Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391592 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1780 skrivet: 18 maj-11 kl 23:14 »
Nu är jag ... SÅ ivrig, har väntat på detta i 2 år nu!! Snälla, snälla kom ut! Och gör mig inte besviken.  :-X Ett ägg från mitt svarta rumplösa araucanapar med anlag för pärlgrått håller på o kläckas. 25% av avkommorna kommer att bli pärlgrå och förhoppningsvis rumplösa. Jag har kikat in genom hålet på ägget och... JAAAA, DEN ÄR PÄRLGRÅ!! *jublar* ... Men nu håller jag verkligen tummarna för att den är rumplös också, annars försvinner jublet rätt snabbt. ::) ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1781 skrivet: 19 maj-11 kl 07:55 »
Jaa! ;D Nu är den ute och jag har klämt och haft mig... Den är rumplös! ;D ;D
På bilden - Sveriges första (om inte någon annan där ute gömmer sig ;) då vill jag ha kontakt med dig) rumplösa pärlgrå araucana. ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1782 skrivet: 19 maj-11 kl 08:25 »
Jaa! ;D Nu är den ute och jag har klämt och haft mig... Den är rumplös! ;D ;D
På bilden - Sveriges första (om inte någon annan där ute gömmer sig ;) då vill jag ha kontakt med dig) rumplösa pärlgrå araucana. ;D

Grattis mormor!! ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #1783 skrivet: 19 maj-11 kl 08:38 »
Naaawww vad söt!!!!Grattis!  Alla mina aracuanor blev me rumpa men jag e glad ändå. Dom har nästan alla mustasch i alla fall. :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1784 skrivet: 19 maj-11 kl 08:57 »
Idag är jag särskilt glad eftersom jag kommer att bli av med en tupp ikväll! Han ska få ta hand om 10-15 hönor så han kommer få fullt upp ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #1785 skrivet: 19 maj-11 kl 12:04 »
Nu har min italienerhöna ligget sur i två dygn. Jag trodde inte italienere ville ruva, så detta var en positiv överraskning  ;D
Nu är detta en "orangehalset italiener" då  :D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #1786 skrivet: 19 maj-11 kl 15:33 »
Idag har det varit en kaotisk förmiddag och nu en underbar eftermiddag! Det började med världens åsk-oväder, regn med hagel och gu vet vad åska som slog ner så att huset skaka etc etc. När det väl regnar på Santorini så e det en monsun som faller. Fick springa till hönsgårdn ett par ggr då vissa stackare inte fatta att de skulle in och gömma sig och stog blöta i en hörna. Hönshjärnor. :) Sen så snart solen kom fram gick alla ut igen såklart och så snart regnet (monsunen) kom igen så var det en och annan som stog kvar ute. hahaha....blöta höns luktar inte så vidare gott kan jag lova..... Men så sista ggn jag sprang dit...Har bytt kläder 4ggr idag.....så i alla fall hitta jag ALLA inne i hönshuset. Tom mina aracuana ungar och andra småttingar hade tagit sig upp på pinnar och beblandat sig me de stora hönsen. Blev helt överlycklig trots att jag var genomvåt!!! :)
Nu har jag ordnat med kalas me massa grönsaker och varit hos dem. Solen skiner och man kan inte tro att vi haft kaos här tidigare.
 E liiiite sur över att jag kämpat så i trädgårn de senaste dagarna men det mesta verkar ha klarat sig.
Så efter regn kommer solsken stämde mycke bra idag!! :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1787 skrivet: 20 maj-11 kl 15:38 »
2 grå har det blivit nu! ;D ;D 2 ägg kvar, hoppas på MINST 1 grå till! ;D I helgen åker mera ägg in! ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1788 skrivet: 20 maj-11 kl 15:45 »
Min sussextupp Saladin har fått flytta till tjugo egna hönor, så i dag är jag jätteglad! Hoppas han blir det också!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

hönstokan

• Jämtland
« Svar #1789 skrivet: 22 maj-11 kl 07:37 »
Är så glad föratt våran hönsträff i svedje Brunflo blev så lyckad. mycke folk och solen sken. jag blev av med många tuppar, en grupp dv kochin m fl, hönsgänget blev ju inte mindre i antal eftersom det tillkom en del, bl a ´5 st efterlängtade Mille Fleur.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #1790 skrivet: 22 maj-11 kl 08:00 »
Jag är ÄNTLIGEN hönsägare!  ;D Som jag har längtat och nu är de äntligen här!

En bild på de små underverken på väg hem:
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #1791 skrivet: 22 maj-11 kl 20:43 »
 :) Rakaderos tupp är jätte glad  ;D, hönorna med
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

pytte

• -
« Svar #1792 skrivet: 22 maj-11 kl 21:04 »
Är så lycklig att mina dv. kochin ligger stadigt på mina 8 welsumer ägg! Har 7 st ägg till av samma ras som ska ruvas fram hos en kompis! Håller alla tummar att vi ska få bra kläck, mina  2 "ruvhöns" första kull om allt går bra ;D
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1793 skrivet: 22 maj-11 kl 22:49 »
:) Rakaderos tupp är jätte glad  ;D, hönorna med

Vad kul att höra!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1794 skrivet: 23 maj-11 kl 07:16 »
Igår var jag och liten son iväg och hämtade kycklingarna som kläckts i Linkosos kläckare. 10 araucana och 1 från våra egna grönvärparblandisar.
De fick flytta in i badrummet då friggeboden hade en del mus/råttskit och jag vill inte utsätta de små för dylika djur. Detta resulterade i att det tog tiiiid att gå på toa, var ju tvungen att titta lite på de små dunbollarna.
Liten son har redan lagt beslag på en som sin och döpt den till "Påskus" den ser precis ut som de knallgula påskkycklingarna.
När jag nu skulle handla kycklingfoder till de små så var det slut! Tillverkas under dagen så jag sticker dit direkt efter jobbet, snacka om att få färskt kycklingfoder :)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1795 skrivet: 23 maj-11 kl 18:10 »
isbar/blommekorsningen har ruvat fram kycklingar!! houdankorsningar...   :D
Fjäderfän och kaniner

fauve

• Gäst
« Svar #1796 skrivet: 25 maj-11 kl 09:00 »
 ;D

3 Kopparmaraner har kläckts nu och jag hoppas på 1+2  o:)

När kan man tänkas se vad som är vad?  :-[

Micki o Molly

• -
« Svar #1797 skrivet: 26 maj-11 kl 14:30 »
Gråingarna som kläcktes fram ur Linkosans sex-pack jagar,,dom jagar det mesta utom katt o hund ;D
Dom är skitförbannade på tex skator som försöker sig in i trädgården, dom springer som skållade troll och jagar och ska döda.
Inte en susning att skatorna hinner norpa åt sig nått inne i hägnet,,,roadkillers springer gatlopp för att stoppa marodörerna ;D ;D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #1798 skrivet: 26 maj-11 kl 15:35 »
Nu har jag 7 surhönor! Vet inte om jag bore skriva i hönsledsentråden istället... Snart kommer jag inte få ett enda ägg, men jag har gett upp, efter många många försök att få dem att ge upp skall de nu få några ägg från kläckaren, bebbar på måndag.

Crappy

• Norrbotten
« Svar #1799 skrivet: 26 maj-11 kl 20:50 »
Har varit och hämtat 3 Sussex hönor  :)
Håller nu bara tummarna att det går bra att introducera dem med övriga flocken och att Oscar II accepterar de nya fruarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser