Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tid att lämna hägnet?  (läst 1433 gånger)

Inga

• Södermanland
    • Kennel Tarnmas
Tid att lämna hägnet?
« skrivet: 05 mar-09 kl 00:08 »
Vi flyttade lite hastigt & mycket lustigt i november 2008. Snabbt som ögat fick vi bygga ett provisoriskt hägn till våra höns. Hägnet är litet, bara grus & mot norr. Inget vidare med andra ord. Vad jag undrar, när kan man låta bli att stänga & låte dem knalla ut i trädgården? Hittar de hem på kvällen? Vill inte att de ska virra bort sig & sova ute. Vi har både räv, ugglor & hök här. Farligt för en liten höna men jag inbillar mig att de precis som vi uppskattar lite sol så här års.
höns, hundar & alpackor

sallyomolly

• Gäst
SV: Tid att lämna hägnet?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-09 kl 06:59 »
Mina går alltid ute. De hittar in om de varit där så länge som sen november. Men man kan ju hålla koll när de första går och sätter sig på pinnen så alla hänger med, de brukar sätta sig utanför om de inte hittar in.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 05 mar-09 kl 08:25 »
Vi hade våra höns inne fem dagar innan vi släppte ut dem. De hittade hem. När tuppen kom hade vi honom inne två dagar, sedan lyckades han rymma, och han hittade hem. Jag vågar sätta min hatt på att dina höns kommer att kunna hitta hem.

De kanske inte vill gå ut till en början dock, nu när de varit inne så länge. Rovdjuren måste du se upp för, de kan knipa en höna så fort du vänder ryggen till, bokstavligt talat.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Inga

• Södermanland
    • Kennel Tarnmas
« Svar #3 skrivet: 05 mar-09 kl 22:40 »
 ;D då ska jag vara modig & öppna upp imorgon. Larvig men man vill ju inte att de ska gå vilse........
höns, hundar & alpackor

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 mar-09 kl 23:40 »
Första gången jag släppte ut mina här, så gick de och myste ner sig i halmen i en hörna i en utebox. Letade som den galning och trodde de hade smitit iväg.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Inga

• Södermanland
    • Kennel Tarnmas
« Svar #5 skrivet: 06 mar-09 kl 10:26 »
 ;D med värdighet skred tuppen ut ur hägnet på en gång med flickorna i hasorna. Stod 6 snackade med dem lite till Katrin blev värpsugen, Ruvbert följde med så klart varpå Plommon missade det hela & inte hittade in :o Ruvbert kom utfarnade & fick styra in henne med vingarna. Ser för kul ut när han leker vallhund.
höns, hundar & alpackor

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 06 mar-09 kl 14:17 »
Ruvbert, haha bra namn!  ;D

Hur gick det sen då?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Inga

• Södermanland
    • Kennel Tarnmas
« Svar #7 skrivet: 06 mar-09 kl 23:45 »
Hur det gick sen ;D Kanske blev Ruvbert så uttröttad av sina virriga töser för de kom inte ut mer. Första steget är alltid värst så nu kommer jag låta grinden vara öppen i fortsättningen. Problemet är att jag inte ser hönsdelen från huset, står en gigantisk buske ivägen. Övervägde en sekund om vi inte ska hugga ner den...........nixan trixan där går nog gränsen  :D
höns, hundar & alpackor

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 07 mar-09 kl 00:01 »
En sån där vägspegel kanske?

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser