Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till plåt?  (läst 6077 gånger)

jahsoldier

Alternativ till plåt?
« skrivet: 09 mar-09 kl 10:42 »
Hej, jag skulle vilja ha tips på alternativ till plåt för att byta ut plåten på mitt hus. Plåten som sitter där är nog sedan kåken byggdes 1903 och är väldigt rostig med följden att det börjat läcka. Plåten är valsad i skarvarna och tornet har rätt mycket "former". Jag har för mig att jag hört att det finns nåt pappmaterial som är väldigt formbart? Jag har i nuläget inte råd att ta hit en plåtis för att göra jobbet men behöver givetvis åtgärda detta ganska omgåeende. Hoppas på svar.

Bif bild på taktet, plåten sitter alltså på tornet ovanför entren och går upp till nocken.
Men see their dreams and aspirations crumble in front of their face, and all of their wicked intentions will destroy the human race.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Alternativ till plåt?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-09 kl 11:07 »
Tjena
Kanske finns nån takmassa som går att applicera även på så branta tak?
Hagmans tillverkar takmassa för plåttak, påminner om kallasfalt.
Större hål armeras med glasfiber.
Kanske du skulle höra med dom , om deras produkter passar för dej.

http://www.hagmans.se/

jahsoldier

« Svar #2 skrivet: 09 mar-09 kl 11:09 »
Tjena
Kanske finns nån takmassa som går att applicera även på så branta tak?
Hagmans tillverkar takmassa för plåttak, påminner om kallasfalt.
Större hål armeras med glasfiber.
Kanske du skulle höra med dom , om deras produkter passar för dej.

http://www.hagmans.se/

Det låter som ett smidigt alternativ och om den går att måla på så kommer det ju att se ganska lika ut, det är egentligen inga stora hål utan mer i skarvar o dyl.
Men see their dreams and aspirations crumble in front of their face, and all of their wicked intentions will destroy the human race.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 09 mar-09 kl 11:20 »
Takmassa skulle inte heller förändra utseendet.
Tornet är gjort för att täckas med falsad plåt, allt annat skulle se konstigt ut.
Ser häftigt ut, en prydnad för huset.

jahsoldier

« Svar #4 skrivet: 09 mar-09 kl 11:34 »
Jag har nu pratat med hagmans och det verkar funka perfekt, enda nackdelen är att färgen är svart och taket nu är rött men jag tror det blir rätt snyggt ändå, dessutom ganska billigt ca 3500 för 100m2 med takkitt.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 09 mar-09 kl 11:38 »
Jag har läst i deras broschyrer att färgen grånar med tiden.

jahsoldier

« Svar #6 skrivet: 09 mar-09 kl 11:55 »
Finns det några nackdelar med denna metod? Farsan blev avrådd att göra det på sitt papptak då det inte skulle kunna andas längre men det torde ju inte vara ett problem med plåt.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 09 mar-09 kl 12:24 »
Finns det några nackdelar med denna metod? Farsan blev avrådd att göra det på sitt papptak då det inte skulle kunna andas längre men det torde ju inte vara ett problem med plåt.

Har inte hört att papptak behöver andas.
Den eventuella fukten i träunderlaget avdunstar inåt.
Jag känner inte till några nackdelar på plåt.

Sågaren75

« Svar #8 skrivet: 09 mar-09 kl 12:49 »
har du kollat vad det skulle kosta att göra ett nytt sådant specialtak, nog för att hagmans takmasssa är bra men som permanent lösning tror jag inte på det. allt beror på vad du ska göra, ska du bo kvar så är det nog bättre att sattsa på en permanent lösning än att fara upp och ner varje år för att leta läckor.

Sågaren75

« Svar #9 skrivet: 09 mar-09 kl 12:52 »
fantastiskt hus det har verkligen potential att i duktiga händer bli ett riktigt träslott, ser direkt vad jag skulle göra. vad har det varit?.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 mar-09 kl 13:48 »
Jag skulle inte heller lita på takmassa som permanent lösning. Hellre i så fall lägga papp själv i väntan på att ekonomin infinner sig.

Huvudsaken att göra någonting, för vatten är inget man vill ha in genom taket.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 09 mar-09 kl 14:14 »
Är väl i princip ingen större skillnad på att lägga takmassa på plåttak, och att lägga liknande massa på gamla papptak.
Det senare anses ju ge fullvärdigt skydd ett antal år, sen får man upprepa proceduren.
Papptak är dessutom ofta nästan platta, i detta fall blir ingen nederbörd liggande.
Jag gissar att det kostar sisådär 30000-40000 kr att lägga ny falsad plåt, minst.
« Senast ändrad: 10 mar-09 kl 00:55 av Foppas fot »

jahsoldier

« Svar #12 skrivet: 09 mar-09 kl 16:34 »
har du kollat vad det skulle kosta att göra ett nytt sådant specialtak, nog för att hagmans takmasssa är bra men som permanent lösning tror jag inte på det. allt beror på vad du ska göra, ska du bo kvar så är det nog bättre att sattsa på en permanent lösning än att fara upp och ner varje år för att leta läckor.

Jo jag har haft en plåtis här och det är DYRT och just nu har jag tyvärr inte ekonomin att göra det. Dt är inte meningen att vara en permanent lösning utan nåt som ska ligga i max 2-3år.

jahsoldier

« Svar #13 skrivet: 09 mar-09 kl 16:36 »
fantastiskt hus det har verkligen potential att i duktiga händer bli ett riktigt träslott, ser direkt vad jag skulle göra. vad har det varit?.

Det är en gammal skola och ja den är helt fantastisk :) Det är 3 stora lägenheter numera som är byggda 2002 så invändigt är det väl inte mycket att klaga på. Vad skulle du göra?(nyfiken)

jahsoldier

« Svar #14 skrivet: 09 mar-09 kl 16:38 »
Jag skulle inte heller lita på takmassa som permanent lösning. Hellre i så fall lägga papp själv i väntan på att ekonomin infinner sig.

Huvudsaken att göra någonting, för vatten är inget man vill ha in genom taket.

Som sagt ingen permanent lösning utan mer en nödlösning, jag har funderat på papp med då det inte heller borde kosta alltför mycket, på den platta delen är det ju inga problem, frågan är ju hur det blir att lägga papp på tornet?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 mar-09 kl 17:23 »
Är väl i princip ingen större skillnad på att lägga takmassa på plåttak, och att lägga liknande massa på gamla papptak.

Att lägga asfaltsmassa på plåt tycker då inte jag är samma princip som att lägga asfaltsmassa på asfaltspapp.

Som sagt ingen permanent lösning utan mer en nödlösning, jag har funderat på papp med då det inte heller borde kosta alltför mycket, på den platta delen är det ju inga problem, frågan är ju hur det blir att lägga papp på tornet?

Tekniskt är det enkelt att lägga papp. Du lär få bygga ställning för att komma åt, men det behövs nog även för att kleta massa på tornet.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 09 mar-09 kl 17:46 »
Inte lätt att lägga papp på falsad plåt, särskilt inte med såna takformer, alltså får man kanske riva bort all plåt först.
Troligen inte lätt att få pappen att sitta heller, rena origamin.
Förresten är väl takpapp just samma typ av takmassa som senare används för underhållet, med papp som bäryta, och ett sandlager som slityta.
När det gäller plåtbeläggning, så har jag ett plåttak med nåt slags bitumenbeläggning som sitter som berget.
Plåten lades på 1961, den kom från ett rivet militärförråd, gissningsvis byggt på 40-talet..
Om den omnämnda takmassan är något liknande, så är den väl värd sitt pris.
Jag har också målat på beläggningen för ca 25 år sen, den färgen har inte flagat av.

Sågaren75

« Svar #17 skrivet: 09 mar-09 kl 18:09 »
är lägenheterna bebodda? vad jag skulle göra är väll att byta fönster och dörrar så att huset fick ett mer symetriskt utseende och såg mer ut som en herrgård eller ett slott i trä. själv älskar jag slott och herrgårdar naturligtvis har man bara råd att drömma om slottslivet som de allra flesta. suck man skulle fötts som miljonär och inte som arbertare.

jahsoldier

« Svar #18 skrivet: 09 mar-09 kl 18:26 »
är lägenheterna bebodda? vad jag skulle göra är väll att byta fönster och dörrar så att huset fick ett mer symetriskt utseende och såg mer ut som en herrgård eller ett slott i trä. själv älskar jag slott och herrgårdar naturligtvis har man bara råd att drömma om slottslivet som de allra flesta. suck man skulle fötts som miljonär och inte som arbertare.

Jo lägenheterna hyr jag ut, det vore ju faktiskt snyggt då det är lite olika strl på dom.

sub rosa

« Svar #19 skrivet: 09 mar-09 kl 21:22 »
Vackert hus! ;D
Jag skulle överväga shingel som är både något formbart och lätt att lägga själv, det skulle också se väldigt vackert ut på ditt hus! :)
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser