Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver råd, hjärnan säger emot men hjärtat vill  (läst 8301 gånger)

kristjan

Behöver råd, hjärnan säger emot men hjärtat vill
« skrivet: 25 feb-09 kl 15:02 »
Hej alla goda människor på alternativ.nu!

Jag har läst på det här forumet till och från i flera år, och jag blir ständigt inspirerad! Jag är, som ni, genuint intresserad av att leva nära naturen och ha ett allmänt down-to-earth-aktigt levnadssätt... Det värsta som finns är backslicks med kostym och en "latte to go".

Då jag är relativt ung (23 i år) har jag inte ackumulerat i närheten så mycket kunskap och livserfarenhet som de flesta andra här, och känner att jag behöver hjälp med ett beslut. Hoppas jag har hamnat i rätt forumdel och inte bryter några regler, tillrättavisa mig milt i sådana fall. :)

Jag är uppväxt i en by (<200 inv.) och har alltid gjort allt jag kunnat för att ta mig härifrån. Jag har pluggat på universitet och jobbat utomlands och allmänt farit omkring i jakten på det goda livet. Det senaste året har jag insett att min plats förmodligen är här hemma i just denna lilla patetiska by utan ens minsta minilivs. Jag känner att jag vill vara nära min familj, bygga saker med min morfar medans han finns kvar samt vara en del av mina småsyskons (6 & 12år) uppväxt.

Nu har det slumpat sig på det sättet att det finns ett hus till salu blott ett hundratal meter bort från föräldrahemmet. Huset är i underbart skick, pedantskött sedan dess uppbyggnad på 30-talet. Från början ett flerfamiljshus i riktig bondstil - enormt kök och massa mindre rum. Totalt är det 6 rok + schysst källare och uthus och varmbonad snickarbod och grejjer. It really gets my juices flowin' så att säga. Som den drömmare jag är ser jag bara positivt på att inhandla detta hus, hur underbart det skulle vara att slita upp korkmattan och dra ner tapeterna och fixa till precis som jag vill ha det i VARJE rum.... Ha en stor trädgård där man odlar saker och ting. Jag har listat ut att Jag skulle överleva på 5000/månaden inkl räntor, amorteringar, drift, mat, slamtömning, skortstensfejning och försäkringar.

Saker är den att jag står helt utan både pengar och inkomst som det ser ut just nu. Min mor, som äger en del skog och grejjer häromkring, är villig att bli borgenär i affären - hon är nog mer exalterad över huset än vad jag är. Tilläggas bör att familjen är skogshuggar-aktig, det vill säga att vi har eget virke, snickarkunskaper, ved och en god familjeanda.

Nu till frågan, är jag en komplett idiot som över huvud taget överväger att köpa ett hus när jag saknar både inkomst och kompetens, och så pass "tidigt" i livet? Tilläggas kan att jag saknar käraste och skulle således bo där ensam. Tidigare har jag bott på mellan 10-25 kvadrat, detta ligger på dryga 200 exkl. källare.

Hilfe, bitte!

edit: Jag söker naturligtvis jobb och inkomstkällor som ett ökenjur just nu... Kommer direkt från universitetet med en sjukskrivning pga dålig psykisk hälsa. Jag fungerar inte acceptabelt utanför denna by, så att säga. Det borde väl inte vara så omöjligt att skrapa ihop 5000 varje månad?
« Senast ändrad: 25 feb-09 kl 15:05 av kristjan »

Charlotte

• -
SV: Behöver råd, hjärnan säger emot men hjärtat vill
« Svar #1 skrivet: 25 feb-09 kl 15:14 »
Välkommen!
 Om det är där du vill bo och bara där du fungerar så är det väl inte så mycket att fundera på ;)
Om din mamma är villig att borga så litar hon väl på att du ska klara detta, det är ju svårt för en utomstående att avgöra. Och står dessutom hela skogshuggarfamiljen bakom så är det väl bara att köra? Åtminstone att överväga att köra? Jag tycker i alla fall inte att du är galen :)
 Dina funderingar på att du är ung och ensam är ungefär dom jag hade förr... Tills någon klok övertygade mig om att man inte kan vänta på att leva det liv man vill bara för det :)
Lycka Till!
                                       Mvh
                                     Charlotte
« Senast ändrad: 25 feb-09 kl 15:38 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Leonea

« Svar #2 skrivet: 25 feb-09 kl 16:15 »
Heej!!! Det finns inget patetiskt med att bo i en lite by och nära sin släkt om man är glad i dom...
Fick nästan lite tårar i ögonen när jag läste om din känsla för syskon och morfar....(infogat hjärta) ;D

Pengar ordnar sig alltid....
Kanske kan du ha höns och sälja ägg, odla lite och sälja något, göra lite hantverk att sälja...
Hjälpa folk i grannbyar med deras ved, åka till Norge och jobba en period då å då...starta en loppis på gården...
Det ger sig....Kanske kan du hyra ut ett rum å få in lite till dina kostnader... till någon som tillför något i ditt liv och i byn...
Jag tycker att du ska slå till!!! Lycka till!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 25 feb-09 kl 16:37 »
Vill du, så gör det. Annars kommer du att fundera på och kanske i värsta fall ångra dig läänge efter. Bättre då att prova på, och sen inse att det inte var rätt. Det går alltid att sälja ett hus sen, om du inte trivs. Eller hyr ut det. Jag säger kör på! (Men, det är så abnormt mycket med jobb med att renovera än vad man tror. Fast när det är gjort så är det värt det. ;) )

mobben

« Svar #4 skrivet: 25 feb-09 kl 16:53 »
Inget att fundera på tycker jag, köp huset.

trädman

« Svar #5 skrivet: 25 feb-09 kl 18:48 »
Vill du ha det så kör. Ska du lånefinansiera köpet kan du nu få några år med låg ränta som världen ser ut idag. Det är värt mycket eftersom det brukar vara tyngst ekonomiskt de första åren. Under tiden hinner du hitta något att syssla med som ger intäkter samt fixa till huset en del. Vilken prisnivå handlar det om?

kristjan

« Svar #6 skrivet: 25 feb-09 kl 22:20 »
Tack för alla fina svar, jag känner likadant som ni verkar göra angående de här sakerna; jag ångrar hellre något jag gjort än ångrar att jag inget gjorde...

Renoveringsarbetet är bara rent estetiskt, kåken är i riktigt god form - långt bättre än päronens boende :D
prislappen skulle landa på max 300k, och då är det färdigt för inflyttning.

Just nu letar jag som sagt febrilt efter inkomstkällor, och får jag en så tänker jag slå till! Leonea hade många bra tips, dessa tackar jag för.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 feb-09 kl 22:43 »
300k är ju inte mycket för ett hus. Man klarar ju lätt ränta och amorteringar på en vanlig arbetarlön. Tycker också du skall slå till om du har möjlighet.

trädman

« Svar #8 skrivet: 25 feb-09 kl 22:55 »
300k är inte mycket för ett hus idag. Särskilt inte om skicket är gott. Använder du huset som säkerhet så långt det räcker för bottenlån (ca75%) och lånar ett pantbrev i päronens skogsfastighet på resten (ca 100k) så blir allt ihop bottenlån med bra ränta och flexibla amorteringskrav. Idag bör räntan vara runt 2% dvs 6000kr/ år före skatteavdrag. Har du någon som helst beskattningsbar inkomst gör skatteavdraget 30% dvs räntekostnaden blir drygt 4000kr/ÅR. Driften av ett hus på landet om man eldar med (egen) ved osv behöver inte kosta så mycket. Hushållsel, försäkring, sotning, sophämtning, tele/bredband.

Du skrev att huset var stort och tidigare varit ett flerfamiljshus. Det kanske finns efterfrågan på ngn liten lägenhet även utepå landet. Bygg om så det blir en separat liten etta att hyra ut. Det kanske kan betala en större del av driftkostnaderna när det är uthyrt.

Lycka till!!

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 25 feb-09 kl 23:04 »
Nu är detta helt mina personliga tankar och utgår från mig själv.
Jag behöver avstånd till mina föräldrar och behov att skapa mig något eget. Därför känner jag mig främmande i din beskrivning och lite rädsla att de håller dig kvar - fast du behöver komma loss och börja från noll någon annan stans. Samtidigt vet jag många som bor nära sina föräldrar och umgås dagligen och är helnöjda med det - men det passar inte mig.

I vilket fall - använd hjärtat! & Lycka till - vad du än väljer!

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 feb-09 kl 23:06 »
Nu är detta helt mina personliga tankar och utgår från mig själv.
Jag behöver avstånd till mina föräldrar och behov att skapa mig något eget. Därför känner jag mig främmande i din beskrivning och lite rädsla att de håller dig kvar - fast du behöver komma loss och börja från noll någon annan stans. Samtidigt vet jag många som bor nära sina föräldrar och umgås dagligen och är helnöjda med det - men det passar inte mig.

I vilket fall - använd hjärtat! & Lycka till - vad du än väljer!

Så kände jag de första åren efter att jag flyttade hemifrån, men nu har jag inga problem med det längre

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 feb-09 kl 07:24 »
Jag tycker du ska köpa det. Känns det inte rätt efter ett tag så går det att sälja. Man är inte fast för evigt bara för att man är husägare.
Och du behöver kanske närheten till släkten just nu, om du inte mår så bra. Sedan får du sätta gränser för hur mycket du vill umgås med dom.
Ett råd bara, släpp inte in mamma som städhjälp o dyl. Då kommer du förmodligen snart att känna dej låst ;) Mammor är alltid mammor, vet du.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 26 feb-09 kl 08:40 »
Köp huset och flytta dit om det är det du vill! Du provar det livet och trivs säkerligen som fisken i vattnet. Det värsta som kan hända är att du efter en tid kommer fram till att du vill flytta, och då gör du det då. Man måste pröva för att veta...

kristjan

« Svar #13 skrivet: 26 feb-09 kl 10:47 »
Det största (enda) anledningen att jag ännu inte lagt ett bud är oro inför det ekonomiska... Just nu har jag 6 kronor på kortet och 200 i fickan. Jag har inga bidrag, ingen a-kassa, inga sjukpengar och inget jobb. Jag är verkligen luspank. Om jag skulle sälja av mig lite grejjor jag äger (musikinstrument, kamera och objektiv, tv, dator osv) skulle jag nog kunna skrapa ihop till månadskostnaden ett par månader...

Saken är den att det är väldigt fattigt med arbeten just nu, särskilt i detta område. Jag ska under inga omständigheter belasta min mor ekonomiskt, att hon står som borgenär kostar i realiteten inte henne något - såvida jag skulle gå i personlig konkurs vilket är något jag helst undviker. Bottom line is, jag har inga ekonomiska tillskott från familjen.

Det är nog svårt för er att svara på, men har ni någon idé vad ett hushåll av denna storleken skulle kosta per månad? Om vi ponerar att huset går loss på 300k så är ju räntan löjligt låg, 6-700 i månaden. Jag antar att det finns krav på en lägsta amortering, men vi leker med tanken att den inte existerar. Enligt mäklare har huset varit uppvärmt med elpatron de senaste åren, och hushållet har totalt förbrukar 19-22000kWh. Jag vet dock inte i vilken grad det varit uppvärmt. Vidare säger vi att jag nöjer mig med att ha basvärme på undervåningen samt att jag underhållseldar i vedspisen i köket. addera slamtömning, försäkringar och tjafs samt subtrahera maten.

Kontenta: Vad tror ni det skulle kosta i månaden?

Vänligen observera att ovan nämnda scenario endast skulle gälla temporärt. Någon gång måste jag ju finna ett jobb som ger mer än ett par tusen i månaden. Allt låter ju lite ostadigt, men detta är ett tillfälle - om jag väntar på en stabil ekonomisk situation är huset förmodligen borta.

Jag känner mig väldigt lost i alltihop, jag uppskattar verkligen all input!

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 26 feb-09 kl 11:06 »
Om man vänder på steken. Tror du att chansen kommer igen om ett tag att köpa ett "bra" hus där du vill? Då kanske du ska vänta.

Jag känner inte dig och har svårt att avgöra din situation men det känns som om du måste ta dig ur din nuvarande situation. Kanske läsa något? Fixa ett tillfälligt jobb? Jobba som volontär i nått projekt?

Risken är att du ännu mer fastnar i ekorrhjulet där du blir låst kring ett hus - som förvisso kanske är underbart - men du tvingas säga nej till andra möjligheter pga att du är låst till platsen.

Som sagt utan att i detalj känna till situationen eller dig så tycker jag du ska ut och komma in i något sammanhang och där du mår bra och trivs. Att sälja dina saker som du säkert har nytta av löser inga problem långsiktigt. Drömhuset riskerar att bli en belastning och även om din mamma lär ställa upp så får du ett konstigt beroendeförhållande där.

TW

• Finland
« Svar #15 skrivet: 27 feb-09 kl 07:10 »
Det är en gammal regel att man inte skall bo närmare än 200 meters gångväg från sina föräldrar. Huset är kanske litet för nära enligt den regeln och allför stort för din ekonomi.
För övrigt tycker jag att du absolut skall stanna i byn och köpa hus där men jag är inte helt säker på att just det här huset och den här tidspunkten är rätt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #16 skrivet: 27 feb-09 kl 07:25 »
Kan börja och säga att jag älskar mina föräldrar.. Gillar att göra saker ihop och umgås men en vecka räcker.. Nu bor dom i Fjollträsk och jag i Götlaborg så det finns ett bra välbehövlig avstånd.. vi ses flera ggr om året och hörs på tele, bra så.. än så länge. ;)

Är precis i samma situation som dig.. Arbetslös, ingen a-kassa eller bidrag men det hindrade inte mig från att köpa huset jag har idag.. ungefär samma köpesumma som du, fast nu upplånat mer.
Jag gjorde helt enkelt min bästa vän som delägare i huset, tog våra inkomster och gick te banken. Lade in så mkt pengar som möjligt i kontanter och skrev ett kontrakt sins emellan. Säljs huset har han rätt till 15% av vinsten efter skatt.

Jag har tagit extra i lån för att överleva och renovera huset, istället för att börja jobba och betala hantverkare som hade kostat betydligt mer. Nu skiljs dock våra vägar.. min idé är att göra huset till en inkomst, ej en utgift... Bed & Breakfast, äggproducering och grönsaksodling..

Säger bara.. kör på.. så det ryker.. lyssna på magen.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 28 feb-09 kl 18:15 »

Har jag nu fattat rätt:  Du fungerar i byn men inte annorstädes.  Dina småsyskon har glädje och nytta av Din närvaro under sin uppväxt, inte om tio år.  Huset är fortfarande till salu, en by med 200 pers och ett hus i den storleken till det priset, jag får bilden av GLESBYGD, där det kanske inte alls går att sälja ett hus om tio år?  Och, för att göra det lite svårare, inte heller kommer att bli något annat till salu eller uthyrning inom det närmaste halvseklet?  I det läget är väl den springande punkten vad hjärtat säger?

Och så pengarna.  De är, som det står i visan, till bekymmer för fattig och för rik.  Men Du har ju hittat till det här forumet, kan Du inte peta in en annons under Bostad Finnes om att Du hyr ut ett rum till låg kostnad för den som hjälper Dig med renoveringen, eller till mer normal kostnad men bara EN månad - för att se om Du och hyresgästen trivs med varandra?  Och sen, om allt fungerar (hyggligt, vi är ju inte perfekta), förlänga kontraktet.  Se bara till att få "klara papper"!  Alla möjliga detaljer ska stå, så att det inte behöver bli någon dum diskussion senare.

Andra inkomstkällor kan ju vara via dator och internet, eller postorder, eller åka iväg under vissa perioder, och komma hem med slantar.  Det har folk i glesbygd gjort under sekler.

Däremot skulle jag inte vara så rädd för Mamma.  Hon vill ju uppenbarligen hjälpa till, så då är nog förhållandet gott, eller?  Däremot ska Du förstås inte behöva hennes hjälp till vardags, då kunde Du ju lika bra bo kvar hemma som hemmason och dräng, och ha all marktjänst gratis.  Hur man gör när man lämnar barndomen och blir vuxen är ju väldigt individuellt.  För Din del verkar det som att Du måste se till att inte gå tillbaka för mycket till barndomens beroende, stå på egna ben, var en resurs i familjens gemensamma strävan!  Bland annat genom att sköta Din egen tvätt och matlagning.  Och sen ut och såga ner trän tillsammans med syskonen?  Lära dem alla knepen, och så fråga Pappa och Mamma till råds?  Vad säger Pappa om huset?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kristjan

« Svar #18 skrivet: 01 mar-09 kl 15:38 »
Har jag nu fattat rätt:  Du fungerar i byn men inte annorstädes.  Dina småsyskon har glädje och nytta av Din närvaro under sin uppväxt, inte om tio år.  Huset är fortfarande till salu, en by med 200 pers och ett hus i den storleken till det priset, jag får bilden av GLESBYGD, där det kanske inte alls går att sälja ett hus om tio år?  Och, för att göra det lite svårare, inte heller kommer att bli något annat till salu eller uthyrning inom det närmaste halvseklet?  I det läget är väl den springande punkten vad hjärtat säger?

Och så pengarna.  De är, som det står i visan, till bekymmer för fattig och för rik.  Men Du har ju hittat till det här forumet, kan Du inte peta in en annons under Bostad Finnes om att Du hyr ut ett rum till låg kostnad för den som hjälper Dig med renoveringen, eller till mer normal kostnad men bara EN månad - för att se om Du och hyresgästen trivs med varandra?  Och sen, om allt fungerar (hyggligt, vi är ju inte perfekta), förlänga kontraktet.  Se bara till att få "klara papper"!  Alla möjliga detaljer ska stå, så att det inte behöver bli någon dum diskussion senare.

Andra inkomstkällor kan ju vara via dator och internet, eller postorder, eller åka iväg under vissa perioder, och komma hem med slantar.  Det har folk i glesbygd gjort under sekler.

Däremot skulle jag inte vara så rädd för Mamma.  Hon vill ju uppenbarligen hjälpa till, så då är nog förhållandet gott, eller?  Däremot ska Du förstås inte behöva hennes hjälp till vardags, då kunde Du ju lika bra bo kvar hemma som hemmason och dräng, och ha all marktjänst gratis.  Hur man gör när man lämnar barndomen och blir vuxen är ju väldigt individuellt.  För Din del verkar det som att Du måste se till att inte gå tillbaka för mycket till barndomens beroende, stå på egna ben, var en resurs i familjens gemensamma strävan!  Bland annat genom att sköta Din egen tvätt och matlagning.  Och sen ut och såga ner trän tillsammans med syskonen?  Lära dem alla knepen, och så fråga Pappa och Mamma till råds?  Vad säger Pappa om huset?

Hej,
visst, det ska inte smygas under stol att det ev. är en risk att köpa ett hus här ute - man kanske aldrig blir av med det igen (om man nu skulle vilja/behöva detta. För att vända på situationen kan jag säga att det är väldigt sällan husen häromkring går till salu. Tilläggas bör är att denna kåk är bland de bättre/finare med bäst läge i byn.

Pengarna är ju största orosmolnet, men jag tror jag kan täcka kostnaderna ganska bra ändå - kan hyra ut snickarboden och garaget till folk i min umgängeskrets, kan kanske ta in någon som du säger samt generera pengar med datorns hjälp (det har jag gjort förr)...

Hela föräldraprylen verkar tolkats lite väl extrem av några här, visst har vi en bra relation - men det är inte som att jag bygger livet kring dem per definition... Jag har flyttade ut som glad 18-åring och har sedan dess skött vardagssysslor och allt annat oberoende av dessa människor, så det är inget problem.

Jag trivs bara rätt bra här, jag trivs INTE i städer. Vill ha mitt eget place som är mitt på riktigt, där jag kan slå ner väggar, göra en galen trädgård osv.

Hela projektet går för övrigt framåt, ska ringa mäklaren imorgon och ge ett lågt bud. Jag är förmodligen den enda intresserade då huset varit till salu ett par månader. har ni några tips inför budgivning?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 01 mar-09 kl 21:55 »
Se där, kanske utrymme för prutning?  Har Du någon som helst relation till säljaren?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 2 användare
Stengrim, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser