Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur kommer man över det ?  (läst 2962 gånger)

Prosit

• Södermanland
SV: hur kommer man över det ?
« Svar #20 skrivet: 06 mar-09 kl 08:47 »
Jag förstår att det var en chock för dig att se dina hönor på det sättet! Stackare!

Jag kommer ihåg hur det var i den åldern och jag tror det är vanligt att när man på ett eller annat sätt kommer i kontakt med vad döden är, så får man denna sorg i sig. Det är nog inte bara hönsen som gör dig ledsen utan vetskapen att alla kan dö.

Jag tror ialla fall att det är något du kommer acceptera. Skaffa nya hönor! De kommer aldrig ta dina första höns plats men det kommer bli något annat och något nytt som kan bli lika bra!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #21 skrivet: 06 mar-09 kl 23:57 »
Jag tycker så synd om dig Kajsa! Om det är någon tröst...

Det är en sådan där sak man tänker ibland, oroar sig för, att något ska ha hänt hönorna under natten, när man går dit på morgonen. Hittills är det bara en höna som dött för mig, en duvhök tog henne, mitt på dagen.

Jag tror, som de flesta andra här, att allra bästa sättet är att skaffa nya hönor. Om du pratar med dina föräldrar om hur du känner det, tror du inte att de skulle kunna gå med på att skaffa nya hönor nu i vår då? Och då att ni gör en rejäl genomgång av hönshus och hönsgård och tätar alla hål och springor, passar på att måla om och snygga till kanske, det är svårt sen när det är bebott...

Jag vet att jag tänkte som dig när min första katt dog, att jag ville inte ha någon ny katt för jag ville inte att den nya skulle ta den gamlas plats, jag var nästan till och med lite rädd att jag skulle 'glömma av' den gamla katten, att jag skulle sluta sörja, jag skämdes om jag skrattade, tyckte jag svek...

Men sen när de nya katterna (skaffade två) kom, insåg jag att de var helt egna personligheter, de kunde aldrig ersätta den gamla katten, men de hjälpte mig att komma ur den förlamande sorgen jag kände, och så tror jag det kan vara för dig också.

De nya hönorna kan inte ersätta de gamla på det viset, de gamla kommer alltid ha sin speciella plats i ditt hjärta, de nya får en annan plats, det får plats många i ett hjärta, både hönor och andra!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

KackeliKajsa

• djurälskare (:
« Svar #22 skrivet: 08 mar-09 kl 15:38 »
Jag tycker så synd om dig Kajsa! Om det är någon tröst...

Det är en sådan där sak man tänker ibland, oroar sig för, att något ska ha hänt hönorna under natten, när man går dit på morgonen. Hittills är det bara en höna som dött för mig, en duvhök tog henne, mitt på dagen.

Jag tror, som de flesta andra här, att allra bästa sättet är att skaffa nya hönor. Om du pratar med dina föräldrar om hur du känner det, tror du inte att de skulle kunna gå med på att skaffa nya hönor nu i vår då? Och då att ni gör en rejäl genomgång av hönshus och hönsgård och tätar alla hål och springor, passar på att måla om och snygga till kanske, det är svårt sen när det är bebott...

Jag vet att jag tänkte som dig när min första katt dog, att jag ville inte ha någon ny katt för jag ville inte att den nya skulle ta den gamlas plats, jag var nästan till och med lite rädd att jag skulle 'glömma av' den gamla katten, att jag skulle sluta sörja, jag skämdes om jag skrattade, tyckte jag svek...

Men sen när de nya katterna (skaffade två) kom, insåg jag att de var helt egna personligheter, de kunde aldrig ersätta den gamla katten, men de hjälpte mig att komma ur den förlamande sorgen jag kände, och så tror jag det kan vara för dig också.

De nya hönorna kan inte ersätta de gamla på det viset, de gamla kommer alltid ha sin speciella plats i ditt hjärta, de nya får en annan plats, det får plats många i ett hjärta, både hönor och andra!

Tack . Du har rätt , de gamla kommer alltid  att ha en speciell plats i mitt hjärta  :)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 09 mar-09 kl 19:09 »
Man behöver inte vara 13 år för att bli fruktansvärt ledsen över djurs död. Mina första höns köpte jag för 29 år sedan från en "hönsfabrik" nakna, rädda och inte la dom några ägg heller, men jag älskade mina höns. En kväll hade jag glömt att stänga hönsluckan, på morgonen när jag kom ner i hönshuset fanns inte en höna, bara miljoner fjädrar "60 höns" inte en enda hade räven sparat. Tuppen och en halv höna låg på gödselstacken, det var det enda som fanns kvar. Jag skrek o tjöt och förbannade och lovade att jag aldrig mer skulle ha några höns. Som tur var gick det över och jag skaffade nya så småningom, jag har tillochmed förlåtit räven.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser