Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391650 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1840 skrivet: 11 jun-11 kl 12:49 »
Jag brukar stoppa dom i BH,n  ;D räddat en hel del så ;) Fantastiskt när dom börjar leva igen!
Tanken med BH:n slog mig men får nog ha en size extra då om något ska få plats där  ;D Synnerligen praktiskt med båda händerna fria.

Är det vanligt hos dig att de hamnar utanför? Tycker att deras instinkt borde säga att de ska in mot mamma? De verkar inte ha fått in dyket under mammas fjädrar. Har en till som hände likadant med i morse som jag fick värma upp och nu under dagen så får jag plocka in dem hela tiden då de envisas med att gå bort från sin mamma och de är ju inte två dagar än! Andra hönor med kycklingar har dem typ instängda i flera dagar så jag istället oroar mig för att de inte ska få någon mat till slut....  ???  ???
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #1841 skrivet: 11 jun-11 kl 16:02 »
Sålde mina första ägg idag!!! Tog för lite betalt bara :P Nu känns det svårt att höja priset. Men det var till en god vän så då känns det kul iallafall. 1.50st tog jag.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

pytte

• -
« Svar #1842 skrivet: 11 jun-11 kl 21:23 »
Här kläcks mina welsumerägg!
2 duktiga dv. kochin mammor, jätteduktiga!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #1843 skrivet: 11 jun-11 kl 23:49 »
I dag hämtade jag 5 araucana hönekycklingar som är rundt 3 månader gamla.

Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #1844 skrivet: 13 jun-11 kl 16:41 »
Är så glad för att båda mina Jersey jätte hönor ligger och ruvar :D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #1845 skrivet: 13 jun-11 kl 16:45 »
Tanken med BH:n slog mig men får nog ha en size extra då om något ska få plats där  ;D Synnerligen praktiskt med båda händerna fria.

Är det vanligt hos dig att de hamnar utanför? Tycker att deras instinkt borde säga att de ska in mot mamma? De verkar inte ha fått in dyket under mammas fjädrar. Har en till som hände likadant med i morse som jag fick värma upp och nu under dagen så får jag plocka in dem hela tiden då de envisas med att gå bort från sin mamma och de är ju inte två dagar än! Andra hönor med kycklingar har dem typ instängda i flera dagar så jag istället oroar mig för att de inte ska få någon mat till slut....  ???  ???

Jag brukar lägga nerkylda kaninungar i en "magdans-BH", den är många modeller för stor för mina myggbett och blir som en liten tygvagga nära kroppen. Perfekt!
//Lina

Träsktrollet

• -
« Svar #1846 skrivet: 17 jun-11 kl 16:06 »
Jag är SÅÅÅ glad, för nu har min Appenzellerhöna ruvat fram en hel hög med kycklingar :D
Har inte hunnit räkna dem eller så, hon är mycket beskyddande ;)

Fast nu lever bara en pga hönan :´(
« Senast ändrad: 23 jun-11 kl 22:39 av Träsktrollet »
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Just_me

• Småland
« Svar #1847 skrivet: 17 jun-11 kl 19:56 »
Jag trodde jag hittade en död kyckling i morse. Den låg utanför hönans värme, helt nykläckt och blöt :(
Men så när jag plockade upp den så rörde den lite lite på sig så jag värmde den i handen ett tag och stoppade in henne under hönan.
Nu är det en gul fin sultankyckling som sprallar och äter :D Så glad!!
Dock har bara 3  av ca 20 ägg kläckts :/

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1848 skrivet: 18 jun-11 kl 10:26 »
Jag trodde jag hittade en död kyckling i morse. Den låg utanför hönans värme, helt nykläckt och blöt :(
Men så när jag plockade upp den så rörde den lite lite på sig så jag värmde den i handen ett tag och stoppade in henne under hönan.
Nu är det en gul fin sultankyckling som sprallar och äter :D Så glad!!
Dock har bara 3  av ca 20 ägg kläckts :/
Visst det är det härligt när man kommer i tid  :D. Helt otroligt hur "döda" de kan verka vara och så lite värme så börjar de snart pipa och komma tillbaka till livet igen! Väntar på kläck här nu och är så orolig för att hitta fler utanför. Hänt två gånger nu med dvärgkochinhöna. Och en Brahmahöna ska liksom hålla ordning på små dvärgar. Hon har fullt sjå att se de små äggen..

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1849 skrivet: 18 jun-11 kl 15:25 »
Fem nya Dorkingkycklingar i dag och hålslag på en.... eller var det två? SÅ glad jag är över detta för jag har verkligen velat vara delaktig från början.

Första ruvningen blev det inga kycklingar så gången efter det vågade jag inte peta på hönan ens.
Hon fick 3 kycklingar och var ilsk så jag fick inte titta åt kycklingarna. Och det märks för hon har inbillat dem att jag är superfarlig. Går inte att komma i närheten.  :(

Den här gången har jag klappat surhönan hela tiden och på slutet började jag handmata henne. Så i dag kunde jag pillra fram en kyckling efter att hon hade blivit mätt och belåten. Sedan satte jag den i matskålen och hönan och jag visade på maten. Den åt minsan.  :D Och sedan var det inga problem att plocka tomma äggskal, gulla med bebisarna och kolla äggen. Kunde klappa kycklingarna mitt framför mamma utan att hon blev ett dugg arg. Det trodde jag aldrig. Med mat kommer man långt.  :)

Xoot

• Gäst
« Svar #1850 skrivet: 18 jun-11 kl 15:51 »

1½veckas kycklingar vandrar omkring i det numera kasserade utedasset med utsikt över de stora hönsen från sitt fönster.
Hoppas på inga tuppar.  ;D

Just_me

• Småland
« Svar #1851 skrivet: 18 jun-11 kl 19:16 »
Visst det är det härligt när man kommer i tid  :D. Helt otroligt hur "döda" de kan verka vara och så lite värme så börjar de snart pipa och komma tillbaka till livet igen! Väntar på kläck här nu och är så orolig för att hitta fler utanför. Hänt två gånger nu med dvärgkochinhöna. Och en Brahmahöna ska liksom hålla ordning på små dvärgar. Hon har fullt sjå att se de små äggen..

Ush, ja! Jag hittade en till i samma skick :( Vet inte om hönan blivit för gammal eller nått :( Men det gick vägen med denna med! Värmde upp i handen och så fick en annan höna adoptera henne :) Nu är hon fluffig och gul och väldigt sprallig!
Nu vakar jag som en hök över resten av äggen, är lite rädd att jag stör för mycket? Den som "övergett" två får inte ha någre fler ägg, hon får bara  bebisar i år, haha.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1852 skrivet: 21 jun-11 kl 16:14 »
Mina hönor är inte kloka!!
Detta är min 9:onde ruvhöna i år som fått ägg nu.

har 4 hönor med kycklingar.
2 hönor med hönsägg
1 höna med ankägg
Och en höna jag la hönsägg under idag.
Sen fanns det en annan höna som ville ruva men hon fick inte det då hon ska snart säljas.

Och idag fick jag 9 ällingar under en anka också.

Så här finns mycket djur nu.
Och sen kläcks det hela tiden i kläckaren också.

Får sälja en del snart.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Lianne

• Västergötland
« Svar #1853 skrivet: 21 jun-11 kl 21:36 »
Är så glad att min enda ruv-höna ligger kvar på sina ägg, har legat 1 vecka i dag :)
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1854 skrivet: 21 jun-11 kl 22:51 »
Är så glad att min enda ruv-höna ligger kvar på sina ägg, har legat 1 vecka i dag :)
Och jag har insett efter första året med nu fullvuxna hönsen att ca 10 av 20 höns vill ruva hos mig. Lite fel åt det andra hållet, några få värper och resten vill bara ligga... Får ev sälja av några "Liggare". Grattis till ruvhönan  :D

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #1855 skrivet: 21 jun-11 kl 23:31 »

1½veckas kycklingar vandrar omkring i det numera kasserade utedasset med utsikt över de stora hönsen från sitt fönster.
Hoppas på inga tuppar.  ;D

Vad är det för ras på mamman?

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #1856 skrivet: 22 jun-11 kl 08:36 »
Mina sju första naturruvade kycklingar, 5 veckor gamla, växer så det knakar (äter som små hästar) och nu har ännu en höna (den första surhönans mamma faktiskt) surat över 11 ägg i tre dagar.  ;D SÖTNOSAR!!! <3
Fast jag har ju hört att det kan bli för mycket av det goda också så nu är jag väldigt nöjd.  :)
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Lianne

• Västergötland
« Svar #1857 skrivet: 22 jun-11 kl 09:20 »
Och jag har insett efter första året med nu fullvuxna hönsen att ca 10 av 20 höns vill ruva hos mig. Lite fel åt det andra hållet, några få värper och resten vill bara ligga... Får ev sälja av några "Liggare". Grattis till ruvhönan  :D

Tack så mycket :) Lite jobbigt när hälften lägger sig, var ska man göra av alla kycklingar till slut, samtidigt vill man ju så gärna ha ett gäng.
Blir säkert någon lycklig som vill köpa dina duktiga ruvare :D
Med tiden får man sätta ihop en bra flock med lagom ruv-hönor och värpare, jag har bara 6 hönor än och ingen av de andra fem visar minsta intresse för att lägga sig. Känns som det räcker bra för mig första året, bara det nu överlever några kycklingar.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1858 skrivet: 22 jun-11 kl 09:29 »
Förvånad och glad blev jag när jag får se en knappt 5 veckor gammal liten dv kochin kommer knatande idag som jag trodde hade blivit rovdjursmat igår. Har haft en höna som bott utomhus i hönsgård med kycklingarna hon kläckt fram den senaste månaden. Kycklingarna har sprungit ut o in genom gallret så de har ju levt farligt på det viset bland alla kajor o skator som finns runt omkring. 2st har spårlöst fösvsvunnit så de blev väll skatmat sedan så är det en tredje som dött "naturligt". Den var pytteliten och växte inte som sina syskon men for runt o var pigg men en dag hade den plötsligt tacklat av o gått o dött. :/

Iaf. så har jag nu 5st "utekycklingar" kvar som klarat sig och är fullfjädrade nu. Igår trodde jag att det bara var 4 kvar då minstingen var försvunnen. Räknade de inne på kvällen (nu har kycklingarna blivit så stora att de flyger upp på fönsterbrädan med mamman och går in genom fönstret in i ett hönshus och sover och får ordentligt stängt efter sig på kvällen) och det var bara 4st. Nu på morgonen när jag släpper ut dem och håller på o matar så får jag plötsligt se... Dv kochinen!! Står där mitt framför mina fötter bara sådär!  ??? Undrar vart sjutton den lilla skrutten har varit under natten. Den var ju varken inne ir i hönsgården så den måste sovit ute någonstans och den var ju borta hela em igår också. Kanske gick vilse i gräset? ::) Tur och otroligt att den inte blivit slukad av något, den är fortfarande mindre än ett äpple (tog äpple som jämförelse då den har samma form ;D ).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #1859 skrivet: 22 jun-11 kl 10:48 »
Wohoo, beräknad kläckning idag.  ;D Ett utav äggen i kläckaren har ett litet hål men ingen av äggen i redet hos mamman har hål. Kommer väl under dagen ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser