Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skinn från baggar - något att göra av?  (läst 1650 gånger)

johami

• -
skinn från baggar - något att göra av?
« skrivet: 14 mar-09 kl 09:55 »
Mina två bagglamm från i våras har gått ur tiden och nu undersöker jag hur skinnen kan användas. Snackade med ett garveri och de ansåg det vara "värdelöst" då pälsarna är oklippta och sannolikt mjälliga och fulla med tovor.

Vad anser ni? Finns det ngt att göra, är det värt att sända för garvning ändå? Finns det ngt jag kan göra för att underlätta?

Var en värmlandsbagge där pälsen såg ganska luftig och fin ut, men den andre var blandras och hade tjockare underull så den kan vara obra.

/johan

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: skinn från baggar - något att göra av?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-09 kl 09:57 »
gör läder av det istället
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

johami

• -
« Svar #2 skrivet: 14 mar-09 kl 09:59 »
hur då? klippa av pälsen och sen hantera det som annat skinn?

/J

helgo

« Svar #3 skrivet: 14 mar-09 kl 13:37 »
Hej! Jag klippte mina fällar i efterhand. Dem blev väldigt bra :)
Skall fösöka garva själv. Fick fina tips från länken på detta forum under skin och läder.
Lycka till!

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 14 mar-09 kl 16:37 »
ja avhåra och garva, kolla skinntrådarna. :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

hustran

« Svar #5 skrivet: 14 mar-09 kl 17:54 »
Det beror nog på vilket slakteri du använder. För vär del, begär att få det klippt, Päls, väldigt kort. Pläd , ca. 3 cm. Det måste man väl klara på ett slakteri . kanske att man måste begära det från tex. SCAN. etc. De är ju de som bereder skinn.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 14 mar-09 kl 18:22 »
Scan bereder inga skinn, hustran. Det är ju berederiet eller garveriet som gör det. Kolla med olika hur de tror, annars finns ju garverier t.ex Morjärv som barkgarvar riktigt fina skinn. Även Flygsfors garvar ju, så då kan man ju be honom kolla vilket som är mest lämpligt, med eller utan hår!

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 14 mar-09 kl 18:25 »
 Det är garverierna som bereder skinnen och klipper dom, inte slakterierna.
Har garveriet du pratat med sett skinnet och inte tyckt att det varit värt att ta hand om så skulle jag nog strunta i att skicka det.
 Inte heller skulle jag göra det själv, det är så mycket jobb med att bereda och mjukgöra ett fårskinn så jag väljer bara dom finaste för det handarbetet. Dom skinn jag gjort i ordning själv är så värdefulla för mig så att jag inte ens kan sälja dom :-[ Dom blir fina gåvor till nya bäbisar i släkten eller till andra nära och kära.
 Man har ju inte tillgång till alla maskiner som finns hos proffsen så att få bort tovor eller klippa jämnt och snyggt är inte så lätt.
Men att prova med att avhåra och göra läder kan ju vara spännande.
                                 Mvh
                               Charlotte
« Senast ändrad: 14 mar-09 kl 18:28 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Deepen

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 mar-09 kl 18:44 »
Hej!
Jag har sparat skinn med långt hår från mina Värmlandsfår, de måste vara klippta i lagom tid före slakt bara. De flesta har blivit superfina "rya-fällar".
När jag har slaktat gamla får med sämre ull så har jag gjort tvättbara skinn - som vi kan använda när vi är ute. Mina gamla baggar har fått bli fällar till hundarna - superbra för gammelmans dåliga leder, han älskar skinnfällen!

Alla skinn blir ju inte vackra men jag tycker alltid det finns någon användning för dem...
Det hade ju varit bra om man kunde bereda själv - det ska jag göra någon gång när jag får tid över   ;)

Jag kan tänka mig att berederiet inte tyckt att alla mina fällar varit värda att spara på men jag gillar dem  :D

Hälsningar från Martina
« Senast ändrad: 14 mar-09 kl 18:45 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

hustran

« Svar #9 skrivet: 14 mar-09 kl 19:26 »
Scan bereder inga skinn, hustran. Det är ju berederiet eller garveriet som gör det. Kolla med olika hur de tror, annars finns ju garverier t.ex Morjärv som barkgarvar riktigt fina skinn. Även Flygsfors garvar ju, så då kan man ju be honom kolla vilket som är mest lämpligt, med eller utan hår!
Jisses, jag har nog glömt hur allt går till.  ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 15 mar-09 kl 08:34 »
Jag skickade skinn från en hoper oklippta baggar i våras. De passade bara att pälsklippa och de blev rätt matta och trista i färgen. Det var fina lockar som klipptes bort men, de var för toviga för att få ordning på. Jag hade också två bagglamm som var för klena att slakta i påskas och de fick gå kvar till hösten. De klipptes med de andra i maj och deras skinn blev ljuvliga i höstas. Det blev ett plädskinn och ett mattskinn. Båda med fin lock och glans. Dock var de ojämna i färgen med ål men, det blir ju ofta skinn från äldre djur. Det är gotlandsfår jag har så jag vet inte om päls/ull blir bättre om de klipps på våren och får gå över sommaren även på andra raser. Men, rent spontant så känns det som att det borde vara så.

I höstas hade vi också ett gäng som inte var färdiga för slakt men, denna gång klippte vi dem. Flera av dem är dock fortfarande för tunna så planen är nu att klippa dem igen i maj och sen slakta dem i slutet på sommaren. Vill inte ( och har inte råd) att slutgöda dem på fri tillgång på kraftfoder som skulle behövas för att få dem färdiga till påsk. Dessutom skulle det resultera i ytterligare ett gäng trista skinn även om jag denna gång skulle kunna få dem längre eftersom de klipptes i höstas men, vinterullen är så matt och tråkig att skinnen halveras i pris. Ja i alla fall i min prissättning. ;-)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser