Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ögoninflammation  (läst 2132 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
ögoninflammation
« skrivet: 06 mar-09 kl 18:09 »
Har drabbat ett av mina avelsdjur och två ungar i olika burar... har pencillinsalva och behandlar, men varför uppkommer det bara så hipp som happ och på olika djur i olika burar. Jag har varit jättenoga och inte spridit smittan mellan djuren, men på något sätt har det ju hänt ändå.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: ögoninflammation
« Svar #1 skrivet: 06 mar-09 kl 18:33 »
Du kan ha spridit det på händerna f ex. Men att sprita mellan varje kanin blir drygt.
Det är inte så att de bara fått drag?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 07 mar-09 kl 07:11 »
Du kan ha spridit det på händerna f ex. Men att sprita mellan varje kanin blir drygt.
Det är inte så att de bara fått drag?

Nja, de har samma burar som de alltid har... Först fick min hotot hane men han behandlade jag så nu är han bra, sedan upptäckte jag på en av kaninungarna i en bur två rader ifrån honom, jag matar i ordningen kaninungarna först sedan hotothanen.. men nu igår hade en kaninunge till i samma bur fått också och det är väl smittan emellan. Funderade på att antingen ta bort ungarna med inflammationen eller sätta dem i egen bur (dock är de inte 8 v ännu men äter egen mat). Fast om det ändå sprids andra vägar känns det onödigt att flytta dem för tidigt :-\
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 07 mar-09 kl 09:12 »
Såhär står det angående ögoninflammation på människa. Kan inte tänka mig att det är annorlunda på kaniner.

"Infektiös ögoninflammation:

Den bakteriella inflammationen är akut. Tårvätskan, som är riklig, kan bli mer eller mindre varig. Inflammationen börjar ofta i ett öga för att sedan drabba även det andra. Sjukdomen går i de flesta fall över av sig själv. Någon gång kan man behöva ge antibiotiska ögondroppar eller ögonsalva.
Är inflammationen orsakad av ett virus, ofta förkylningsvirus, är sekretet vattnigt. Någon behandling finns inte för inflammation som beror på virus. Den läker ut spontant. Om inflammationen hänger samman med bältros som drabbar ansiktet finns specifik behandling.
Bindhinneinflammation orsakad av klamydia-bakterien ses både hos nyfödda (som smittats under förlossningen) och hos vuxna. Denna inflammation kan vara ensidig, och ger ofta svullna ögonlock och knottrig rodnad av bindhinnan. Den måste behandlas med antibiotika i form av sirap eller tablett.

Infektiös inflammation smittar via sekretet"
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 07 mar-09 kl 09:14 »
"Bindhinnan är den vattenklara hinna som täcker ögats vita del och insidan av ögonlocken. En inflammationen i bindhinnan kan bero på:

bakterier eller virus, en infektion
allergi
att du fått något i ögat, ett främmande föremål som skräp, stänk av retande vätskor eller ångor
starkt solljus eller vind kan också irritera bindhinnan."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 07 mar-09 kl 09:16 »
Tittar i min sjukdomsbok och där står i princip detsamma för kaniner.
Det kallas i boken Kerato-conjunctivitis och behandlas med antibiotika eller kortisonsalva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser