Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Falu rödfärg på vit grundfärg  (läst 12042 gånger)

Pong

Falu rödfärg på vit grundfärg
« skrivet: 07 mar-09 kl 15:05 »
Har genom missförstånd fått grundfärgmålat virke. Det är en långsida på en liten ekonomibyggnad som skall bytas ut. De andra sidorna är målade med falu rödfärg/rödfärg. Hur är det att måla med falu rödfärg på grundmålat virke?

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Falu rödfärg på vit grundfärg
« Svar #1 skrivet: 07 mar-09 kl 15:08 »
Beror på vad för typ av frundfräg du fått helt enkelt ? Prova lite enkelt om ytan kan ruggas upp med en piassavakvast och går inte det är det kört

Dvs en oljebaserad ger dig bara en utväg oljebaserad färg :)
« Senast ändrad: 07 mar-09 kl 15:12 av Tankspridd »
En god vän men en usel kärlek

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 07 mar-09 kl 15:36 »
I värsta fall, om det inte går alltså, så kan man ju be att få oljefärg bruten så den får falurödfärgsnyans, då syns det ju inte så mycket i alla fall.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 mar-09 kl 15:37 »
Jag har målat med falu rödfärg på gammal laserad panel och det går utmärkt. På nymålad grundfärg tror jag inte det fäster. Men det kan man ju prova på en liten bit.

Det finns oljebaserad matt färg med samma kulör som rödfärg. Den borde fästa bra men man kanske ser skillnad om övriga väggar är målade med riktig rödfärg.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 mar-09 kl 17:45 »
Jag har ett uthus som var målat med något som liknar kuprinol. Provade på en bit och sen strök jag hela året efter.
Det går fint.  Nu stryker jag ganska ofta, ungefär en strykning varannat år, med billigaste färg. Kostar en dryg hundring, och det ser alltid väldigt fint ut.  Det är inte bara målat med annan färg, det är byggt till viss del med hyvlat, alltså inte precis efter regelboken.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 08 mar-09 kl 16:28 »
Har genom missförstånd fått grundfärgmålat virke. Det är en långsida på en liten ekonomibyggnad som skall bytas ut. De andra sidorna är målade med falu rödfärg/rödfärg. Hur är det att måla med falu rödfärg på grundmålat virke?

Om virket inte är grundfärgsmålat runt om kan du kanske använda den omålade sidan utåt?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 08 mar-09 kl 17:48 »
Stor risk att det regnar av. Prova att måla en utsatt bit och kolla vad som händer. Bara det är plusgrader så kan du måla falu rödfärg. Annars får du bryta nån annan färg i den kulören.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser