Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu äntligen är d dags att skaffa höns  (läst 1595 gånger)

byggarebobbit

Nu äntligen är d dags att skaffa höns
« skrivet: 27 feb-09 kl 13:06 »
 :-* Jo nu hyr vi en liten gård o jag har längtat efter höns o duvor  o massa djur bra länge under mitt "gamla liv" i stan.  Hur fixar man en gammal vedbod till hönshus o övervåningen på ett uthus till duvslag? Sen undrar jag om vi kan ha minigrisar i samma hus som hönorna men inte tillsammans? Vad jag undrar e alltså "basic" med tanke på att vi (än så länge) hyr. Mvh Lina O Micke
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Krågedal

• Östergötland
SV: Nu äntligen är d dags att skaffa höns
« Svar #1 skrivet: 27 feb-09 kl 14:58 »
Kul att ni vill förverkla era drömmar!!  ;D ;D(Jag har gjort det med ,fast det utvecklas hela tiden.)  :-[Kolla runt på detta forum hur andra har det, nu har jag ingen erfarenhet om grisar (förutom vildsvinnen som går häromkring), men höns har jag! de kräver ju inte så stort, men vill bo "torrt och dragfritt" kanske en hundhus eller liknande, när jag planerade höns, gjorde jag om det gammla dasset till hönshus...  :-[De har en stor rastgård till med träd och buskar där. Själv har jag Kindahöns med genbank och snart utökar jag genbanken med Gotlandskaniner.... Hoppas ni får fler svar!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

byggarebobbit

« Svar #2 skrivet: 27 feb-09 kl 15:17 »
Va menas med genbank som jag sett många skriver att dom har...? Jo visst är det fantastiskt att förverkliga drömmar o utvecklas...det kan gå en tid då INGET händer sen kommer mirakel med ketchupeffekt...hihi.
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-09 kl 16:46 »
Hej igen!! Med genbank menas med att man köper(lantraser)  djur med papper på att de är "rasrena" som en stamtavla, Det är Svenska Lanthöns Klubben, (för höns)som har ett sådant aktuellt och historiskt genbanksregister. Endast djur med registrerande föräldraflockar får tas in i registret. Det som avgör om man är med i genbanken eller inte är genbankskontraktet.(har skrivit av detta  från GENBANKER OCH RASRAMAR för våra svenska lantraser av fjäderfän

Det är lätt att ha en egen genbank, köp bara djur som kommer ifrån genbank, om du bestämmer dig för en viss utrotningshotad art så ringer man " den genbanksansvariga" som ger dig en lista , i din närhet som har de djuren, när du har köpt djuren, söker du "egen genbank" på dem.
 När du har en egen flock och får kycklingar som du vill sälja vidare, beställer du genbankskontrakt, som du själv fyller i och lämnar till de som köper  av dig,det är i tre delar ett som du sparar, ett som skickas iväg 1 gång om året och ett som köparen får. En gång om året kommer en blankett som man fyller i , vad som har hänt i hönsgården, vikt på djur hur många ägg, kycklingar m.m
 ;D ;D Hoppas du blev klokare?!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #4 skrivet: 27 feb-09 kl 18:22 »
Det finns dock andra raser än lantraser, plus värphybrider och blandrashöns - så det finns mycket att välja mellan! :)

Ingemar

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 mar-09 kl 09:20 »
Hej.

Ska du ha en liten hushållsflock i en gammal vedbod rekommenderar jag att du kollar in på

http://www.kackel.se/

Sv Lanthönsklubbens sida. De gamla lanthönsen är härdiga, lättfödda okomplicerade djur. Har tex aldrig haft en sjuk höna. De är anpassade till vårt klimat.

Ang inredning: Sittpinnar, reden, torrt, dragfritt. Kolla Hallanders Husdjur till husbehov eller Ronny Olssons Höns, ankor och gäss, tex, men finns andra bra böcker med. Går du  med i SLK får du en himla informativ tidning 4 ggr/år också.

Lycka till hur du än gör!!

byggarebobbit

« Svar #6 skrivet: 01 mar-09 kl 11:58 »
  Tack för tipset med kackelsidan! Men jag blir inte klok på hur man startar...Ska jag skaffa kycklingar eller äldre o när sätter man in en eventuell tupp? O så till antalet, vad är minimum för en flock?? Tack igen

Sirpa

• -
« Svar #7 skrivet: 01 mar-09 kl 12:04 »
Lägg in den frågan i forumet "Övrigt om höns" så får du säkert massor av svar  :)
Höns och Liljor i min trädgård.

Ingemar

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 mar-09 kl 12:17 »
  Tack för tipset med kackelsidan! Men jag blir inte klok på hur man startar...Ska jag skaffa kycklingar eller äldre o när sätter man in en eventuell tupp? O så till antalet, vad är minimum för en flock?? Tack igen

Hur du startar är ju lite tycke och smak. Kontaktar du en genbanksansvarig nu har du nog bra chans att få tag på ungdjur av den ras du fastnar för hyfsat tidigt på sommaren. Kanske det finns någon som kan avvara en tupp och tre hönor tex? Då kan du nog locka nån till ruvning redan i vår och få en flock. Vet ju inte hur stort du har men räkna med en ½ kvadrat/djur inne minimum om de kan gå fritt ute. Gärna större. En flock behöver ju inte vara jättestor, men kan du hålla över tio höns och en 2-3 tuppar blir du inte lika känslig ifall nån skulle stryka med. Men eftersom de flesta lanthönsen har bra ruvningsanlag behöver man ju inte köpa en färdig flock utan börja med färre än man tänkt ha.

Fördelen med att köpa yngre djur är ju att de oftast blir mer präglade på dig. Köper du ett par vuxna blir det kanske lite dyrare men du får ju lite ägg redan från start  ;D ;D ;D

Lycka till!!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 01 mar-09 kl 19:09 »
Hej! Som du vill, rekommenderar jag att du ex köper en tupp som kan vara ett eller ett par år , två eller tre  höner, och ett par kycklingar som du ser vad de blir, (förhoppningsvis höner)eventuellt från olika uppfödare om det finns att välja då har du nog en bra början....De vuxna hönerna värper redan ägg, köper du  någon av lantras vill de i regel ruva... Och intresset för höns kommer nog att växa men då har du en bra början. Själv har jag Kindahöns en av de utrotningshotade arterna, så vill du veta mer om just dem kan du skriva eller ringa mig ! Therese 073 7887224

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser