Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inredning för dvärg silkes  (läst 2036 gånger)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Inredning för dvärg silkes
« skrivet: 02 mar-09 kl 14:51 »
Snart kläcks det förhoppningsvis ett gäng små dvärgsilkeshöns hos oss och jag har börjat fundera lite på vilken inredning som är lämplig till dessa icke-flygande små sötnosar :) Jag har åtta veckor på mej ungefär, så jag börjar fråga om råd på en gång!

Skuttar de upp på stegar? Om man har en liten stege upp till ett foderbord t.ex.
Hur högt törs man sätta upp sittpinnarna? Jag vill gärna att det ska vara lättstädat också ;)

Något annat som jag bör tänka på?

nova

• Figarro -vithätta
SV: Inredning för dvärg silkes
« Svar #1 skrivet: 03 mar-09 kl 22:48 »
Hej!
Har silkes som tar sig upp lika högt som de övriga hönorna!
Har 2 olika höjder på sittpinnar och en avsats, ca 50 cm hög, som de först tar sig upp på.

Köpte däremot en silkeshöna från några som ej hade sittpinnar. Hon hade riktigt fula ben, kalkben och fjäderdräkten var usel. Efter lite kurerande och smörjande på ben fick hon tillslut flytta in till hönsen. I början kunde hon bara sitta på kanten till en låda men en dag så satt även hon längst upp.

Nu med daglig utevistelse och när hon slipper gå omkring i skiten i ett mörkt hönshus har hon blivit mycket vacker och välmående höna!

Starta med sittpinnar på en decimeters höjd när de är små och höj succesivt så märker du att de gillar att sitta högt!

mvh Nova
dvärgkochin, vithättor, silkes, stor kochin, hedemora

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 mar-09 kl 06:28 »
Silkes har inga problem att  flyga upp några  meter.  Jag har en hönstrappa som går ca 1,2 meter upp till ingången på hönshuset och det är ofta de inte går på trappan, utan flyger upp till luckan. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #3 skrivet: 04 mar-09 kl 07:15 »
Tack för svaren :D Jag har ju sett framför mig hur jag får ha en pinne på 10 cm höjd som det aldrig kommer att bli riktigt rent under ::) Klart de vill sitta högt, de med, då har de ju bättre koll ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 4 användare (2 dolda)
Berberis, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser