Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Satan! Skruvade hål i golvvärmeröret, laga?  (läst 23669 gånger)

Attis

• -
Satan! Skruvade hål i golvvärmeröret, laga?
« skrivet: 28 feb-09 kl 15:17 »
Skulle helst inte vilja skriva den här tråden, men nu är det som det är.
Håller på att lägga ett massivt trägolv direkt mot balkar med vattenburen golvvärme mellan. Sista skruven som jag drog i "tog inte", så jag insåg att jag skruvat i fel vinkel och punkterat  slangen.

Skulle helst vilja undvika att plocka bort golvet jag lagt hittils och lägga om röret. Finns det något SÄKERT sätt att laga hål i golvvärmerör? Det är Uponors golvvärmerör pePEX 20 jag använder.

Tätningsmassa?
Värma/smälta i någon plast?
Skarva?

Kan man på något vis koppla på en trädgårdsslang för att se om lagningen höll? Har nämligen inget "riktigt" vatten klart ännu som jag kan ansluta till rören.

Hälsningar
Attis
/Attis

M8e

• Västerbotten
SV: Satan! Skruvade hål i golvvärmeröret, laga?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-09 kl 16:21 »
Klipp av slangen där hålet är och sätt dit en koppling. Det är den mest godkända lösningen. (förutom att byta ut hela slangen då)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Luffsen

• -
« Svar #2 skrivet: 28 feb-09 kl 18:09 »
Otur... men som föregående inlägg säger, du kan kapa röret vid hålet, kanske behöva ta bort nån cm extra, och sedan bara sätta dit en skarv. Klart.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

christian k

« Svar #3 skrivet: 28 feb-09 kl 18:18 »
Det er bare og skarve,du kan trykk teste med en trädgårdsslang evt tryckluft.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 28 feb-09 kl 19:42 »
Helgen räddad!  :D

Förlåt! Lider med dig... :'(

Lasse.O

« Svar #5 skrivet: 28 feb-09 kl 20:09 »
Aj och några fula ord..Men en klen tröst du är inte den första och lär inte vara den sista heller.
Om jag inte har helt fel så får man inte bygga in skarvar utan inspektionslucka och det är ju roligt att ha i golvet ::)

Lasse.O

« Svar #6 skrivet: 28 feb-09 kl 23:21 »
För att strö mer salt i såret har jag aldrig hört att man skarvat golvvärme :'(
För jag förutsätter att det är vattenburen vi talar om.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 28 feb-09 kl 23:47 »
Hmm. Polyeten (och man får väl räkna PEX som vanlig PE i det här fallet) är ju en av de mest svårlimmade plaster som finns, pga den låga ytspänningen. Jag skulle nog föreslå en "riktig" skarvkoppling för PEX-slang, det känns säkrare än att försöka smeta igen hålet på något sätt. Och så gäller det förstås att vara så noggrann det bara går vid montering och åtdragning av kopplingen.

Ett sätt att undvika kravet på inspektionslucka kan väl vara att ordna en annan form av läckagevakt? T ex en sådan anordning som man ser innanför bottenplåten på en del diskmaskiner - en tillplattad skumplastbit (modell tvättsvamp) som är hård så länge den är torr, om den blir fuktig så sväller den och påverkar en strömbrytare.

Lasse.O

« Svar #8 skrivet: 01 mar-09 kl 00:34 »
Hej possitiva Lasse igen :-\
Tror inte att man ens får skarva vattenburen golvvärme samt att det finns inga kryphål med att bygga igen skarvar för att slippa insplucka
jag är :'( :'( :'( Men vi kan ju alltid hoppas att jag har fel :D Men om så vore fallet skulle jag nog gjort alla dessa lösningar i slitsar och andra utrymmen där dessa problem dyker upp på jobbet.Vid stammbyten nybyggen och renoveringar...............

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 mar-09 kl 00:46 »
Hej possitiva Lasse igen :-\
Tror inte att man ens får skarva vattenburen golvvärme samt att det finns inga kryphål med att bygga igen skarvar för att slippa insplucka
jag är :'( :'( :'( Men vi kan ju alltid hoppas att jag har fel :D Men om så vore fallet skulle jag nog gjort alla dessa lösningar i slitsar och andra utrymmen där dessa problem dyker upp på jobbet.Vid stammbyten nybyggen och renoveringar...............

Får och får, så länge man gör det riktigt så det inte börjar läcka så lär ju ingen märka det

Lasse.O

« Svar #10 skrivet: 01 mar-09 kl 00:56 »
Det är sant huggorm men om gud förbjude gör det så kan man få stora problem med ersättning vid vattenskada och det är DYRT.......

Lasse.O

« Svar #11 skrivet: 01 mar-09 kl 01:12 »
En liten personlig fråga till huggorm. Kan du göra skarven och garantera att den inte kommer att läcka?
Om det kommer att läcka står du för alla kostnader då?
Om du svarar ja så är ju problemet löst ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 mar-09 kl 01:26 »
En liten personlig fråga till huggorm. Kan du göra skarven och garantera att den inte kommer att läcka?
Om det kommer att läcka står du för alla kostnader då?
Om du svarar ja så är ju problemet löst ;)

Hade det varit mitt eget hus så hade jag gjort det, men det finns knappast någon anledning för mig att göra det hos någon annan. Skulle det bli en vattenskada skulle jag naturligtvis inte försöka ta det på försäkringen, såpass rak är jag. Men när det handlar om att man kanske kan bli tvungen att bryta upp hela det nylagda golvet kanske det känns som det är värt risken att missa ersättning för en vattenskada som förmodligen aldrig kommer hända. Självklart får man kolla skarven väldigt noga, det säger sig självt, men verkar allt okay så skulle inte jag tveka speciellt länge. Men så är jag en gambler också  ;D

Lasse.O

« Svar #13 skrivet: 01 mar-09 kl 01:41 »
Det var just det att bryta golvet nu = surt samt medför viss kostnad. Om det blir läcka bryta golvet om man har riktig djävla otur alla golv.
Har gjort en massa försäkringsjobb pga vatten och en av alla skräck historier var just hela undervåningen utan golv. Det tog 6 månader att torka sedan påbörjades arbetet med att riva delar av väggar pga mögel osv...= Djävligt (i detta fall dyr) diskmaskin också en gambler ;)

Men nu ska jag inte hoppa på folk det är dumt mycket dumt förlåt huggorm.  :'(

Men vad jag vill komma till är nog att det är surt djävligt surt men byt slangen ingen kan garantera att det kommer att hålla om du skarvar.
Man kommer att ge dig förslag men ingen kommer att kunna garantera det bara hänvisa till vad de skulle göra men dom är inte i ditt läge nu och då är det lätt. :-\

Lasse.O

« Svar #14 skrivet: 01 mar-09 kl 02:07 »
Vad jag vill komma till utan att hoppa på någon är att INGEN kommer att stå för sina förslag svaren kommer att bli om det var hos mig men inte för någon annan.... Det är det som är skillnaden mellan dem och mig jag måste lämna garanti på flera år på det jag gör med hus......
Så det gäller att man följer de föreskrifter som finns...

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #15 skrivet: 01 mar-09 kl 02:13 »
Tja jag skulle rivit upp golvet och köpt en ny slang ? Lasse har helt rätt i sitt antagande om att inga dolda skarvar får byggas in ! Vilket ifall det vill sej illa vid ett läckage renderar i en värdelös försäkring som inget täcker
En god vän men en usel kärlek

M8e

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 01 mar-09 kl 12:10 »
Markera vars skarven är och gör så att man lätt kan ta bort den golvbrädan så har man en inspektionslucka. ;D

Om man trycktestar ordentligt och gör riktigt rätt så är risken att det kommer läcka väldigt väldigt väldigt liten.
« Senast ändrad: 01 mar-09 kl 12:17 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Sågaren75

« Svar #17 skrivet: 01 mar-09 kl 12:39 »
kan inte låta bli men var det du heller Satan som gjorde hål på golvvärmeröret?.

Attis

• -
« Svar #18 skrivet: 01 mar-09 kl 14:02 »
kan inte låta bli men var det du heller Satan som gjorde hål på golvvärmeröret?.

Givetvis satan, jag skulle aldrig vara så klantig  ;D

Blir en skarv och så ser jag till att man kan plocka bort den brädbiten enkelt. Den hamnar under ett köksskåp så det är inget man behöver se hela tiden.
Får bli trycktest också, dröjer nämligen ett bra tag innan vattnet kopplas på.

Tack för svaren!
/Attis

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 01 mar-09 kl 14:15 »
Måste ju finnas anvisningar för sådant - det är väl rimligt att man måste få skarva - eller?
Kolla med leverantören.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser