Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjugo grisfrågor  (läst 1922 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Tjugo grisfrågor
« skrivet: 05 mar-09 kl 14:31 »
Ja, nu spånar jag för fullt...

Så här gjorde mina föräldrar och min farmor&Farfar när det var de som bodde här på gården:
De skaffade en gris på våren, födde den under sommaren och gjorde bacon av den på hösten. Det är ungefär den idén vi har nu.
Grishus och utrymme finns det. Just nu fullt av skrot visserligen.

Min sambo och mina föräldrar (som oxå bor på gården) är väldigt inne på idén, själv är jag lite mer tveksam...

En sak som jag har mycket tankar kring är: Vad gör man om Grisen i fråga smiter?
Ja, fångar den såklart!  ;D Men hur fångar man en gris?

Vilket leder in på den egentligen första frågan:
Hur stänger man in en gris? Räcker det med täta elstängsel? (Vi har ett mkt kraftgit aggregat)

Rymmer grisar gärna? Ja, det här är en väldigt primär fråga för mig...  ;)
jag är lite inne på idén att om djur har det de behöver (foder, stimulans, vatten) så rymmer de inte så gärna, men de reglerna gäller ju inte så gärna för tex. får har jag märkt.  ;) kanske det är lika för grisar?

Kan man ha en gris eller ska man ha två?
Jag tycker att det känns som ett ganska trist liv att vara ensam gris, men så vet jag inte så mycket om grisar heller...  ::)

Hur stora utrymmen utomhus behöver en gris? Vi kan hägna upp ganska stora hagar om det skulle vara så, men "behövs" det?

Var tusan får man tag på en gris ...?
Blocket.se?  ;)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Sia

• Dalarna
SV: Tjugo grisfrågor
« Svar #1 skrivet: 05 mar-09 kl 15:23 »
Ja, nu spånar jag för fullt...

En sak som jag har mycket tankar kring är: Vad gör man om Grisen i fråga smiter?
Ja, fångar den såklart!  ;D Men hur fångar man en gris?
Kan man fånga en gris? :o
Jag skulle ropa på den/dom, med nåt smaskigt som skramlar jättemumsigt i en hink.

Drömmer om att nån gång skaffa två stora linderödsuggor, men vågar inte eftersom vår åker gränsar till grannens sagoträdgård..
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 mar-09 kl 15:30 »
Jaa du.... :) Det enklaste sättet att fånga en gris är att inte låta den rymma ;) Att fånga in en är totalt hopplöst, utan det handlar ju då om att locka med mat, men när den rymt så brukar inte mat vara ett problem så det är ingen bra metod heller. Utan ibland får man helt enkelt vänta till natten då dom ofta drar sig hemåt till sin trygghet, dom är rätt lättstressade så hemmet är en stor trygghet för dom. Vill man kan man jaga fart på dom om dom rymt så brukar dom springa hem, men kom ihåg att dom alltid vill springa hem samma väg som dom kom, har dom rymt genom staketet så är det hopplöst att jaga in dom genom en grind utan man får försöka få dom genom staketet igen på samma ställe.

Men rymningar är inget problem om dom får lära sig vad ström är, en liten hage med brädor och strömtrådar emellan så dom inte kan sticka framåt när dom får en stöt. Då lär dom sig på ett par tre dar och sen har ni inga problem mer, kanske sen när betet börjar tryta, då är dom som alla andra djur och vill ut till ny frisk mark... Du ska ha minst 2 grisar, dom är väldigt sällskapliga av sig, trygghet trygghet....

Vad vill ni ha för slags gris då? Linderödskultingar finns ju här på annonsdelen, och vanliga kultingar är inte svårt att få tag på..

AnnaPanna_is_back

« Svar #3 skrivet: 06 mar-09 kl 18:47 »

Kan man ha en gris eller ska man ha två?
Jag tycker att det känns som ett ganska trist liv att vara ensam gris, men så vet jag inte så mycket om grisar heller...  ::)

Var tusan får man tag på en gris ...?
Blocket.se?  ;)

Minst två grisar, de är flockdjur och ska inte bo ensamma (det är t.o.m. lag på det...).
Kolla under annons här på forumet, finns massor av Linderödare till salu där.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 4 användare
Karlsdotter, praktejder, borsdorfer, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser