Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodring av dvärgkaniner  (läst 1273 gånger)

Fåraherden

• -
Utfodring av dvärgkaniner
« skrivet: 11 mar-09 kl 14:26 »
Här kommer ett litet inhopp från fårsidan.

Min dotter har fått två dvärgkaniner. Som total kaninnovis undrar jag nu följande:

Måste kaniner ha så kallade kaninpellets i kosten?
De är ju oerhört dyra i förhållande till kvantiteten. Kaninerna får i dag fodermorötter, äpplen ibland samt en del kål. De får också havre och hö.

Kan man ge kaniner annan spannmål, korn, vete? ;D
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Trasselsudden

• Blekinge
SV: Utfodring av dvärgkaniner
« Svar #1 skrivet: 11 mar-09 kl 16:09 »
Ett bra hö är viktigast, pellets kan ges i begränsad mängd (max 0,5 dl per kilo kanin/dag). I kaninpellets finna vitaminer och mineraler som kaninen behöver och som höet ibland kan ha brist på. Grönsaker kan också ges i i begränsad mängd, risken om man ger fri tillgång är att de föredrar det framför höet vilket kan leda till problem med magen.
Spannmål bör undvikas om kaninen inte är väldigt aktiv. Havre sätter sig mest som fett och kaniner ska inte vara feta.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 11 mar-09 kl 18:26 »
Och man ska undvika kål i största möjliga utsträckning då det kan ge trumsjuka och det är dödligt.
Frukt och övriga grönsaker regelbundet, ett knäckebröd i veckan för saltets skull,det räcker gott åt en dvärgkanin.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 11 mar-09 kl 18:31 »
Och man ska undvika kål i största möjliga utsträckning

konstigt. i den tyska kanintidningen rekommenderades grönkål väldigt varmt (naturligtvist lagomt, som allt annat) eftersom den säkrade vitaminförsörjningen under vintern.  ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 11 mar-09 kl 18:31 »
konstigt. i den tyska kanintidningen rekommenderades grönkål väldigt varmt (naturligtvist lagomt, som allt annat) eftersom den säkrade vitaminförsörjningen under vintern.  ???
Är boken från efterkrigstiden?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 11 mar-09 kl 18:59 »
nä, det var kanintidningen från i februari eller mars
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 11 mar-09 kl 19:13 »
Tja, man gav mycket kål till kaninerna under krigstiden för det var billigt, kanske nåt som hänger kvar ?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 11 mar-09 kl 21:34 »
ingen aning, faktiskt. det görs ju reklam rätt så friskt för alla sorters pellets samtidigt, men man får även mycket tips vad man kan odla själv, ifall möjligheten finns, som man kan ge till kaninerna. olika kålrötter skrev de också om förra numret.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 11 mar-09 kl 22:09 »
Tja jag vet itne,idag finsn det ju som du säger pellets men även vitaminer till kanin. Sen om det blir billigare med en flaska vitaminer än ett grönkålshuvud vet jag inte. Min 1 liters flaska varade i mer än 1 år och den kostade 89 kronor. Betalar hellre det och är säker på att itne ge mina kaniner trumsjuka  ;)

soleskog

« Svar #9 skrivet: 11 mar-09 kl 22:21 »
....En intressant iaktagelse är utfodringen av min barndoms (och ungdoms) dvärgkanin som blev 16 år gammal. Morris hade följande foderstat: På sommaren -gräs och vatten. På vintern- hö, vatten och grönsak(omväxlande morot,äpple och vitkål). Samt pinnar att gnaga på.

Pellets har nog sin plats som smidigt sätt att få i djuren rätt mineraler och vitaminer, men i mycket begränsad mängd.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser