Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa får  (läst 7749 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Klippa får
« skrivet: 14 mar-09 kl 07:11 »
Ett av mina får hade börjat bli lite lös i magen och då jag inte klippte dom i höstas så tänkte jag klippa bort lite ull i baken på henne så hon inte skulle bli så grisig i baken. Dock vill hon inte stå still men min pälstacka tyckte det såg väldans intressant ut så henne började jag klippa. Hade dock bara en vanlig kökssax men det ena klipp tog det andra och då hon stod helt still åkte mer o mer ull av. Pju, det gjorde ont i ryggen o jag ville sluta men tackan stod bara och tittade på mig med vädjande ögon så det var bara att fortsätta. Hon tyckte det var så skönt att bli av med den tovade ullen och det är första o sista gången som jag inte klipper mina får på hösten. Jag fortsatta med en annan tacka som var lika glad som den första men jag blev inte riktigt klar. Hon ser förskräcklig ut. Kort i nacken och ned över ryggen och en bra bit ner i ena sidan men sedan det långa på korset och sidorna o halsen. Jag ska nog se att klippa klart men det skulle vara bra att ha en riktig sax att klippa med.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

vårlängtan

• Småland
SV: Klippa får
« Svar #1 skrivet: 14 mar-09 kl 08:54 »
Vilka små damer! Ja, det är en bra ide att klippa dem på hösten.
Vi klipper två gånger per år, så den 25:e kommer vår trevlige
fårklippare. Han tycker väl egentligen det är lite sent, för han säger att
det bildas nåt fettaktigt i botten på ullen så de blir
svårklippta senare på våren.
Vi har inte tyckt de behövdes klippas tidigare, men får nog skärpa till mej.
En tumregen är ju en månad före betäckning och en månad före lammning.
Det ligger nog något i det.
Njuter av värme och allt det gröna!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-09 kl 00:25 »

Vi har "rump , mage och juver"  klippning  innan lammning  på våra gotlandstackor.
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 mar-09 kl 12:45 »
Ikeas sysax är bra för uppgiften fårpäls i mindre portioner! Ett visst tryck-ont kommer dock efter något djur.. Numera har jag klippmaskin, samt proffessionell klippare två gånger per år. Men det går med sax oxå!!

Annika

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 16 mar-09 kl 22:54 »
Kanske jag skulle ta ett kort på mina halvklippta tackor. Dom ser väldans skojiga ut. Bra att dom inte förstår att det är därför som man skrattar så åt dom ;D då skulle dom nog bli lite sura!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

glim

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 mar-09 kl 23:20 »
Klipper fåren två ggr. året med en hederlig gammaldags fårsax.Man lär sig efter några gånger .

ulfg

« Svar #6 skrivet: 17 mar-09 kl 07:07 »
Jag klipper mina gutar endast en gång per år, i juni månad. Då hjälper jag av dem med vinterpälsen som ligger som en lös fäll över den nya pälsen som börjat växa upp underifrån. Men rumpa, juver och mage håller jag alltid putsat och fint året runt. Krutet lägger jag istället på att hålla efter deras klövar - jag ser över och putsar klövarna på dem 3-4 ggr per år.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 17 mar-09 kl 07:45 »
Han tycker väl egentligen det är lite sent, för han säger att
det bildas nåt fettaktigt i botten på ullen så de blir
svårklippta senare på våren.

Vi klipper också 2ggr/årr med hjälp av proffesionell fårklippare, men har egen maskin vid behov (har ex ett par tackor som ska lamma i augusti, dem kommer vi köra rump-mag-juverklippning på inför lamningen)

Visst blir de mer svårklippta framåt våren, det märktes väl igår när vi klippte här hemma, det hade redan hunnit börja bli fett och segt. När de kliptes för ett halvårsedan gled maskinen genom ullen somsmör och varje får var klart på nolltid, men igår tog det betydligt längre tid och var segare.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Wisteria

« Svar #8 skrivet: 17 mar-09 kl 09:13 »
Måste bidra med mitt superbraiga tips här. Eftersom som jag inte är så superstark är det ibland tungt att få ikull tackorna så att de sitter på rumpan när man ska klippa dom. Obs gör inte detta när de är högdräktiga...
 Man står vid sidan om tackan tar med höger hand underifrån om tackans hals, vänster hand böjer man in under tackans mage och griper tag i tackans bortre bakben och så drar man samtidigt som man med hjälp av andra handen håller tackan. När tackan väl sitter så är det lätt att klippa mage juver och klövar.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #9 skrivet: 17 mar-09 kl 12:55 »
Jag är helt ny fårägare som tänkte ta tag i mina ungtackor så snart jag fått tag i en fårsax. Svärmor har en halvantik hon ska skicka. En sån där klippstol ser ju praktisk ut men nu hinner jag nog inte bygga. Så jag undrar om man helt enkelt kan göra så att man är två å en håller tackans huvud mellan benen/knäna och den andre klipper? Vi är ju helt nybörjare så jag tror inte jag kan klippa sittande. Dessa ungtackor är jätterädda för oss så det blir nog svårt att ens få tag i dem, men de kanske lugnar sig när man väl fått fast dem?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Wisteria

« Svar #10 skrivet: 17 mar-09 kl 21:40 »
Om de är jätterädda blir det nog jobbigt för den som ska hålla i. Lägg tackan ner på sidan istället.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 18 mar-09 kl 02:14 »

Citerar mig själv :     ;D Vill bara tala om att vi klipper våra lamm 2 gånger om året
 inte tidigare eller senare på året att dom klarar kyla eller blötsnö..Mygg och knott ..Därför denna rumpklippning  :-[
.För vi har bortskämda lamm som är under tak när det är VÄDER  ::)

Vi har "rump , mage och juver"  klippning  innan lammning  på våra gotlandstackor.
« Senast ändrad: 18 mar-09 kl 19:19 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

bacillen

« Svar #12 skrivet: 21 mar-09 kl 14:00 »
Jag klipper mina gutar endast en gång per år, i juni månad. Då hjälper jag av dem med vinterpälsen som ligger som en lös fäll över den nya pälsen som börjat växa upp underifrån. Men rumpa, juver och mage håller jag alltid putsat och fint året runt. Krutet lägger jag istället på att hålla efter deras klövar - jag ser över och putsar klövarna på dem 3-4 ggr per år.

Vad klipper man klövarna enklast med? Och hur ska man klippa?
Nobody puts baby in a corner

Ulla Krull

« Svar #13 skrivet: 22 mar-09 kl 14:33 »
När jag bara ska klippa ett fårtal får så sätter jag helt sonika en halsrem runt dem och i en grind - så klipper jag dem stående, ena sidan först sen vänder jag dem och tar andra sidan. Det är inte helt ergonomiskt men för ett par djur tycker inte jag att det behöver vara krångligare.
Man ska dock komma ihåg att hålla för snoppen om det är baggar man klipper så den inte kommer till skada  :-[

Klövar tycker jag att man klipper bäst med Felcos sekatörer. De finns i olika storlekar så man kan hitta en som passar den egna handen. De har utbytbara delar och man kan ta loss skären och slipa dem. Dessutom klipper den med båda skären vilket är mycket viktigt på grenar och förmodligen inte en nackdel när det gäller klövar. Det blir renare/bättre snitt.

När jag klipper klövar gör jag ibland som när jag klipper ull, sätter fast dem i halsrem och klipper klövarna med fåret stående som en liten häst. När jag gör det så har jag märkt att vissa sparkar mindre om man inte lyfter upp klöven så högt i luften. För att få dem att lyfta på benet följer jag längs med det ner till klöven, precis som på en häst. Vissa lyfter automatiskt på klöven  :)

ulfg

« Svar #14 skrivet: 22 mar-09 kl 20:20 »
Knarrhults klippstol är svindyr, men oj vad den gör gott för ryggen. Stå rak med ryggen och putsa i lugn och ro med saxen. Härligt. Svetsad och rejäl, håller antagligen i 40 år. Kanske inte är så dyr ändå? 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

« Svar #15 skrivet: 22 mar-09 kl 20:38 »
En klippstol är perfekt, vi har en "hemmagjord". Tänk på att göra den smal om ni bygger en. Fåren står lugnare ( är rädda för att trampa ner) och du skonar ryggen när du står nära. Det går så fint att klippa klövar när man lyfter ett ben itaget.  ;)

bacillen

« Svar #16 skrivet: 23 mar-09 kl 14:19 »
Jag har provlyft alla (5) fårens klövar i dag och kollat. Inga problem att lyfta och hålla fast, ska nog gå bra att klippa. Verkade inte vara så mkt att klippa bort än så jag väntar lite till.

Däremot ska jag putsa ullen runt rumpa och juver nu före lammen kommer....sicket tovigt kladd...
Nobody puts baby in a corner

agge

« Svar #17 skrivet: 23 mar-09 kl 18:24 »
När jag är ensam o ska klippa fåren använder jag en fölgrimma och binder upp dem kort.
tycker de flänger runt mer när de har halsrem
Ska vi klippa flera st. har vi en hemgjord klippstol med ramp som de går upp på  till stolen .
Allt för att spara på ryggen ;D
« Senast ändrad: 23 mar-09 kl 18:28 av agge »

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 23 mar-09 kl 18:49 »
Nån som har bild eller ritningar på en hemmagjord klippstol?

glim

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 mar-09 kl 19:21 »
Hemmabygge ,passande Roslagsfår. du anpassar själv efter dina får. Där tackan har huvudet ,lftts brädan och låses med en skruv och vingmutter el dyl. Den här har hängt med i fyra år och funkar fint.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
Nannanas, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser