Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaextzoner  (läst 1761 gånger)

Vilse

• Gäst
vaextzoner
« skrivet: 13 mar-09 kl 23:03 »

Naer jag tittar efter var jag vill bo, pris och tillgaang paa hus och storlek paa tilhoerande land saa tittar jag ju ocksaa givetvis paa vilken vaextzon.

Jag har bott i Sthlm och i roslagen och tillbringat mina somrar baade i oerebro och eksjoe trakten.
Jag har aldrig maerkt naagon skillnad i hur vi haft vaara traedgaardsland eller skillnad paa kvalitet av frukttraed.
Men saa har jag aldrig odlat saa som jag goer i dag utan daa bara haft lite potatis.

Jag kaenner en viss raedsla att bosetta mej i dom vita, blaa och bruna zonerna,,vi pratar lite mera norr och vaesterut.
Men aer skillnaderna dramatiskt stora?
Jag undrar eftersom jag bott i baade zon 2 3 4 o 5 och har aldrig upplevt nagon skillnad.
Det fins ju fina vaelvaaraded hus med lite mark o ekonmibyggnader till bra priser norr ut men jag ahar en viss raedsla foer at det kan bli foer stor skillnad fraan zon 2 till zon 5-6,,eller??

(nej, jag har inte saalt mitt hus aennu saa jag ska ingenstans alls aennu,,men jag letar o planerar)

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

Huggorm

• Gäst
SV: vaextzoner
« Svar #1 skrivet: 13 mar-09 kl 23:52 »
På väderleksrapporten idag berättade dom att årets första potatis planterades i Skåne idag. Samtidigt har mer än halva Sverige över 50cm snö. Så lite skillnad är det trots allt  ;D

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 mar-09 kl 00:11 »
lite som goer mej foervaanad aer att jag har bott i naerheten av aneby men aldrig saa nan skillnad fraan att bo i uppland.
men aenda sa aer jag typ raedd att bosaetta mej i dalarna vaermland och laengre uppaat.

snoe? vad e' de?  :)

aah det magiska att se snoedropparna och paasklijorna komma upp ur snoetaeckta graesmattor :)
det aer lite att kasta paerlor foer svinen naer man som jag har paaskliljor eller "daffos" som dom heter haer nere.
dom kommer i augusti men i en graesmatta som aer groen och ingen snoe alls.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 15 mar-09 kl 18:53 »
Aneby och Uppland är väl zon fyra, båda två?

Det finns avsevärda fördelar med att bo i ett milt klimat, inte minst att man kan övervintra en hel del i landet. En annan grej man kan fundera över är nederbörden. Jag bor på torra Gotland och vi kan ha månader utan nederbörd under vår och sommar. Mycket vattnade blir det, vilket man inte har riktigt samma problem med i de västra delarna av landet.
snus? vad är priset på en pris?

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 mar-09 kl 19:05 »
Det finns avsevärda fördelar med att bo i ett milt klimat, inte minst att man kan övervintra en hel del i landet. En annan grej man kan fundera över är nederbörden. Jag bor på torra Gotland och vi kan ha månader utan nederbörd under vår och sommar. Mycket vattnade blir det, vilket man inte har riktigt samma problem med i de västra delarna av landet.

Här har vi fullt upp med att gräva diken i stället  ;D

Rabarbern

« Svar #5 skrivet: 20 mar-09 kl 19:57 »
Om jag inte minns alldeles fel har Uppland zon 3 vid Mälaren och Östersjön. 3:an sträcker sig en bit in i landet, men hur långt kommer inte i håg.

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 mar-09 kl 20:36 »
Det är konstigt att växtzon är en av de saker man tittar på när man letar nytt boende för det ingick inte i mitt sätt at leta hus för 20 år sen.

I dag tittar jag på om det finns jobb eller inte, fast det vet man ju ändå inte i förväg, men skulle vara för tsakigt om man hittar et hus och sen inte hittar ett enda jobb ens deltid för då siter man ju på pottan ganska snabbt, balansgång!
Men växtzon tror jag är viktigt för jag vill nog inte bo nånstans där jag inte kan odla.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 mar-09 kl 20:46 »
Det beror ju på vad du skall odla också. Tomater blir ju svårt, men annars har folk trädgårdar i Kiruna med. Norrlandskusten är full av åkrar hela vägen till finska gränsen. Vissa äppelträd klarar också riktigt höga zoner. Men mängden olika växter som klarar sig ökar väll i kvadrat för varje zon varmare man väljer

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 21 mar-09 kl 13:36 »
Tomater funkar bra här oxå, i zon 6 (där vi bor omgärdade av en massa zon 7), men man måste ju ha växthus, annars går det inte.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser