Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på att få ner elkostnaden mottages tacksamt.  (läst 5769 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Tips på att få ner elkostnaden mottages tacksamt.
« Svar #20 skrivet: 14 aug-09 kl 11:28 »
Tänk på att många av de här billiga energimätarna bara mäter s k skenbar effekt och inte aktiv effekt, som är den en "riktig" elmätare registrerar. Det innebär att en billig energimätare visar rätt effekt- och energiförbrukning för rent resistiva prylar (elektriska värmeelement, glödlampor etc), men de kan visa upp till 3-4 gånger verklig effekt för prylar med låg effektfaktor (elmotorer, elektronik, lysrör, lågenergilampor mm).

Om man hänger tvätten inomhus så tar man ju värme från huset för att få vattnet att avdunsta från den. Om man har dyr uppvärmning av huset (t ex direktverkande el) så går det nästan på ett ut om man hänger tvätten inne eller använder torktumlare. I så fall lönar det sig att hänga tvätten ute även på vintern, om det är bra torkväder. Och om möjligt låta bli att tvätta när man inte kan hänga tvätten ute.

Däremot, om man har billig uppvärmning (vedeldning, värmepump etc) så behöver man inte dra sig för att hänga tvätten inne. På vintern när inomhusluften ändå är i torraste laget så ger torkningen ett välbehövligt fukttillskott.

Ytterligare ett tips:
Om man värmer varmvattnet på billigt sätt (ved, värmepump etc), så se till att diskmaskinen är ansluten till varmvatten så att den inte behöver ta energi från elnätet för att värma själv. Det är också lämpligt att spola fram varmvatten till köket innan man startar diskmaskinen.
Men kom ihåg att tvättmaskiner alltid ska anslutas till kallvatten. För att tvättmedlet ska fungera som det är tänkt måste tvätten börja med kallt vatten som värms upp sakta och gradvis medan maskinen går. Dessutom skrynklar och filtar sig många tyger mer än nödvändigt om de är indränkta med varmvatten innan centrifugeringen börjar.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 aug-09 kl 17:31 »
Jag köpte en energi mätare på Clas Olsson för några hundra lappar och gick runt i huset och kollade vad saker och ting drog. Genom att se till så att dator och tv och dess tillbehör är helt av stängda så spara jag mellan 100 - 200kr i månaden på min elräkning.

Ett annat tips är att hänga tvätten på själv tork och inte köra torktumlaren eller tokskåpet i onödan.
och mysigare att hänga tvätten ute ...

Perpetum

« Svar #22 skrivet: 16 aug-09 kl 19:22 »
Angående glödlampor:

Alla matta glödlampor och klara 100W förbjuds 1:e september 2009. Det är därför det har blivit en sådan hamstringsvåg på glödlampor.

12500 kWh/år är en låg förbrukning, och den är förmodligen ett resultat av att ni bor på ovanvåningen och eldar för värme. Trots att ni upplever att golvet är kallt så slipper ni ju att värme sticker neråt. Enligt energimyndigheten är en normal varmvattenförbrukning 4800 kWh/år för en familj på 4. Är man sparsam, vilket ni verkar vara, så kan man ligga så lågt som 3000-3500 kWh för hushållselen. Resten är uppvärmning.

Se upp med stand-by elen, samla alla apparater på en sladd och knäpp av på kvällen. Undvik att låta duschvattnet rinna vid intvålning, man sparar enormt på detta. Gör "hinkprovet", kolla hur lång tid det tar att fylla en hink med duschmunstycket (eller ett kärl med känd volym). Flödet ska inte vara över 10 liter/min. Testa en strypbricka eller snålspolande munstycke.

Köp en takfläkt på blocket och prova om ni kan få bättre värmespridning.

MVH/Perpetum

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 21 aug-09 kl 14:45 »
Jag och min familj bor i en hyresvilla i Tullinge (sthlm) beräknad årsförbrukning är för 100 kvm ca 12 500. Jag har sett att några lyckas få ner kilowatttimmarna ganska väsentligt....men hur gör ni?
Bra att veta är att vi är två vuxna en hund samt två barn 9 0ch 3 år. Desutom bor vi precis vid en sjö på ena sidan och åker på andra...så det blåser rätt friskt när det blåser. Oljeelement och elelement.
Tips mottages tacksamt. Vi har bytt alla lampor till lågenegilampor, tätat alla fönster (tvåglas), gardiner för fönster på kvällarna, duschar inte mer än max 10 min. utnyttjar värmen från ugnen när vi använt ugnen osv.
Mera tips eller bättre tips.
Jo vi har en vedkamin i vardagsrummet som vi självklart använder oss av.
MVH  Micke
hur tjockt med isolering är det i väggar och på vinden?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 21 aug-09 kl 17:38 »
hur tjockt med isolering är det i väggar och på vinden?

Isoleringen är sällan en variabel i hyreskåkar.

Broberg

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 21 aug-09 kl 19:24 »
Läste någonstans att såna där ,transformatorer tror jag det heter, drar elström så fort de sitter i väggen, även om apparaterna de går till är avstängda.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #26 skrivet: 21 aug-09 kl 20:19 »
Läste någonstans att såna där ,transformatorer tror jag det heter, drar elström så fort de sitter i väggen, även om apparaterna de går till är avstängda.

Det stämmer, men tomgångsförbrukningen kan vara mycket olika mellan olika exemplar. Känn efter om de blir varma även när tillhörande apparat har varit avstängd flera timmar, i så fall har just den transformatorn/nätadaptern så stor tomgångförbrukning att det lönar sig att dra ur den när den inte används.
Ett annat problem är apparater som matas via såna där nätadaptrar, och som drar nästan lika mycket ström vare sig de är igång för fullt eller till synes avstängda. Även sådant kan man identifiera på att prylarna blir varma i avstängt läge. Bl a kan digitalboxar, satellitmottagare, dekodrar och liknande för tv vara hemska på den punkten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
Aquamaja, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser