Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ta bort/byta ut takbjälke  (läst 6896 gånger)

sixten76

• Gäst
ta bort/byta ut takbjälke
« skrivet: 27 feb-09 kl 15:01 »
Man får inte ha (trä)tak bjälken mot mur stocken ( det har varit så sedan huset bygdes för 250 år sedan , men  nu är det inte lagligt längre).
Den  behövs väl byttas ut en då , då den inte är i det bästa skicket. Har någon erfarenhet om  hur man ska göra. Om eventuellt annat material val kanske . Kan man ha en  tak bjälke av stål?

( Kollar om jag kan få med en bild)

ersam

• -
SV: ta bort/byta ut takbjälke
« Svar #1 skrivet: 27 feb-09 kl 15:42 »
Ska man hårddra det hela så är det en godkänd lösning om du inte modifierat skorstenen i övrigt. Det som varit får vara kvar. Sen är det ju en anledning till att regeln finns och det är väl klokt att göra det.

Är det en öppen planlösning på gång? Tror i så fall att det stabilaste/enklaste/snyggaste är att ersätta hela bjälken på en gång med en I-balk och klä in i en låda.
Ska den döljas i en vägg så skulle jag nog tagit en I-balk lika hög som befintlig bjälke, ca 50 cm lång. På den svetsat på tre plåtar som en vagga där balken kan landa i på I-balkens ena sida. Ju längre dessto bättre eller ställ en regel vid skarven. Sen kortat bjälken vid murstocken och ersatt med balken.

Lycka till!
« Senast ändrad: 27 feb-09 kl 21:15 av ersam »

Tummelisa

« Svar #2 skrivet: 27 feb-09 kl 23:42 »
Jag pratade med Sotningsväsendet och presenterade förslag med flyttad takås en bit så jag visste att det skulle bli godkänt.

Det fanns även ett material som kunde läggas närmast murstocken för att kunna lägga åsen ännu närmare än vi tänkte göra. KOmmer inte ihåg vad materialet hette men firman som skulle mura om/upp skorstenen en bra bit tipsade om det.
Våran takås låg mot murstocken (1800-tal) och det får den inte göra ur brandskyddsynpunkt.
Vid renovering som nu skulle/ska det ändras på och vi höjde takhöjden (skulle göra det o lägga på ett varv timmer till samt räta taket). Allt bytte vi ut och så flyttade vi åsen en bit från skorstenen så det inte låg emot.

I ditt fall vet jag inte men det där materialet borde de som renoverar skorstenar veta vad det är, för det var dom som tipsade om det fastän vi kunde göra på annat sätt eftersom vi ändå skulle byta allt. Vi murade även om ny skorsten en bra bit eftersom vi rivit överdelen på taket.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Lucidor

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 28 feb-09 kl 19:14 »
Är det en öppen planlösning på gång? Tror i så fall att det stabilaste/enklaste/snyggaste är att ersätta hela bjälken på en gång med en I-balk och klä in i en låda.

Jag hörde förra veckan att I-balkar är så oberäkneliga när det brinner att brandkåren inte vill gå in i brinnande hus med I-balkar i taket.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 28 feb-09 kl 19:40 »
Jag hörde förra veckan att I-balkar är så oberäkneliga när det brinner att brandkåren inte vill gå in i brinnande hus med I-balkar i taket.

Visst - de böjer sig och kollapsar vi total eld men de fattar inte eld inne i murstocken iallafall. Görs lådan av dubbel gips (2x12 mm) så torde det inte vara några problem.

För övrigt  - hur skulle de veta det?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #5 skrivet: 28 feb-09 kl 20:20 »
Har för mig att du ska ha tre lager vanlig gips eller två lager protect gips för att komma upp i en godkänd brandklass på stålbalkar..
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Lasse.O

« Svar #6 skrivet: 28 feb-09 kl 20:51 »
Snickarn har rätt 2lager protekt eller 3lager gips men jag har bara kört protekten när vi klätt in balkar eller så fins det firmor som målar på klet..eller ska man kalla ebjan för brandskydd.

Lasse.O

« Svar #7 skrivet: 01 mar-09 kl 03:04 »
Hmm såg att någon nämde att brandkåren inte vill gå in där det finns I balk.....
Roligt de vill alltså inte gå in i skolor sjukhus hyreshus hotell eller kontor.
Inte alla bara vissa.... ::) :-X

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 01 mar-09 kl 15:35 »
Hmm såg att någon nämde att brandkåren inte vill gå in där det finns I balk.....
Roligt de vill alltså inte gå in i skolor sjukhus hyreshus hotell eller kontor.
Inte alla bara vissa.... ::) :-X

Självklart går brandkåren in när det finns människor i byggnaden som brinner. Om det däremot är en tom industrilokal kan jag tänka mig att de släcker utifrån istället. Jobbade på ett ställe tidigare som hade ett stort lager med wellpapprullar. Vid brandsyn sas det att där går ingen in om det är tomt. Rillorna fungerar som skorstenar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sub rosa

« Svar #9 skrivet: 01 mar-09 kl 19:46 »
Vad jag kan se på bilden så stöttar du träbalken på bägge sidor då bör det inte vara någon större sak att flytta stöttorna in i dörröppningen 35-40mm så du kan såga av den del av balken som vilar på mutstocken ev tjocka på med ytterligare en 2 tums regel för bättre stöttning. Tips använd lös, ställbar stötta vi ingreppet! -hyres av närmsta byggfirma. Därefter kan du fylla ut mellanrummet med gips om du behagar trippel standard eller dubbel 15mm-brand

Klart på en dag! 
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser