.

http://annaagunnarson.blogg.se/honsgarden

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1871 skrivet: 27 jun-11 kl 20:57 »
GLAD!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1872 skrivet: 30 jun-11 kl 10:22 »
Glad för att jag äntligen har en trio Serama! :D
Ni tjuvar som vill komma och sno dem, glöm det!
Lås på hönshuset + 3 arga hundar + grannen med hagelgevär ;)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1873 skrivet: 30 jun-11 kl 12:18 »
Glad för att jag äntligen har en trio Serama! :D

Kul!!

*håller tummarna att något av mina inhandlade Seramaägg i kläckaren kläcks om en vecka*
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

getalina

• Halland
« Svar #1874 skrivet: 30 jun-11 kl 23:29 »
Ny Dorking tupp + höna inhandlad i går.  :D 

Och tuppen kastade sig in bland damerna och skrek Me Tarzan you Jane och sedan försökte han sätta på dem allihop på en gång.  ;D Tuff som en bandyboll.

Tack Azolina.  :-*

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1875 skrivet: 01 jul-11 kl 08:33 »
Ny Dorking tupp + höna inhandlad i går.  :D 

Och tuppen kastade sig in bland damerna och skrek Me Tarzan you Jane och sedan försökte han sätta på dem allihop på en gång.  ;D Tuff som en bandyboll.

Tack Azolina.  :-*
;D Dessa tonårsgrabbar ::) Hoppas att ni kommer trivas ihop och att dina mer vuxna hönsdamer finner ett visst nöje i att bli uppvaktad av en snygg yngling  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

getalina

• Halland
« Svar #1876 skrivet: 01 jul-11 kl 14:39 »
Azoo-Lina

Duktig är han. Din tupp. I dag skulle småpipisarna fram å dricka av det nya vattnet och då hackade en av mammorna - till de större kycklingarna- den lilla men då fick hon minsan åthutning och ett nyp i kammen av tuppen. Så ung som han är så har han redan tagit på sig pappa rollen med stor P.

Han har varit den tupp som snabbast gått in i rollen som överhuvud, de andra har låtit hönsen bestämma i början så det här blev ju bara såå bra.  :D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #1877 skrivet: 01 jul-11 kl 21:32 »
Jag är glad för att jag nu har två Sussex som ligger och ruvar! Den ena var inte meningen, hon har gått att skrämma upp ur redet i en vecka men i förrgår bestämde hon sig, så nu har hon fått 3 ägg att gosa sig med.

Och för att jag upptäckte den här bloggen http://kackel.blogspot.com!
//Lina

getalina

• Halland
« Svar #1878 skrivet: 01 jul-11 kl 23:37 »
Jag är glad för att jag nu har två Sussex som ligger och ruvar! Den ena var inte meningen, hon har gått att skrämma upp ur redet i en vecka men i förrgår bestämde hon sig, så nu har hon fått 3 ägg att gosa sig med.

Och för att jag upptäckte den här bloggen http://kackel.blogspot.com!

Den bloggen var ju för underbar - visste inte om jag skulle bokmärka den under rubriken Humor eller Djur  ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1879 skrivet: 02 jul-11 kl 16:53 »
De små sjuveckorstupparna gal utanför mitt kontorsfönster och jag går ut och ställer mig på lofttrappen och tittar på dem då och då, de är så urgulliga så det gör nästan lite ont i hjärtat (eftersom de ska flytta om några veckor  :'( )
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser