Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktbluffen ikväll på TVn  (läst 6830 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Slaktbluffen ikväll på TVn
« Svar #20 skrivet: 12 mar-09 kl 20:11 »
Vi som allt annat levande, som inte drabbas av bålet, blir förr eller senare uppäten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 12 mar-09 kl 20:58 »
Det är konstigt hur man skiljer på djuren man kan äta. Jag kan äta ungdjuren, grisarna, tuppar och höns tex. men aldrig att jag skulle äta hästarna, lika lite som jag skulle äta upp hundarna. Man har väl hotat hästarna ibland att man skall göra korv av dom när dom står i grannens havreåker och mumsar, men längre än till hot blir det aldrig, men att slakta dom och äta dom det skulle jag aldrig klara då blir jag hellere vegetarian.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Pong

« Svar #22 skrivet: 12 mar-09 kl 21:02 »
Jag har inte sett programmet, men vad är problemet? Har man sålt/skänkt något så har man sålt/skänkt något. Man behöver inte sälja eller skänka man kan själv ta hand om sitt djur, vare sig det är slakt eller ge det ett bra hem. Tydligen i de allra flesta fall så är djuret inte värt så mycket att de själv orkar ta hand om det djuret.

Jag har själv haft tankar på att ta över oönskade kaniner, för att ge de ett bra hem... i min mage, men eftersom det ofta är små kaniner och att man själv får åka och hämta den så är det inte värt det. Dessutom undrar jag om det på något sätt skulle skada det anseende jag har.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 12 mar-09 kl 21:12 »
Jag har inte sett programmet, men vad är problemet?

En dam som ägde ett slakteri hade satt i system att hämta upp hästar som andra inte kunde ha kvar. Inget fel i det, om det inte var för att hon fick hästarna för att hon ljög ihop underbara historier om sitt liv, sin häst och hur bra den nya hästen skulle få det.
Jag hade också fått en bitter smak i munnen, även om jag inte är mot slakt av häst.

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 12 mar-09 kl 21:17 »
Skulle man göra ett Tv-reportage vargång någon inte var sanningsenlig i affärsförhandlingar, skulle det krävas mycket sändningstid.
Speciellt handel med hästar är väl ökänt!  Arsenik och brännvin.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 12 mar-09 kl 21:18 »
Jag anser att hästars status har försämrats med att antalet hästar och hästägare ökar. Jag säljer inte mina hästar överhuvudtaget till någon dom avlivas på gården. De futtiga kronor jag får från försäljning eller slakt pengar gör varken till eller ifrån. Jag kanske skulle tänka annorlunda om jag hade en häst som var värd väldigt mycket pengar. Men för mig är en häst lika mycket familje medlem som mina katter höns och hundar. Men jag håller med om att säljer man sin häst till någon så har köparen rätt att göra vad den vill med hästen om man inte skrivit något avtal.

Pong

« Svar #26 skrivet: 12 mar-09 kl 22:56 »
En dam som ägde ett slakteri hade satt i system att hämta upp hästar som andra inte kunde ha kvar. Inget fel i det, om det inte var för att hon fick hästarna för att hon ljög ihop underbara historier om sitt liv, sin häst och hur bra den nya hästen skulle få det.
Jag hade också fått en bitter smak i munnen, även om jag inte är mot slakt av häst.

Ja, det är väl illa. Men som Skytten skrev skulle man göra ett Tv-reportage vargång någon inte var sanningsenlig i affärsförhandlingar, skulle det krävas mycket sändningstid. Men jag förstår inte allmänintresset att göra ett rikstäckande reportage om det. Isåfall något som hästindustrin borde uppmärksamma internt.

Jag anser att hästars status har försämrats med att antalet hästar och hästägare ökar. Jag säljer inte mina hästar överhuvudtaget till någon dom avlivas på gården. De futtiga kronor jag får från försäljning eller slakt pengar gör varken till eller ifrån. Jag kanske skulle tänka annorlunda om jag hade en häst som var värd väldigt mycket pengar. Men för mig är en häst lika mycket familje medlem som mina katter höns och hundar. Men jag håller med om att säljer man sin häst till någon så har köparen rätt att göra vad den vill med hästen om man inte skrivit något avtal.

Avtal eller ej så, så har det väl endå ingen som helst laga rätt. En säljare kan inte komma med krav på vad en köpare gör av sin ägodel.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 13 mar-09 kl 00:36 »
Är man juridiskt kunnig kan man skriva avtal som gäller. Jag har själv gjort det när jag födde upp schäfervalpar, men jag förstår din åsikt.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #28 skrivet: 13 mar-09 kl 07:41 »
Jag tror inte riktigt jag fattar grejen med att skänka bort sin häst för att de ska gå och ha det bra hos någon annan...

Kan man inte lösa det själv är det väl bättre att hästen får ett avslut hemma på gården istället för att flyttas till ett nytt ställe. Det är väl mycket justare än att skicka iväg hästen om man nu inte anser att den längre duger till arbete eller helt enkelt inte har tid. Ser tyvärr skrämmande många gamla och skadade hästar som ska säljas till ett liv i en hage. Inte för att hästen lider av att gå i hagen, men hur många fall är man nöjd med att ha en häst gående som kostar både mat och ork och ändå inte kan använda den till något. Risken är att hästen säljs vidare när ägaren upptäcker att det hade varit rätt kul att kunna rida/köra sin häst också, eller ve och fasa - använder sin häst trots att den inte är ok för arbete...

Sedan är det ju helt annorlunda om man pga av sin livssituation (skilsmässa, sälja gården etc) måste sälja hästen.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 13 mar-09 kl 13:41 »
Jag tror inte riktigt jag fattar grejen med att skänka bort sin häst för att de ska gå och ha det bra hos någon annan...

..I det här programmet hade de flesta hästarna enbart blivit inköpta för att gå som sällskapshästar. Alltså sällskap till deras huvudsakliga häst. När sedan "huvudhästen" dog, var inte ägarna intresserade av att köpa en ny sällskapshäst, till sin sällskapshäst..
Då dök den där tjejen upp och påstod att hon behövde en sällskapshäst till sin egna häst.
Med facit i hand insåg de väl allihopa att det hade varit bättre att låta hästen gå till slakt själva. Fast nu trodde de ju att de gav hästen ett fortsatt lyckligt liv.

häst,häst,häst.. Jag tror aldrig jag skrivit häst så många gånger förrut.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #30 skrivet: 13 mar-09 kl 15:25 »
..I det här programmet hade de flesta hästarna enbart blivit inköpta för att gå som sällskapshästar. Alltså sällskap till deras huvudsakliga häst. När sedan "huvudhästen" dog, var inte ägarna intresserade av att köpa en ny sällskapshäst, till sin sällskapshäst..
Då dök den där tjejen upp och påstod att hon behövde en sällskapshäst till sin egna häst.
Med facit i hand insåg de väl allihopa att det hade varit bättre att låta hästen gå till slakt själva. Fast nu trodde de ju att de gav hästen ett fortsatt lyckligt liv.

häst,häst,häst.. Jag tror aldrig jag skrivit häst så många gånger förrut.

Jag såg inte programmet så det kan förklara min okunskap ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #31 skrivet: 13 mar-09 kl 17:31 »
Jag såg inte programmet så det kan förklara min okunskap ;)
Frågar man inte får man inga svar.  ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #32 skrivet: 14 mar-09 kl 00:48 »

Du har visserligen en moralisk poäng ,,,,men dom hästarna lider inte mera iaf .
jag har sett många gammla travare vandra runt blocket gång på gång på gång ,,,hooppas nån slaktar dom stackars 25åriga krakarna ..
En död häst lider INTE .

Har man köpt eller fått nåt äger man det oxå.
Jag åker oxå till slakt med min gammla travare den dagen det är dax.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Naturliv

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 14 mar-09 kl 06:04 »
Men jag förstår inte allmänintresset att göra ett rikstäckande reportage om det. Isåfall något som hästindustrin borde uppmärksamma internt.

Jag tycker att det är i allmänhetens intresse att det offentliggörs hur matindustrin fungerar. Både hur djuren mår som levande, slakten, transporterna och hur arbetsvillkoren är för dem som jobbar i branschen. Särskilt när något led i matproduktionen mörkar behövs granskning. Kanhända av fler led än slakteriet.

Det som avslöjades i tv-programmet bekräftar bara att företagens vinstintressen går före allt annat.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

vårlängtan

• Småland
« Svar #34 skrivet: 14 mar-09 kl 08:44 »
Instämmer helhjärtat i det Naturliv säger. Det funkar nog dåligt med "internkontroll",
om det funkar överhuvudtaget. . . Speciellt inte när penningen är inblandad.
Njuter av värme och allt det gröna!

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #35 skrivet: 14 mar-09 kl 21:33 »
Nu handlade väl inte själva reportaget om det är moraliskt rätt och riktigt att äta häst, utan det allvarliga var att hästen Amnestif eller vad den hette hade livslång karens. Alltså behandlad med preparat som ICKE skall hamna i livsmedel !

Sen om man vill käka upp sin häst eller hund när den dör är en annan sak.

Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

saittam

• Öland
« Svar #36 skrivet: 15 mar-09 kl 20:25 »
Såg reportaget på nätet nyss och det är ju för jävla trist att det finns sånnahär människor, jag menar,det främjar ju inte hästköttsätandet i sverige med sådana reportage direkt :(

vad hette programet??
kan du lägga in en länk???
Matttias
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #37 skrivet: 15 mar-09 kl 23:14 »

vad hette programet??
kan du lägga in en länk???
Matttias

Minns inte riktigt, men sök på Uppdrag granskning på google så får du upp deras hemsida.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #38 skrivet: 16 mar-09 kl 07:47 »
Den här kvinnan har ju annonserat efter slakthästar i ATL också. Det är ju mycket schysstare..

men jag kan inte annat än att hålla med om att en slaktad häst lider inte. Om man tänker efter så har hon kanske gjort en riktigt välgärning istället i många fall som kört hästar till slakt. Tanken har faktist slagit mig också när jag sett jättegamla hästar bortskänkes..att man borde hämta dom o köra till slakt eftersom ägarna uppenbart inte klarar det.. >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #39 skrivet: 16 mar-09 kl 08:22 »
Mm. Det finns väl inget hemskare än att se att en typ 29-årig häst "säljes". Man undrar ju bara varför. Och vem vill ta emot en sådan? Det är ju liksom upplagt för sån här skum verksamhet. Sen är det synd tycker jag att slakteriet som sådant framstod i dålig dager. Det är ju varken olagligt eller något annat det de gjorde. De hade ju vad jag förstod helt OK hantering, veterinär på plats osv. Det var väl bara det att de misstänkte att Ametist slaktats o gått till mat, som inte fick göra det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser