Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetabilisk löpe  (läst 15077 gånger)

annelito

• anne - mer själ än smink
Vegetabilisk löpe
« skrivet: 05 mar-09 kl 22:12 »
Är det någon som vet vad det där "vegetabilisk löpe" består av? Ibland är det ju det istället för animalisk löpe i ostar. Skulle vara intressant att veta vad det är gjort av och är det alltid samma ingrediens/er eller kan det variera beroende på tillverkare?

solhylander

SV: Vegetabilisk löpe
« Svar #1 skrivet: 08 mar-09 kl 14:02 »
hej
jag hittade en sida där det stod lite
http://www.genteknik.nu/index.asp?id=593&typ=print

men ett tips är att googla det då hittar man massor:)

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 mar-09 kl 14:18 »
Mikroorganismer som genmodifierats har använts till det som kallas vegetabiliskt löpe.

I strikt mening är det inte vegetabiliskt, bakterier och svampar är inte vegetabilier.

De flesta veganer räknar in i vegetabilier även svamp och bakterier.

Svampen står närmare djurriket än växtriket, den innehåller samma kolhydrater som djur.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pong

« Svar #3 skrivet: 08 mar-09 kl 17:46 »
Jag måste tycka att tanken är löjlig, ost är animaliskt, bara för att man gör en del ickeanimalisk, så ändras inte det faktum att ost gör på animalisk mjölk. Eller vad är tanken?

Någon som testat att göra egen löpe på traditionellt sätt?

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 mar-09 kl 18:21 »
Vad jag förstår så kan man göra "margarinost" eller så anser man att ägg ost är OK, men inte något enzym från en kalv.
jag förstår inte vitsen, men jag är ju inte vegeritian heller.

Har man en kalvmage så går det väl att ta löpe.

http://biology.clc.uc.edu/Fankhauser/cheese/Rennet/rennet_preparation.html
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 09 mar-09 kl 09:25 »
Jag måste tycka att tanken är löjlig, ost är animaliskt, bara för att man gör en del ickeanimalisk, så ändras inte det faktum att ost gör på animalisk mjölk. Eller vad är tanken?

Förstår inte det löjliga. För att framställa löpe måste man slakta spädkalv. Detta kan tyckas som ett slöseri, kalven hade gett mer om den vuxit upp och blivit stor, och många vegetarianer vill inte äta löpe eftersom det framställs av en slaktad kalv. Det är annorlunda med mjölk.

Vad jag har hört spå fungerar "vegetabilisk" löpe betydligt sämre än den "äkta varan"?

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 14 jan-11 kl 20:04 »
Puttar!
Importerad kalvlöpe = fruktansvärd djurhantering av dom små kalvarna.

Kan man göra egen löpe dårå?
Wikipedia hävdar att malva, brännnässla, fikon och tistlar historiskt används för att curdla (eh, svenska?) mjölken.

Men... funkar det? Och jag tänker, allting syrligt kan väl koagulera mjölken... Citron? Ananas? Juice på omogna äpplen?
//Lina

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #7 skrivet: 20 feb-11 kl 14:10 »

Varför skulle det vara löjligt? Är du vegetarian är det en jäkla skillnad mellan ost gjord på vegetabilisk löpe och ost gjord på löpe som kommer från slaktad kalv!!!

Mata

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 21 feb-11 kl 22:42 »
Till Skyesbove, ja,  man kan i alla fall göra färskost genom att kasta ned nästan vad som helst som är surt. En gång när jag och en kompis skulle göra en cheesecake med jordgubb i så hade vi i mosade jordgubbar i den kokande mjölken. Det blev jättbra ost! ;D

Jag har i alla fall annars skurit mjölk med citronjuice, limejuice, citronsyra, filmjölk och  yoghurt många gånger. Det tycks som att ju syrligare man använder desto småkornigare och torrare blir osten, ju mildare syrlighet (mild yoghurt t e x) desto mjukare och "bulligare" blir osten.

Färnevik, jag har tvärtom läst att fler och fler mejerier övergår till mikrobiella och andra alternativa vegetabiliska alternativ då de ska vara mer jämna i resultatet än vanlig löpe.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 feb-11 kl 22:48 »
Varför skulle det vara löjligt? Är du vegetarian är det en jäkla skillnad mellan ost gjord på vegetabilisk löpe och ost gjord på löpe som kommer från slaktad kalv!!!

Och för att få mjölk i korna producerar man kalvar som ska bli till vad?

Suresh

• -
« Svar #10 skrivet: 21 feb-11 kl 23:09 »

Mjölkkor och dragoxar.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 feb-11 kl 23:22 »
Mjölkkor och dragoxar.

Ja, så måste det vara...

Mata

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 25 feb-11 kl 15:47 »
...Och borde vara. :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 05 mar-11 kl 19:15 »

White veal...
//Lina

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 mar-11 kl 19:23 »
White veal...

Utrikiska är inte min starka sida...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 05 mar-11 kl 19:30 »
"Vit kalv", inte riktigt samma på svenska.

Det är kalvkött från kalvar som fötts upp enbart på syntetisk mjölk/torrmjölk. Oftast under väldigt vidriga förhållanden, små lådor , trångt, och deras magar funkar inte som dom ska eftersom dom aldrig får i sig några fibrer utan hålls på enbart mjölk mycket längre än vad dom gjort om dom gått kvar med sina mödrar.

"Rosé veal" har haft ett något bättre liv och marknadsförs också som det mer etiska alternativet till vitt kalvkött. Dom går i boxar och får tillgång till fiberföda (dvs hö/silage).

Vet inte hur det är ställt med det kalvkött som säljs i Sverige, själv köper jag det aldrig.
//Lina

Jonasess

• Närke
« Svar #16 skrivet: 05 aug-13 kl 17:14 »
Mjölkkor och dragoxar.
Jag tror dessvärre att behovet av dragoxar är extremt lågt i dagens jordbruk i västvärlden då traktorer tagit över deras arbetsuppgifter. Tjurkalvarna skulle nog slaktas även om ingen längre behöver löpe.

Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 2 användare
ärt, HongMoorin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser