Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur många hönor anser du att man bör ha per tupp?

-2
3 (6.5%)
-5
20 (43.5%)
-9
13 (28.3%)
0-15
6 (13%)
6 eller fler
4 (8.7%)

Antal personer som röstat: 35

Författare Ämne:  Antal hönor/tupp?  (läst 2329 gånger)

Anna

• -
Antal hönor/tupp?
« skrivet: 03 nov-05 kl 12:45 »
Hej!
Har tittat bakåt på sidorna och inte hittat en enda omröstning. Ville pröva att starta en. Inte kanske det viktigaste ämnet i världen, men kom inte p nå't bättre att fråga om just nu. Starta gärna en omröstning själv kring ett ämne du undrar över!
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

orloff

• Gäst
Re:Antal hönor/tupp?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-05 kl 18:25 »
Jag skrev 3-5 men jag har alltid minst 2 tuppar av varje ras. Den ena är reserv om de andra skulle kola under vintern.   :P

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 nov-05 kl 23:51 »
Det beror på! Fler än 15-20 st skall man i alla fall inte ha om man vill ha något så när bra befruktning, annars kan man i princip ha hur många hönor som helst per tupp. Själv har jag alltid haft ungefär 5 hönor per tupp under våren. Nu har jag en flock åsbohöns på ungefär 20 vuxna höns och jag har alltid haft 3-5 tuppar. Enstaka tuppar är dock så stridiga att de inte tolererar några andra tuppar, men det har bara hänt mig 2 gånger på 25 år!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Neta

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 nov-05 kl 08:05 »
Just nu trodde jag att jag hade 17 hönor och tre tuppar men två av unghönorna visar sig vara tuppar! Så just nu är det 15 hönor och fem tuppar! Så kan det gå! Jag ska låta de här två ungtupparna gå kvar ett tag till så att jag och hönorna får välja vilka som ska vara kvar. Annars tycker jag att tre tuppar på femton hönor är en bra flock.
En av de stora tupparna är lite mobbad av de andra två så det återstår att se om han får komma in i flocken igen eller om det blir han som hamnar i frysen plus en av de små.

Susanne

« Svar #4 skrivet: 07 nov-05 kl 22:18 »
Jag hade två tuppar till 14 hönor, men nu är det bara alfatuppen kvar, plus "sjuttioelva" ungtuppar. Men ungtuppsantalet är på nedgång, och hur många vinterbesättningen hamnar på är oklart än. Jag hoppas på att behålla ett par ungtuppar tillsammans med den vuxna tuppen, men jag anpassar mig efter flocken, så jag får väl se vad de säger. Kanske blir det bara att spara en ungtupp, eller kanske tre.

Anna

• -
« Svar #5 skrivet: 08 nov-05 kl 12:29 »
Har läst att man helst inte ska ha två tuppar. Vill man ha fler än en så är det bättre med tre. Om det då blir slagsmål så finns där alltid en tredje som lägger sig i och går in och bryter. Då är det inte alltid en som ligger underst, utan två som samsas om den platsen. Tror att det ligger nå't i det, även om jag inte direkt haft problem då jag haft två tuppar tillsammans.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Susanne

« Svar #6 skrivet: 08 nov-05 kl 17:01 »
Jo, jag har också hört att det ska vara minst tre tuppar om man ska ha flera tuppar, för två fungerar inte alls. Det var också meningen att det skulle bli kvar totalt tre tuppar, men det antalet fungerade inte, så det blev bara två (den vuxna och en ungtupp) och då gick det jättebra. Men det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln!  ;D  ;)

Därför utgår jag inte från något alls i år när jag ska spara ungtuppar, det kan bli allt mellan en och tre ungtuppar som får bli kvar.

finfint

• störst av allt är kärleken
SV: Antal hönor/tupp?
« Svar #7 skrivet: 17 jun-08 kl 21:01 »
För den genetiska bredden är det ju bra att spara fler än en tupp iallafall...inaveln galopperar med bara en tupp!

Vi har många flockar på mitt jobb, alla med olika könskvot, eftersom en del av forskningen just går ut på att studera effekterna av olika könskvoter. Så länge det är några fler hönor än tuppar, så mår alla bra här, bara de har utrymme att gå undan på, tillräckligt med sittpinnar etc. Det kan nog ligga något i att tre tuppar är bättre än två, eftersom den dominanta tuppens kontrollerande beteende går ut över två tuppar istället för en. De övriga tupparna bråkar inte så mycket med varandra eftersom de ändå inte har något åtråvärt (toppositionen) att bråka om...men sen har jag haft par av enbart tuppar i min forskning, som trivts utmärkt i varandras sällskap också, riktiga gosbröder efter den inledande rangkampen  :)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 23 jun-08 kl 12:24 »
Intressant ämne, jag ska spara 2 ungtuppar och ha kvar gammeltuppen (som bara är 1 år ;)
Jag har dvärgkochin och de brukar inte slåss så mkt, men man vet ju aldrig.
Har bara haft 2 tuppar som mest till ca 14höns.

Innan hade jag blandras och de tupparna gick inte att ha fler av än 1.De har ihjäl varann.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

finfint

« Svar #9 skrivet: 05 okt-08 kl 17:15 »

Innan hade jag blandras och de tupparna gick inte att ha fler av än 1.De har ihjäl varann.

var de uppvuxna tillsammans (eller uppvuxna i grupp med många tuppar)? nyfiken på hur det funkar egentligen, jag kan tänka mig att mycket av onödigt slagsmål mellan tuppar beror på att de inte har lärt sig när enough is enough. En "normal" tupp fattar ju om den är underlägsen eller inte, och rättar sig efter det (tills den ev. vuxit på sig lite).

Anna

• -
« Svar #10 skrivet: 05 okt-08 kl 22:12 »
Detta är ju en gamal tråd som jag startat. Men kan nå'n förklara för mej vad som hänt med siffrorna man får välja bland?! Inte kan jag väl ha skrivit som det står nu? Isf fattar ajg inte hur jag tänkt...

finfint

« Svar #11 skrivet: 18 okt-08 kl 20:57 »
Detta är ju en gamal tråd som jag startat. Men kan nå'n förklara för mej vad som hänt med siffrorna man får välja bland?! Inte kan jag väl ha skrivit som det står nu? Isf fattar ajg inte hur jag tänkt...

jag undrade också ??? de måste ha ändrats på något vis.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 19 okt-08 kl 22:53 »
Ja.... -9 hönor är ju lite lite för en tupp...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser