Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391710 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1820 skrivet: 04 jun-11 kl 10:43 »
Jag ser hålslag på 2 ägg i kläckaren!
Ett MES-ägg och ett grönvärparägg :D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
« Svar #1821 skrivet: 04 jun-11 kl 22:03 »
Jag är så glad att jag fått tag i två hönor och två tuppar som har fått flytta in i hönsgården. Och imorgon ska jag hämta fyra hönor till. Det är första gången jag har höns och de är så mysiga.  :)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1822 skrivet: 05 jun-11 kl 07:28 »
Här har det kommit ut 2 kycklingar i kläckaren, 1 grönvârpare och en stor MES, fler grönvärpare på väg!!

Och sonen har fotbollscup idag...
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #1823 skrivet: 05 jun-11 kl 08:46 »
Tror vi har en höna som ruvar, hon har legat på ägg sedan fredag i alla fall, kanske sedan torsdag. Jag är nyfiken på om hon har gröna eller bruna ägg, vi plockar in båda sorterna men hittills har jag inte listat ut vem som värper vad. Hönsen är blandras tror jag, tuppen ska vara Leghorn.
Gissar barnen som kommer till 4H-gården blir glada om det blir kycklingar i sommar :)

Mina egna små Silkeskycklingar växer och vekar trivas bra i pallkragarna i mitt vardagsrum. De är två v nu och ska börja få komma ut när det är varmt och inte blåser som det visst tänker göra hela helgen. Misstänker att de två minsta är tuppkycklingar, de står och flaxar och bröstar sig mot varandra ibland, syns ingen början till kam än men de har ett annat beteende än de tre större.
Och så vansinnigt söta och fina de är, och redan små personligheter :)
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #1824 skrivet: 05 jun-11 kl 09:09 »
Fick en rödsadladtupp holl dv av en hönskollega i går.
Han ska vara sällskap åt min sv dvärghöna som är så ensam bland de större.
Han bara sååååå fin. :D
Hedemorahöns

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1825 skrivet: 05 jun-11 kl 17:23 »
 ;D
Jag är glad och stålt ägare till en grupp Giant Jersy höns med tupp! Unga visseligen men mycket lovande :-*
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1826 skrivet: 05 jun-11 kl 18:58 »
Hemkommer efter en heldag på blåsig fotbollsplan så är 7 kycklingar ute och 3 ägg med hålslag!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1827 skrivet: 05 jun-11 kl 19:29 »
Här har vi i skrivande stund 34, eller var det 35, 36 ??? kycklingar mellan några timmar och ca 6 veckor gamla. Hålslag på åtminstone ett ägg och ett gäng till ska ruvas i några dagar till. Sen har vi dem i kläckaren som det är 1 vecka kvar på.

Det kommer att vara kycklingar överallt! ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Turnit

• Västergötland
« Svar #1828 skrivet: 06 jun-11 kl 06:43 »
Visst är det härligt med alla dessa kycklingar.

En sak jag lärde mig förra året var att det är bättre med för många än för få, för de har en viss förmåga att stryka med.

Men nu senaste kycklingarna har det varit extremt bra liv i....tror att det har att göra med att det är bättre energi här hemma!! Jag kan ägna all min lediga tid åt dem....:)
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1829 skrivet: 06 jun-11 kl 22:20 »
Våra tre kycklingar är ena riktiga flygare så små de är. Kom bakom en låda och flög upp på den spatserade rakt över och hoppade ner på andra sidan till mamma. 

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1830 skrivet: 06 jun-11 kl 23:31 »
Gick en av mina sjuttiotolv vändor till hönshuset idag och bredvid en ruvhöna med kycklingar under sig så hittar jag en kyckling som ligger till hälften utanför sitt skal. Tänker att den där är nog stendöd och plockar upp den för att hiva iväg den till kycklinghimlen - då plötsligt sparkar den med ena benet  :o

Tittar lite närmre och ser att den har dragit in allt som den ska, tar bort resterande skal utan problem och lägger den under en annan ruvhöna. Kollar till dem nån timme senare och då ser jag plötsligt tre små dunbollar under hönan, den har alltså inte bara klarat sig utan fått 2 syskon också ;D

Typiskt nog är den hönan en ordentlig jädra bitch, hon hugger så fort man visar sig. Det är med fara för liv och lem man lyfter lite försiktigt på ena vingen och kollar läget...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1831 skrivet: 08 jun-11 kl 19:00 »
Glad för att jag sålt 3 tuppar till. Alltså totalt 5st på 3 olika personer under de senaste 2 veckorna. Denna gången var det en Chabo o en dvärgblandis med mycket dv kochin i. De 3 sista tupparna har jag inte ens satt ut någon annons på.  :o Aja, jag är glad!! ;D ;D Men samtidigt liite ledsen över att en av tupparna var en jag egentligen hade tänkt o behålla (blandras från min "gammelstam" )  :-\ , men vadfasen, jag har karlar ur den stammen som lär kunna befrukta damerna i några år till, kommer väll någon ny pojk i sommar misstänker jag också. ::) Hoppas han gör sitt jobb lika bra i nya hemmet som här bara, då anledningen till att de skaffade en ny var för att deras "gamla" (Lite över 1 år) tupp visat sig vara steril o de vill ha småpippinar efter sina hönor innan denna sommar är slut. Vore ju schyst om han fick för sig att strejka. ::) :P ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #1832 skrivet: 09 jun-11 kl 10:33 »
9st små fasaner piper i lådan  ;D
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

PetraL

• Västergötland
« Svar #1833 skrivet: 10 jun-11 kl 09:54 »
Visst är det härligt med alla dessa kycklingar.

En sak jag lärde mig förra året var att det är bättre med för många än för få, för de har en viss förmåga att stryka med.

Men nu senaste kycklingarna har det varit extremt bra liv i....tror att det har att göra med att det är bättre energi här hemma!! Jag kan ägna all min lediga tid åt dem....:)

Lite så tänkte jag också, och nu har jag 1 vuxen höna och 26 ungdjur/kycklingar...hoppsan vad hände ??? o:)

Lianne

• Västergötland
« Svar #1834 skrivet: 10 jun-11 kl 16:34 »
Är så glad, jag verkar ha fått en sur-höna :)
Har Hedemora höns, hund och tre katter

pytte

• -
« Svar #1835 skrivet: 10 jun-11 kl 21:46 »
Är så glad det piper i mina welsumerägg, dag 21 i morgon!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1836 skrivet: 10 jun-11 kl 21:56 »
Är lycklig när man då och då lyckas göra någt rätt! Hittade en till synes död kall orpingtonkyckling precis bredvid ruvhönan tidigt på morgonen. Såg att den tagit hål igår kväll. Frusit ihjäl tänkte jag  :-\, tittade på den länge - den var helt orörlig med utsträckta ben och vidöppna ögon med lite sand i. Lade ifrån mig den. Tittade till - nej men kunde den har rört sig...? Nej, tittade till igen - men jo kanske. Höll om den - då började den småröra på näbben osv. Värmde den i handen och lite försiktigt med hårblås. Efter en stund så pep den. När den var torr lade jag den till mamma och nu så är den helt normal  :D. Underbart!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1837 skrivet: 11 jun-11 kl 08:23 »
Är lycklig när man då och då lyckas göra någt rätt! Hittade en till synes död kall orpingtonkyckling precis bredvid ruvhönan tidigt på morgonen. Såg att den tagit hål igår kväll. Frusit ihjäl tänkte jag  :-\, tittade på den länge - den var helt orörlig med utsträckta ben och vidöppna ögon med lite sand i. Lade ifrån mig den. Tittade till - nej men kunde den har rört sig...? Nej, tittade till igen - men jo kanske. Höll om den - då började den småröra på näbben osv. Värmde den i handen och lite försiktigt med hårblås. Efter en stund så pep den. När den var torr lade jag den till mamma och nu så är den helt normal  :D. Underbart!
Jag brukar stoppa dom i BH,n  ;D räddat en hel del så ;) Fantastiskt när dom börjar leva igen!
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

pytte

• -
« Svar #1838 skrivet: 11 jun-11 kl 09:39 »
Nu är första kycklingen ute!!
Duktig mamma första gången hon ruvar snart 10 månader gammal, väntar med spänning på de andra 7 äggen!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #1839 skrivet: 11 jun-11 kl 09:43 »

tre v silkeskyckling
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser