Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta ett golv  (läst 2108 gånger)

Draken

Gjuta ett golv
« skrivet: 01 mar-09 kl 13:08 »
Har en liten byggnad som förråd åt tex gräsklippare å lite andra småmaskiner..
Det é 6 * 5 meter å jag skulle vilja gjuta ett golv där istället för att ha grus som golv nu.. Hur går man tillväga? Behövs armeringsjärn? Det räcker  ju med ett tunt golv tror jag..

// Draken

ersam

• -
SV: Gjuta ett golv
« Svar #1 skrivet: 01 mar-09 kl 14:23 »
Kolla i bygghandeln så har de små broschyrer som beskriver sånt här i detalj.

Lasse.O

« Svar #2 skrivet: 01 mar-09 kl 17:31 »
Lägg armeringsnät och distansklossar så att järnen ej ligger på backen. Jag skulle väl säga att inte gjutatunnare än 5cm men vill nog rekomenderar en platta på 10 cm.

Sedan får du ta din höjd punkta och lägga dit dina banor när det är klart är det väl bara att gjuta.

Det var väl det hela i stora drag.

sub rosa

« Svar #3 skrivet: 01 mar-09 kl 20:57 »
Armeringsmatta eller fiberarmerad betong, vilket fall som helst tror jag att du lurar dig själv om du tror att det blir en lätt match att kärra in mellan 1,5-3 m2 betong från tombolablandare.
Om du kontaktar någon lokal friåkare med berongbil brukar de få slattar över vid större jobb kan gärna dumpa rester för en billig penning "kumrif"  Om du inte har brottom vill säga!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Lasse.O

« Svar #4 skrivet: 01 mar-09 kl 21:30 »
Ups förlåt glömde att säga att du inte ska blanda i tobola utan beställa betong. Ligger det bra till och om bilen kan komma fram så använder ni bilens ränna blir upp till 12 meter lång och man slipper att kärra ;D

Nackdelen med tombolan är att det hinner att brinna det du börjar med när du är mot slutet vet inte riktigt hur jag ska förklara samt att det ekonomiska blir nog lika. En pall betong ger mellan 500-700 l 13l persäck om jag inte mins fel.Det är 40 säckar på en pall. Så att blanda själv vid denna gjutning avråder jag ifrån.
Priser varierar givetvis från de olika butikerna men jag har för mig att det är 52 kr säcken.
När du beställer till denna gjutning skulla jag beställa fullflyt.
Det går även att beställa pumpbil men då börjar vi prata lite överkurs men garanterat kärrfritt.
Men då måste du komma ihåg att köpa en säck vanlig byggcement för att blanda sluring till slangen.

Nu borde jag ha fått med det mesta :)

Är det något du undrar över eller om jag har uttryckt mig luddigt är du välkommen att pm:a mig
Så ska vi nog se till att lösa det.

MVH Lasse

Draken

« Svar #5 skrivet: 03 mar-09 kl 21:57 »
Får beställa lite betong :) . Blir nog lite dyrare än jag trodde det skulle bli, men måste ju ha det. Får väl se om man fixar det, hörde om en i byn som sysslade med det :) .. Tack för hjälpen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser