Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391647 gånger)

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1800 skrivet: 26 maj-11 kl 20:56 »
Fick årets och min allra första svarthöns kyckling igår. Nu hoppas vi på fler som kläcks.  :)
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1801 skrivet: 26 maj-11 kl 23:57 »
I fredags kom det ett litet pip under hönan när jag som vanligt kände efter. En kläckt Dorkingkyckling  :D  På morgonen efter var dom 3. Våra allra första egna kycklingar.  :-* :-* :-*

Och de har fått en extra mamma  ;D

Xoot

• Gäst
« Svar #1802 skrivet: 27 maj-11 kl 00:05 »
I fredags kom det ett litet pip under hönan när jag som vanligt kände efter. En kläckt Dorkingkyckling  :D  På morgonen efter var dom 3. Våra allra första egna kycklingar.  :-* :-* :-*

Och de har fått en extra mamma  ;D

Vad kul!!  :D
Du skulle haft ett par maranägg av mig och stoppat under dina kommande liggehöns i sommar.  :D
Är själv intresserad av dorkingägg sen du visade en bildlänk här.

getalina

• Halland
« Svar #1803 skrivet: 27 maj-11 kl 00:49 »
Vad kul!!  :D
Du skulle haft ett par maranägg av mig och stoppat under dina kommande liggehöns i sommar.  :D
Är själv intresserad av dorkingägg sen du visade en bildlänk här.

Ja tuppen är i full gång nu så det blir nog fler befruktade ägg.  :D Du får höra av dig när du har en surhöna eller kläckare. Azolina ska oxå ha ägg, det är hennes tupp som är den stolte pappan.

Synd bara att kameran är trasig annars hade du fått se de små sötnosarna

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #1804 skrivet: 29 maj-11 kl 11:27 »
Tänk vad bra det är att få kunna dela med sig, till likasinnade, av sånt som gör en GLAD!!
I morse hör jag för första gången pip under min allra första ruvhöna! Kunde knappt gå in :D
Sen är det ju oxå så fantastiskt, när jag precis skall sätta mig och formulera en fråga som jag grunnat på ett tag, så har det dykt upp en ny tråd som innehåller precis det jag behöver veta.

I dag kan det regna hur mycket som helst, solen skiner ändå hos mig!

//Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #1805 skrivet: 29 maj-11 kl 11:57 »
Åååh det är så mysigt med en kuckeliikuuande tupp och fyra ägg varje morgon! Tack Wildaa för mina underbara hönslingar!
//Lina

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1806 skrivet: 29 maj-11 kl 17:14 »
Glad för att jag har fått sålt 2 blandrastuppar idag. ;D
Mysiga Faverolle/Lohmannkorsningen och flaxiga Appenzeller/Marankorsningen. Nu väntar ett gäng tuffa bruna hybrider på att sättas på plats av dem. ::) Vilket jag hoppas att grabbarna lyckas med.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1807 skrivet: 29 maj-11 kl 17:24 »
Idag har jag äntligen städat hönshuset. Rent och snyggt hos alla fyra surkärringarna också. Jisses vilka bomber ruvhönorna lägger ifrån sig när de väl är uppe  :-X

Nu kan jag å andra sidan knappt gå, har duktigt ont i ryggen och fogarna (har ca 1 vecka kvar innan beräknad förlossning) - men det är härligt att se ett nystädat hönshus! Ska bara ta ner skitbrädan under sittpinnarna och få ner skiten i en pallkrage, städa inne hos kycklingarna och sen är jag totalt nöjd.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #1808 skrivet: 29 maj-11 kl 17:43 »
Glad för att jag har fått sålt 2 blandrastuppar idag. ;D
Mysiga Faverolle/Lohmannkorsningen och flaxiga Appenzeller/Marankorsningen. Nu väntar ett gäng tuffa bruna hybrider på att sättas på plats av dem. ::) Vilket jag hoppas att grabbarna lyckas med.  :-X

Förstår inte hur du lyckas!! xD
FAST har lärt mig att om man sätter ut dom tidigt så hittar såsmåningom någon annonsen som behöver en tupp. oavsett om den är rasren eller inte. Så är ju ett tips ;D För så har jag gjort i år och har inte behövt nacka en tupp..

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #1809 skrivet: 30 maj-11 kl 09:05 »
Nu har jag räknat ihop alla kycklingar o det blev till 5+3+2+10+10+3=33st o nu ligger ännu en höna :-)
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
« Svar #1810 skrivet: 30 maj-11 kl 18:25 »
Jag (och hönorna) är så lycklig över våra tuppar som  fick flytta hem till oss i Lördags kväll. De är så stiliga grabbar som flyttade in ;D
Även ogräs är grönt!!!!!

Terra77

• -
« Svar #1811 skrivet: 30 maj-11 kl 23:50 »
Först kyclingen ifrån postenskickade Isbar. DEN ÄR GRÅ!! Av 10 är det liv i 5 så hoppas det går vågen nu inatt, men, såååååååååååååååååå glad för denna lilla!
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

getalina

• Halland
« Svar #1812 skrivet: 31 maj-11 kl 15:20 »
Nu ligger två hönor på samma ägg, eller så går den ena upp och är med den höna som fick 3 kycklingar. Så mammiga de är.  :)

_PoLo_

• -
« Svar #1813 skrivet: 31 maj-11 kl 17:56 »
Hittade första kycklingen (någonsin!) idag när man kom hem från jobb! Bara 10ägg kvar nu som förhoppningsvis börjar kläckas under kvällen/natten/morgondagen :)

betsla

• Jämtland
« Svar #1814 skrivet: 31 maj-11 kl 19:03 »
3 små dunbollar har hittat ur äggen som vår "Ripa" ligger på. Ska dit snart igen och kolla om det har kommit fler...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

• Jämtland
« Svar #1815 skrivet: 31 maj-11 kl 22:09 »
Jag tror att jag räknade till 7 st småttingar nu när jag lyfte upp hönan för att kolla läget. Duktig förstagångsmamma som själv är född i augusti.

En sak till som jag faktiskt räknar till hönsglädje är att jag tog beslutet om att ta bort vår höna Snövit idag. Hon har dragits med stor och konstig kräva några veckor, men eftersom hon har verkat pigg osv så har hon fått leva. Men ikväll låg hon bara i ett rede och hulkade slem... Nu flyger hon i hönshimlen istället  o:)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1816 skrivet: 01 jun-11 kl 19:17 »
Nu har jag lyst äggen i kläckaren och fick bara plocka bort 2!!!

Så nu närmar sig min första kläckning med stormsteg :D

1 stor MES
8 grönvärparblandisar
5 butiksägg från B&W
Det är vad som ligger i kläckaren nu.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1817 skrivet: 03 jun-11 kl 17:45 »
Hittade min 12-13 år gamla höna Råkan (ir Kråkan, systern var en kopia) som utvecklat tuppskrud på gamla dar i redet! Jag var helt säker på att hon slutat värpa med tanke på att hon hade "tuppförvandlats" men icke! Så vad ska man kalla hennes ägg nudå, tuppägg!? ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1818 skrivet: 03 jun-11 kl 17:50 »
Hittade min 12-13 år gamla höna Råkan (ir Kråkan, systern var en kopia) som utvecklat tuppskrud på gamla dar i redet! Jag var helt säker på att hon slutat värpa med tanke på att hon hade "tuppförvandlats" men icke! Så vad ska man kalla hennes ägg nudå, tuppägg!? ;D

När jag var liten hade min finurliga mamma en gång lyckats peta ut gulan ur kokta ägg, mosat och blandat med kaviar och petat in igen, fråga mig inte hur hon gjorde, jag var jätteliten, minns inte. Hon kallade det för tuppägg och jag var grymt besviken, älskade hårdkokta ägg, avskydde kaviar...

Hoppas det inte är såna du får...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1819 skrivet: 03 jun-11 kl 17:53 »
Haha, stackare. ;D Jag gillar kaviar men då ska jag måtta och ha på det själv. ;D Ihopmosat ägg med kaviar låter inge vidare.
Faktsikt så har man enstaka gånger råkat ut för ägg som stinker kaviar och smakar skit så man får slänga det... Äggen har alltid sett ut att vara från samma höna och i storlek med äggen hon lägger. Haha, tänk om!!!  :o :o  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser