Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemligheten med riktigt gamla hus?  (läst 6058 gånger)

Stavern

• Norge
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #20 skrivet: 11 mar-09 kl 10:48 »
Nu var ju inte frågan på denna tråden om energisnålhet utan hemligheten med gamla hus eller???
Det jag menade var att om husen har renoverats efter gamla tekniker o på riktigt sätt...så kan ju trähus stå väldigt länge! Men om man börjar täta med för täta material så går det ganska snabbt utför hur bra kärnvirke man än har använt en gång i tiden.
Kan ju inte dra upp dåliga gamla torp som inte kunnart renoverats då folk som bodde där inte hade pengar till o fixa på huset.
Allt måste hållas efter, men det måste man ju på nya "fuskbyggen" också...och hur energisnålt är väl det när det går en del energi åt att nyproducera delar o material för att byta ut på hus som inte är äldre än 10-15år???

Lerklining har en viss isolerande effekt, men mest är det väl för tätningens skull som man gjorde det. Timmerväggar i sej är ju ganska isolerade så länge dom är täta. Hur energisnålt det är är ju frågan....en annan fråga är hur sunt det är o bo i hus med mögel o svampsporer överallt...

Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Sågaren75

« Svar #21 skrivet: 11 mar-09 kl 12:52 »
det var ju ofta så att när dom som bodde på gården fick bättre ekonomi så revs det gammla och nya hus byggdes på ungefär samma plats, så har dom gjort där jag bor huset som står idag är från ca 1905 men man vet att det funnits andra hus på tomten tidigare.

Sommartorparn

« Svar #22 skrivet: 11 mar-09 kl 13:10 »
Förr i tiden hade man inte så stora hus att värma upp (om man var tvungen att bo i slott för statusens skull, så fick man stå ut med att frysa) och så hade man inte så höga hygienkrav. Problem uppstår ju ofta i kombinationen isolering och ständigt duschande eller överhuvudtaget utdunstningar från många människor/kvm, vilket enligt pressen är vanligt i överbefolkade lägenheter i förorter. Det kan nog hända att blev kvavt i stugorna på vintern förr, trots dålig isolering, men med stängda vinterfönster, eftersom de var så många. Undrar om storfamiljsstugorna finns kvar. Vår stuga från 1875 har aldrig haft mer än två boende (undantagsstuga), så där blev väl fukt inget större problem.

F ö tittade jag nyligen i de gamla läseböckerna Sörgården och Önnemo, och där beskrevs en välmående bondfamilj. Föräldrarna och 3-4 barn i kammaren, pigan i köket, drängen i stallet, farmor i ena vindsrummet, den vuxne sonen i andra vindsrummet. Och ett rum att umgås i. (Samtidigt råkade jag hitta en tråd på ett forum, där en familj utan löneinkomst med två veckovisa barn och en bebis ansåg att de inte kunde överleva i mindre än fyra rum - där ser man hur inställningen till boyta har förändrats.)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #23 skrivet: 13 mar-09 kl 22:20 »
Vårt hus är byggt år 1700 och har således stått sig både länge och bra.
Jag tror (precis som tidigare inläggskrivare) att det beror på

1. Bra material - det är i det närmaste omöjligt att få tag på samma kvalité på virket idag. Det är linoljefärg på insidan (men tyvärr plastfärg på utsidan :P). En renovering har gjorts 1957, säga vad man vill om tapetmönstret men de sitter banne mig som sten!

2. Bra placering- ligger på en liten höjd med mindre sluttningar från alla håll vilket gör att det blir torrt under.

3. Hantverksskicklighet- allt snickeri är fantastiskt välgjort och genomtänkt. Nu är ju detta en gammal komministergård och kyrkan hade antagligen möjlighet att lägga ut pengar för att få bra hantverkare.

4. Självdrag.

5. Jag är osäker på vad tidigare välsignelser ger men man känner att det är ett "gott" och välkomnande hus!

/Sar

chpe21

« Svar #24 skrivet: 13 mar-09 kl 23:19 »
 :)
Trevligt att läsa

Christer

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser