Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391690 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1760 skrivet: 05 maj-11 kl 23:19 »
Jag ser ingen bild. ;D
Hmmm jag ser den? :O
Här är den iallafall
« Senast ändrad: 05 maj-11 kl 23:28 av VarggraV »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Aklejan

• -
« Svar #1761 skrivet: 05 maj-11 kl 23:25 »
Här kläcks det massor med kycklingar och Vaktlar!  ;D
Full pott på mina Brahma Guld svartbandad vilket självklart känns jätte kul!
Å dom flesta ser ut att vara hönor...  :D

Jag är också himla glad för att jag lyckats sälja 8 av mina Brahma ungtuppar till liv...

Turnit

• Västergötland
« Svar #1762 skrivet: 06 maj-11 kl 05:48 »
Godmorgon.....har två kläckare igång....mina egna höns har börjat värpa. Äntligen efter alla dessa månader får jag minst 4 ägg om dagen. Jag är lycklig!! Även lycklig över att huset snart blir mitt och att jag får bo kvar här med mina barn. Vilket innebär att i sommar ska jag göra fina avelsgårdar och köpa ett större hönshus.

Målet är 40 värphöns, och fyra avelsgrupper....Vintertid får de gå ihop, sommartid delar jag dem!!

En fröjd att sitta och titta på dem på morgonen när jag tar en kopp kaffe och lyssna till tupparnas galande.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

PetraL

• Västergötland
« Svar #1763 skrivet: 06 maj-11 kl 06:44 »
Godmorgon.....har två kläckare igång....mina egna höns har börjat värpa. Äntligen efter alla dessa månader får jag minst 4 ägg om dagen. Jag är lycklig!! Även lycklig över att huset snart blir mitt och att jag får bo kvar här med mina barn. Vilket innebär att i sommar ska jag göra fina avelsgårdar och köpa ett större hönshus.

Målet är 40 värphöns, och fyra avelsgrupper....Vintertid får de gå ihop, sommartid delar jag dem!!

En fröjd att sitta och titta på dem på morgonen när jag tar en kopp kaffe och lyssna till tupparnas galande.....

Å jag blir glad för din skull! I sommar får vi hälsa på varandra och prata höns!!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1764 skrivet: 07 maj-11 kl 22:09 »
Andra gången gillt. Nu har hönan med ståkam lagt sig på ägg. Den här gången har jag inte brytt mig alls. Få se om det lyckas bättre utan att matte hovrar över det hela.  ;) Det blev ju pannkaka förra gången.

The Game

• Gäst
« Svar #1765 skrivet: 07 maj-11 kl 22:30 »
Jag är bara lycklig över mina älskade hönor..
Sen har jag äntligen kommit in på en möbelsnickarutbildning vilkert betyder att mina hönor kommer få dom finaste ruvbåsen av mig när jag lärt mig att såga rakt..

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1766 skrivet: 07 maj-11 kl 23:11 »
Jag har visst "råkat" köpa ett gäng Pavlovskaja-kycklingar och en Appenzeller-kyckling...  ;D 4 veckor gamla är de och de kommer hem hit i morgon.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1767 skrivet: 08 maj-11 kl 22:09 »
Jag är glad för att jag har städat hela hönshuset idag  ;D Fullständigt ledbruten men glad  :P

Det gjorde jag i fredags, jag var också helt ledbruten och dödstrött (och jätteskitit) men nöjd och glad. Hönorna brukar bli så arga när jag städar men den här gången såg de ut att tycka att det var rätt okej. Invigde också rejäla 'pallar' med kant som vi snickrade för vattenautomaterna så de inte ska putta omkull dem eller fylla dem med spån. Vi skruvade även fast en plywood med 'öppningar' framför redena (ska fixa bild sen), en lösning för att hindra hönorna från att sparka ut all spån och halm och annat som jag bäddar redena med, vilket de gjorde på bara några timmar innan, så de hade bara redesgolvet att lägga äggen på vilket resulterade i att ägg gick sönder och åts upp och ägg las lite överallt istället för i redena. De gillar 'nya' redena skarpt verkar det som!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

C-Lina

• Bohuslän
« Svar #1768 skrivet: 09 maj-11 kl 12:44 »
Jag tror att det har kläckts åtminstone en kyckling här idag!! Var ute hos dom precis och nu tyckte jag att det lät som ett pipande under hönan som legat i 21 dagar idag! Och hon svarade med ett kurrande läte jag inte hört förut. Åh det är så spännande, första gången för mig, och för henne  :) När vågar jag titta under henne? Vill ju inte störa så dom små skadas, hon har nio ägg under sig. Så glad, så glad!! ;D ;D
Hus i skogen med man, barn, hund, katt och Bohuslän-Dals svarthöns med genbank.

C-Lina

• Bohuslän
« Svar #1769 skrivet: 11 maj-11 kl 18:58 »
Å nu är jag ännu gladare! Av nio små ägg blev det nio små kycklingar  :D :D Min duktiga lilla höna som inte ens är ett år än! Alla de små ser pigga ut och lika stora så nu hoppas jag att det är några hönor bland dem också  :)
Hus i skogen med man, barn, hund, katt och Bohuslän-Dals svarthöns med genbank.

Idalun

• Småland
« Svar #1770 skrivet: 11 maj-11 kl 19:31 »
Å nu är jag ännu gladare! Av nio små ägg blev det nio små kycklingar  :D :D Min duktiga lilla höna som inte ens är ett år än! Alla de små ser pigga ut och lika stora så nu hoppas jag att det är några hönor bland dem också  :)

Grattis!  ;D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1771 skrivet: 11 maj-11 kl 21:56 »

Härligt, grattis!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1772 skrivet: 11 maj-11 kl 22:09 »
Och min sorg från i går, då min blommehöna Linnea hackade sin första kyckling blodig är utbytt nu, för nu har hon minst sju fina gosiga kycklingar under sig som hon är jättesnäll mot, så det var väl bara en förstagångsruverskas förvirrigt det där. Synd på lille Pirate Pete bara...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

trallallaa

• Gäst
« Svar #1773 skrivet: 13 maj-11 kl 15:54 »
Hahaaa  ;D ;D, Idag hade det kläckts en kyckling ur de 2 ägg som 3 höns har ruvat ihärdigt.
Så den lilla kycklingen har nu 3 mammor  :D ...
OCH så har äntligen mina Antwerpen porslin lyckas befrukta äggen !!!!

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #1774 skrivet: 13 maj-11 kl 18:11 »
Har haft en liten dvärgaracuana(ursäkta stavningen) som ruvar en vecka kvar :o
Å nu har en grönvärpare å en lohman oxå lagt sig till att ruva jsiken va sura dom va ;D
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Torry

« Svar #1775 skrivet: 14 maj-11 kl 22:15 »
Årets första kycklingar på Änglaberga har tittat ut  ;D en blå Brahmaran och en ljusbrun Brahmaorp. Trodde aldrig det skulle bli nåt av dessa ägg. Runt 10 april lät jag fyra ägg ligga som redägg, Lillan låg lite sporadiskt på dem fram till ca den 25:e då tänkte jag kasta dem och ge henne nya ägg för då hade hon lagt sig stadigt, ialla fall tänkte jag att jag skulle lysa dem innan jag kastade dem och då var där liv i två ett var sprucket och ett hade krossats av andra tjuvvärpare så jag fick tvätta dem dessutom. Trots allt så blev det två välskapta små liv.  :-*
//Torry

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1776 skrivet: 15 maj-11 kl 21:08 »
Här kläcks det massor med kycklingar och Vaktlar!  ;D
Full pott på mina Brahma Guld svartbandad vilket självklart känns jätte kul!
Å dom flesta ser ut att vara hönor...  :D

Jag är också himla glad för att jag lyckats sälja 8 av mina Brahma ungtuppar till liv...

:D :D :D om det finns en liten tuppenuppe av Brahmorna så... kanske jag kommer och köper denne en vacker dag  :P ;D
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #1777 skrivet: 16 maj-11 kl 14:43 »
Åååh min första hönsflock är nu hemma! Hönsgården är -nästan- färdig (saknas att snygga upp och täta kanterna + sandbad + lite mer grenar och skoj, kanske något mer, vad tycker du?) men dom verkar nöjda iaf! Plankan har en halkmatta om någon undrar. Utegården är 3x3m och dom ska få gå fria när dom har "bott in sig". Dom gillade gården så mycket att dom försökte sova ute igår, det tyckte jag inte var nån bra idé, så jag fick fånga in dom och sätta in dom. Måste man se till att driva in dom varje natt eller kommer dom börja fatta att dom ska sova inomhus? Eller tycker de bara att grenen utomhus var bättre? Det finns likadana grenar inne...

Det bidde 2 vita/svarta sussex, 1 gul/svart sussex, 1 svart/gul hedemora och en "kräm" dv. kochin tupp. Jag är ju total nybörjare på höns så nu gör jag som jag stör mig på att kaninnybörjare gör, kallar färgerna för något helt fel :P. Ni får gärna berätta för mig vad färgerna heter... Uppfödaren berättade men det glömde jag snabbt bort :p.

« Senast ändrad: 16 maj-11 kl 14:46 av skiesabove »
//Lina

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #1778 skrivet: 16 maj-11 kl 21:00 »
Åååh min första hönsflock är nu hemma! Hönsgården är -nästan- färdig (saknas att snygga upp och täta kanterna + sandbad + lite mer grenar och skoj, kanske något mer, vad tycker du?) men dom verkar nöjda iaf! Plankan har en halkmatta om någon undrar. Utegården är 3x3m och dom ska få gå fria när dom har "bott in sig". Dom gillade gården så mycket att dom försökte sova ute igår, det tyckte jag inte var nån bra idé, så jag fick fånga in dom och sätta in dom. Måste man se till att driva in dom varje natt eller kommer dom börja fatta att dom ska sova inomhus? Eller tycker de bara att grenen utomhus var bättre? Det finns likadana grenar inne...

Det bidde 2 vita/svarta sussex, 1 gul/svart sussex, 1 svart/gul hedemora och en "kräm" dv. kochin tupp. Jag är ju total nybörjare på höns så nu gör jag som jag stör mig på att kaninnybörjare gör, kallar färgerna för något helt fel :P. Ni får gärna berätta för mig vad färgerna heter... Uppfödaren berättade men det glömde jag snabbt bort :p.

Dom svart/vita sussex kallas ljus colombia och den gul/svarta kallas gul colombia och dv koxhin tuppen såg ut som att han inte var helt färgren :) Hedomoran vet jag inte vad färgen kallas :P
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #1779 skrivet: 18 maj-11 kl 21:16 »
Jag har fått sju kycklingar! Tre svarta, tre grå och en vit!  ;D Första kullen hos mig - naturruvade av söta lilla Mider Winder (sonens höna). Hon är en sån god (sur!) mor och till helgen tänkte jag släppa ihop dem med resten av gänget.

Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser