Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  renovera fönster - nybörjare  (läst 5991 gånger)

Gurkan4

renovera fönster - nybörjare
« skrivet: 27 feb-09 kl 21:45 »
Hej!

Nu sitter vi i vårt hus från 40-talet och är mer än nöjda! Men våra fönster är inte i jättefint skick, helst vill jag inte byta dem eftersom jag inte vill förlora charmen men hur svårt är det att renovera fönster får någon som aldrig gjort det innan?
Jag har inte tummen riktigt mitt i handen och jag är envis till tusen och det är egentligen bara altandörren och ett källarfönster som är akuta. Resten har flagnad färg, sprucket och grånat trä. En del av karmarna är rätt dåliga och kommer väl behövas bytas ut men är det helt omöjligt att göra själv?
Vad behöver jag tänka på om jag ska ge mig in i det?
Vågar jag ge mig in i det?
håller på att läsa för fullt på nätet om fönsterrenovering.

Tummelisa

SV: renovera fönster - nybörjare
« Svar #1 skrivet: 27 feb-09 kl 23:23 »
Om det vore jag så skulle jag självklart renovera fönstrena o byta karmar där det behövs. Du har ju även läst på.
Renoverar fönster här hemma själv o det som krävs är TÅLAMOD, noggrannhet, rätt verktyg, material o färg.
Bra att läsa på och ta dig tid med att försöka fixa alla fönster i år så det inte blir sämre. Altandörren kan du säkert också isolera mer om den är från 40-talet.
Grånat virke kan vara fint under när du skrapat. Skrapa varken för lite eller för mycket o var noga med allt underarbete, grundning målning o torkning. När det gäller att kitta fönster så tar jag bort där det behövs o ej mer.
Använder Linoljekitt men har även använt det nya vita "proffskittet" på tub  :-[, det torkar snabbt men man får också vara snabb när man stryker ut det efter applicering.
Lycka till // Tummelisa
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #2 skrivet: 27 feb-09 kl 23:45 »
Tja skaffa en kittlampa samt lite linolja så kan du med lite envishet få gamla fönster som nya :) Du har bättre virke i gamla fönster än vad du får i nyproducerade dito dock få får du inte samma energibesparing samt isolering ett modernt fönster kan erbjuda :( Så frågan som uppstår är om man vill bevara det rustika eller få ett energibesparande alternativ
En god vän men en usel kärlek

Gurkan4

« Svar #3 skrivet: 27 feb-09 kl 23:51 »
Klart att energibesparingen är en tanke med, hur mycket förlorar man på tvåglasfönster, såna delningsbara? Är det mycket?

Ni som har renoverat eller håller på vad behöver jag för verktyg?

Tummelisa

« Svar #4 skrivet: 28 feb-09 kl 00:11 »
Ja kittlampa är i princip ett måste vid renovering av så många fönster. Likaså en mycket bra linolja, färgskrapa, linoljekitt, fönsterfärg (eget val), kittkniv, fönsterpenslar och slipmaskin :-[.  Brukar även ha "japansk" tunn spackelskrapa för finliret med kittningen) och så behöver du "fönstertejp" för målningen. 
Jag brukar också använda "kallpressad" linolja. Har även använt kinesisk träolja  :-[ på vissa mindre partier när jag haft bråttom eftersom den torkar snabbare. Den går också djupt ner i träet.  Men det är ett val jag gjort ibland på mina egna fönster.

Apropå isolering så har jag tjocka mörkläggande rullgardiner för fönstrena på natten. De isolerar väldigt bra rätt monterade  :D! Det gör också lite kraftigare fördragna gardiner. Men helt klart så är byte till nya fönster det bästa energisparande alternativet även om det inte blir det snyggaste o charmigaste. Blir också mindre arbete men dyrare åtminstone i dagsläge. På sikt kanske en besparing men ibland så tror jag faktiskt att vi isolerar in oss för mycket :o :)

Gurkan4

« Svar #5 skrivet: 28 feb-09 kl 14:35 »
Vi har bara sex "vanliga" fönster och sex källarfönster som ska fixas till så det är inte så många och som sagt så behöver jag inte ta alla i år heller.
Någon som vet om man kan hyra en kittlampa, de var ju inte helt billiga att köpa =)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 feb-09 kl 14:55 »
Ja, det går att hyra kittlampor. Å andra sidan går det bra att ta bort kittet med ett litet stämjärn.

Herr Erikssons bästa tips, fritt från huvudet:

- utse ett tillräckligt stort utrymme i ett uthus och räkna med att det är ockuperat under rätt lång tid
 - ha ingen brådska, med ett fönster i månaden är hela projektet klart på ett år
 - har man plats kan man göra flera fönster åt gången
 - med rundpensel och stadig hand klarar man sig utan tejp

Både bågar och karmar kan repareras om de är i alltför dåligt skick, men det är de sällan.

Gurkan4

« Svar #7 skrivet: 28 feb-09 kl 17:26 »
Tja jag har ett helt garage att använda mig av men kan bara renovera de varma månaderna annars fryser mina husdjur ihjäl ;P

Tack så mycket för alla tipsoch råd och har ni mer bara säg :D

Tummelisa

« Svar #8 skrivet: 28 feb-09 kl 22:27 »
Vi har bara sex "vanliga" fönster och sex källarfönster som ska fixas till så det är inte så många och som sagt så behöver jag inte ta alla i år heller.
Någon som vet om man kan hyra en kittlampa, de var ju inte helt billiga att köpa =)
Kittlampor kan som tidigare sagts hyras eller så kan man ta bort nödvändigt mer eller mindre löst sittande kitt med mindre stämjärn/mindre skruvmejsel eller annat litet lagom vasst verktyg. Man kan dock riskera att en eller annan ruta går sönder om man ger sig på kitt som råkar sitta lite.

Om du inte gör alla fönstrena i år och du har riktigt flagnande färg på vissa ställen så skulle jag personligen dra snabbt med skrapan över de delarna och sedan dra över ytan med linolja. Färgen kan då faktiskt sätta sig litet samtidigt som ytan blir lite skyddad till nästa år.
Bara ett litet förslag. Om det är sprickor i träet kan man ta o lägga i kitt i sprickan eller annan lämplig trämassa men kitt funkar också. Samma sak där då, olja först o lägg i kitt o plana till. Efterplana o lägg ev i mer tills plan yta erhålls. Gäller mindre sprickor i träet. Blir en snyggare o mer plan målning sen också. Visst kan färg fylla till viss del men är man petig så...

Lasse.O

« Svar #9 skrivet: 01 mar-09 kl 02:48 »
Om du bara tar ett fönster i taget så går det bra. Det jobbiga är om karmen är rutten och delar av fönsterbågen är rutten.
Men det är där träslöjden kommer in  ;D Om du känner eller vet om någon snickare som kan komma och titta till dig när / om du blir osäker kommer det att gå fint. Det är inte kärnfysik vi pratar om ;D . Vem är jag? Jo en simpel klumphuggare/snickare ;)
Men ta bara ett fönster i taget och gör klart det. Det kommer du att fixa... ;)
Blir du osäker påbörja inte utan fråga någon som vet först. Jobbigt utan fönster på vintern ;D

Eleganten

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 01 mar-09 kl 09:54 »
Att byta ut dina fönster mot nya är absolut inte ett alternativ. Den ekonomiska besparingen blir minimal medans det kulturhistoriska värdet går helt förlorat.
Orginal fönstren ger ett fullgott isolervärde när du renoverat dem
Slit inte ihjäl dej för att bli färdig med alla fönster i sommar. Så akut är det mkt sällan
Estetiken framför allt

Winnie

« Svar #11 skrivet: 01 mar-09 kl 10:14 »
I 40-talets kopplade fönster går det utmärkt att sätta ett 3-4 mm isolerglas ( sk. lågemissionsglas) i innerbågen.
På detta sätt sparar men mycket energi till en låg kostnad samt att man behåller de gamla fönsterns estetiska värde.

Enligt ett test av SP så har ett "vanligt" kopplat fönster med 2-3mm glas ett U-värde på 2,8 w/kvm, med ett lågemmissionsglas sjunker det til 1,8 w/kvm!!!

Kostnaden? Jo ett lågemmissionsglas ligger på ca dubbla kostnaden mot ett vanligt fönsterglas..

Gurkan4

« Svar #12 skrivet: 01 mar-09 kl 20:54 »
oj så många tips! tackar!

Nu är jag ännu mer övertygad om att det blir renovering. Träet är inte ruttet där jag har kollat mest grånat och lite sprucket, på något ställe behövs bytas ut delar och altandörren behöver isoleras men jag tror nog jag kan reda ut det. Jag har trots allt fyra veckors semester i år och om jag börjar med ett så har jag i värsta fall fyra veckor på mig  ;D
skulle det skita sig totalt så känner jag säkert någon som känner någon som kan hjälpa mig men jag är optimistisk!

sub rosa

« Svar #13 skrivet: 01 mar-09 kl 21:16 »
Gamla fönster! Att snickra fönster var förr ett hantverk med omsorg. Man började ca 2år i förväg med att kata en lämplig senvuxen fur i skogen (skar längsgående band ur barken 1,5-2m ovan rot). När trädet pressat ut tillräckligt med harts i veden högg man ner det och lät såga i lämplig dim. Detta hartsmättade fönster-ämnet höll gott motstånd mot röta. Ett nytt fönster är med glesa årsringar och torrt på hartser, mums för rötsvamp och annat. Renovera är rätt i alla avseenden och om man pratar energi så vill branchen låta oss tro att vi måste byta för att spara pengar. Det finns alternativ, företag erbjuder nu byte till 2-3 glas i befintlig båge - värt att kolla upp, eller? ;) -Desutom är gammla fönster alltid charmigare än nya anser jag ;D   
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Attis

• -
« Svar #14 skrivet: 03 mar-09 kl 23:29 »
Gamla fönster! Att snickra fönster var förr ett hantverk med omsorg. Man började ca 2år i förväg med att kata en lämplig senvuxen fur i skogen (skar längsgående band ur barken 1,5-2m ovan rot). När trädet pressat ut tillräckligt med harts i veden högg man ner det och lät såga i lämplig dim. Detta hartsmättade fönster-ämnet höll gott motstånd mot röta. Ett nytt fönster är med glesa årsringar och torrt på hartser, mums för rötsvamp och annat. Renovera är rätt i alla avseenden och om man pratar energi så vill branchen låta oss tro att vi måste byta för att spara pengar. Det finns alternativ, företag erbjuder nu byte till 2-3 glas i befintlig båge - värt att kolla upp, eller? ;) -Desutom är gammla fönster alltid charmigare än nya anser jag ;D   

Tycker mig ha sett gott om frodvuxna gamla karmar här nere i Blekinge och dom har sett helt ok ut. Så egentligen handlar det om att se till att ingen vatten/fukt stannar kvar vid båge/karm.
Men visst senvuxet kådrikt vike är ju överlägset.

Att laga/göra en ny båge är inte så svårt även om man får vara noggran. Det finns en bra beskrivning i Åter (ganska nyligen). Dess verktyg använder jag:

Kasst stämjärn (ta bort kitt)
Tång (ta bort stift)
Bra såg (japansåg/ tunnbladig ryggsåg), såga tappar.
Vasst stämjärn (6-8 mm brett), till tappar
Hyvlar puts/rubank och ev profil/fals hyvel, för att få falsen där glaset ligger och profilen på motsatt sida av bågen
Liten hammare, sätt det dåliga stämjärnet mot stiftet och slå med hammaren på stämjärnet
Kittkniv, fungerar med liten plan spackel
Glasskärare
/Attis

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 03 mar-09 kl 23:43 »
Om det verkligen inte behövs så ta inte ur rutorna - det riskerar att bli en del glaskross och det tar betydligt mer tid.
Ta loss all lös kitt och olja sen med utspädd olja - det kryper in även under glaset.

Orkar/hinner  du inte med alla fönster i år så skrapa bort lös färg och peta bort det kitt som är alldeles löst och olja en gång eller två. Då kan du vänta ett år utan att behöva få dåligt samvete.

Gurkan4

« Svar #16 skrivet: 07 mar-09 kl 13:28 »
Får väl starta en tråd i sommar "nybliven lantbor försöker renovera fönster", kan kanske bli en spännande följetong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser