Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barkborre  (läst 1606 gånger)

Draken

Barkborre
« skrivet: 01 mar-09 kl 13:13 »
Har nyligen köpt en gård å undrar därför hur man tidigt kan se om ett träd é angripet av barkborren..
Vet ju att det kan vara det om barken lossar men tidigare än det?

Har huggt ner något misstänkt "baggaträd". Inte ett barr kvar å bark lossat på flera ställen..

En bit därifrån står 2 träd som har vissnade barr kvar på sig ( inget grön överhuvet taget. Ska jag fälla det eller kan jag vänta till slutavverkningen om ca 1 år?

Gräbban

• -
SV: Barkborre
« Svar #1 skrivet: 01 mar-09 kl 18:25 »
Ibland syns det "sågmjöl" nedanför stammen. Man kan se att kronan är utglesad, men det är förbaskat svårt nu efter alla stormar. Träden är stressade och även friska träd, utan angrepp kan se risiga och tråkiga ut. Men står det träd närs de som var angripna med bruna barr, så hade jag tagit ner dom nu.
se till att virket inte ligger kvar i skogen.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Draken

SV: Barkborre
« Svar #2 skrivet: 01 mar-09 kl 19:31 »
Tack för svaret!!

Då får jag väl hugga ner dem imorgon...

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser