Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glöm inte detta!!! (viktigt)  (läst 7400 gånger)

_olfi_

• Medelpad
SV: Glöm inte detta!!! (viktigt)
« Svar #20 skrivet: 02 mar-09 kl 17:37 »
Som man ropar får man svar.... ;)
Vi arbetar för att bevara och skapa höga naturvärden ändå, men vill ha möjlighet att bruka vår skog. På ett förnuftigt och hållbart sätt.
Men med tanke på att du i ditt första inlägg antydde att vi "naturälskare" borde dö så tycker inte jag att du direkt svarade på ett bra sätt...

Det är ungefär så vi gör också, men får jag chansen till att bidra gratis till ett nytt reservat så tar jag chansen.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

trädman

« Svar #21 skrivet: 10 mar-09 kl 23:21 »
Ja, granskog går det tretton på dussinet. Hur man nu kan uppfatta granar som vackra.

Jag är så himla förbannad. Gjorde misstaget att lägga ut en förstagallring på Södra för snart 18 månader sedan. Först efter 12 månader började de ta tag i det hela, och gick ut och förröjde. Eftersom jag trodde att de skulle komma in och gallra snarast lät jag dem förröja. Ett fruktansvärt misstag.

Nästan sex månader senare berättar de att de inte tänker gallra på 5-6 år, för det är för klent. Men i förröjningen utrotade de ett bokbestånd om ca 50 bokar som växte sig raka och fina inne bland granarna, och som jag tänkt friställa nu när de blivit raka. Plus en massa ekar.

Jag hade inte ens beställt någon förröjning, och hade de kläckt ur sig att de inte tänkte gallra de närmsta 5-6 åren så hade jag röjt själv. Istället får jag nu en #€%€%##!%&// räkning på 20 000 för att de har utrotat mina bokar.

"Trevlig helg" hälsar min kontaktperson på Södra via mail. Och hade jag inte frågat om de inte skulle gallra nu när deras huggarlag varit på grannfastigheter de senaste månaderna, så hade jag inte fått reda på att de struntade i gallringen. Och huggarlaget har dragit vidare och tjälen har nu släppt så det är sörja.

Mitt förtroende för dem är nu nere på noll. Granälskande patrask.

Jag vill skriva riktigt många och långa svordomar. Men det tänker jag inte göra eftersom jag är moderator här.

Trist! Hade du inte beställt finns ingen anledning att betala, eller? I princip borde det väl gå att kräva ersättning för skadan, men risken är väl att den i ekonomiska termer bedöms som så liten att det inte är värt besväret att processa om. För jag gissar att SÖDRAs kultur gör att man ogärna betalar ersättning om man inte är absolut tvungen (domstolsutslag)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #22 skrivet: 11 mar-09 kl 15:24 »
Ja, granskog går det tretton på dussinet. Hur man nu kan uppfatta granar som vackra.

Jag är så himla förbannad. Gjorde misstaget att lägga ut en förstagallring på Södra för snart 18 månader sedan. Först efter 12 månader började de ta tag i det hela, och gick ut och förröjde. Eftersom jag trodde att de skulle komma in och gallra snarast lät jag dem förröja. Ett fruktansvärt misstag.

Nästan sex månader senare berättar de att de inte tänker gallra på 5-6 år, för det är för klent. Men i förröjningen utrotade de ett bokbestånd om ca 50 bokar som växte sig raka och fina inne bland granarna, och som jag tänkt friställa nu när de blivit raka. Plus en massa ekar.

Jag hade inte ens beställt någon förröjning, och hade de kläckt ur sig att de inte tänkte gallra de närmsta 5-6 åren så hade jag röjt själv. Istället får jag nu en #€%€%##!%&// räkning på 20 000 för att de har utrotat mina bokar.

"Trevlig helg" hälsar min kontaktperson på Södra via mail. Och hade jag inte frågat om de inte skulle gallra nu när deras huggarlag varit på grannfastigheter de senaste månaderna, så hade jag inte fått reda på att de struntade i gallringen. Och huggarlaget har dragit vidare och tjälen har nu släppt så det är sörja.

Mitt förtroende för dem är nu nere på noll. Granälskande patrask.

Jag vill skriva riktigt många och långa svordomar. Men det tänker jag inte göra eftersom jag är moderator här.

Har du något kontrakt på gallringen?, och vad står det där om förröjning av beståndet?.

Antal ha?.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #23 skrivet: 12 mar-09 kl 11:54 »
Har du något kontrakt på gallringen?, och vad står det där om förröjning av beståndet?.

Antal ha?.

Står inget om förröjning i kontraktet. Gallringen var på sju hektar, i teorin.

Man får trösta sig med att om det inte gallras så blir det iaf ingen risk för att skogen kommer misstas för "fin skyddsvärd gammelskog" om 30-40 år, utan mer som skräpskog, fast den förblivit orörd och fått utvecklas naturligt.

Risken finns väl nu att Södra prompt tar pengarna från det virke jag själv avverkat i vinter för att betala sin förröjning med, pengar jag hade räknat med som lön.  Jag kanske skall deponera pengar hos Länsstyrelsen tills vi är överens, så de inte kan sno "lönen".

Som sagt, hade jag vetat detta hade jag förröjt själv. Idiotiskt att avverka massa skog för att betala någon annan för att göra ett uselt jobb med, när man kan göra det usla jobbet själv istället.
« Senast ändrad: 12 mar-09 kl 12:00 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 12 mar-09 kl 12:08 »
Man får trösta sig med att om det inte gallras så blir det iaf ingen risk för att skogen kommer misstas för "fin skyddsvärd gammelskog" om 30-40 år, utan mer som skräpskog, fast den förblivit orörd och fått utvecklas naturligt.

;D ;D ;D

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #25 skrivet: 14 mar-09 kl 12:22 »
Står inget om förröjning i kontraktet. Gallringen var på sju hektar, i teorin.

Risken finns väl nu att Södra prompt tar pengarna från det virke jag själv avverkat i vinter för att betala sin förröjning med, pengar jag hade räknat med som lön.  Jag kanske skall deponera pengar hos Länsstyrelsen tills vi är överens, så de inte kan sno "lönen".

Som sagt, hade jag vetat detta hade jag förröjt själv. Idiotiskt att avverka massa skog för att betala någon annan för att göra ett uselt jobb med, när man kan göra det usla jobbet själv istället.

Nu vet inte jag vad som står i klausulerna för Södrakontrakt?, men normalt sett har köparen inte mer 36 månader på sig
att hålla inne med avverka från kontraktets upprättande - dvs om inget annat avtalats.
Det ska även avtalas skrifligen om förröjning ska utföras, men eftersom du godkänt detta "muntligen", så kan
det bli svårt att bestrida kostnaden/åtgärden.

Hursomhelst  så är det "illa skött" av Södra, men det bevisar samtidigt att "föreningarna" är av ungefär samma "skrot/korn"
som många andra skogsbolag.

ulfg

« Svar #26 skrivet: 22 mar-09 kl 20:46 »
Bäste larso, jag tycker det verkar som om Södra kört över dig en smula. Du har skrivit ett kontrakt med dem, det kontraktet måste både du och de hålla. Det som inte står i kontraktet finns inte. De kan inte blåsa på med en förröjning utan att det är avtalat. Har de gjort det och utan att ha pratat med dig  får de väl stå för kostnaden själva? Överväg att bryta gallringskontraktet och förhandla tvisten efteråt och se vart det hamnar. Låt Peter Johansson svettas en smula, det mår han bara bra av. Känn dig inte bunden av dem. Du har både Derome, Sydved, Skogssällskapet kvar. Eller gallra själv stötvis och producera barrpannved för 300 kr m3:n. Går åt fint.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #27 skrivet: 27 mar-09 kl 13:07 »
Du har både Derome, Sydved, Skogssällskapet kvar. Eller gallra själv stötvis och producera barrpannved för 300 kr m3:n. Går åt fint.

Vad för krav finns det på barrpannved. Det vore ju en utmärkt användning av klenare gran, som jag kan gallra ur rätt enkelt. Räcker det att man randbarkar det, så jag slipper klyva?

Jag är inte familjär med vedpannor. Vet att det finns de som vill ha halvmeterslängder och rent av enmeters. Då borde det väl vara dimension nog på pannan för att klara en grankubb som är 10-12cm i diameter?

Kan jag klara mig med randbarkning och kapning så kan jag leverera direkt från utskiftet utan att ta vägen förbi vedmaskin.

Vad tror experterna? Leverera färsk randbarkad granpannved på våren? 300:- per m3t eller hellre m3s, plus leverans, kan iaf jag leva med i jämförelse med 275: per m3fub.

Nu skall väl gärdesgårdsstörar göras av senvuxen gran, men i en eftersatt gallring så är det iaf tätare årsringar. Kanske kan fixa det av de översta metrarna?

Södras benägenhet att köra över står väl i omvänd proportion till hur många hektar man har och hur länge man varit medlem?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #28 skrivet: 01 apr-09 kl 11:35 »
Bäste larso, jag tycker det verkar som om Södra kört över dig en smula.

Södra-följetången leder till spin-offer. Fick slutmätning på mitt talltimmer. Jag hade räknat till 190 stockar. De mätte in 166 stockar. 24st har försvunnit. Baserat på snittpriset (410 per fuskfub) och snittvolymen (0.18) per stock blir det 1771 spänn ex moms.

För en stor slutavverkning så märks det väl inte om någon lastar lite fel i någon ände, men när man småskaligt levererar så blir detta en förlust 12% av mitt arbete.

Skall inte svära. Får se vad de har att kontra med. Jag upplyste dem för övrigt om att det var 190 stockar innan de började hämta...

nordtravare

• Medelpad
« Svar #29 skrivet: 03 apr-09 kl 20:21 »
Är dödligt less på alla naturmuppar som springer omkring och leker hugg ner skiten .

Fjädern

• Öland
« Svar #30 skrivet: 08 jun-09 kl 22:56 »
Ok, ska erkänna att jag inte har läst detta om urskogen som ska räddas! Men det vet du väl "Huggorm", att alla träd som är mer än 40 cm i brh enligt de flesta som inte har en aning om skog, per definition är gamla. Oavsett vilken bonitet de står på.
Ge folket den urskog dom vill ha. Och låt döda grenar falla ner i dessa naturälskares huvuden och befria oss från dom! Låt denna "gammelskog" stå och tvärdö, och låt folket se hur det enda som kommer att återkomma är gran, gran och åter gran. Om några år är deras skog inte ett skit värd för dom att vandra och njuta i.
Vill tillägga att även om jag inte vet något alls om denna skog, så är ovanstående ofta den sanning som "folket" inte begriper. Många tror att man helt enkelt kan stanna tiden och låta den förtrollande granskogen/pelarsalen med sitt mossgröna marktäcke stå kvar likadant i tid och evighet.
Och jag är trött på ett sånt resonemang. Köp egen skog och gör gärna om den till reservat. ;D
åh, vad jag är säker på att flera här gnisslar tänder nu. Alla ni som vet så bra... 8)
syftet med ett reservat är väll att låta skogen sköta sig själv, men du som verkar veta så mycket om dagens skogsbruk kanske inte vet hur naturliga störningar formar landskapet och gör det än idag om inte vi människor går in och stoppar det, tänker bl.a. på brand,stormar och bäver,  så det där med gran och åter gran?
Fjädern

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
JosephsmuMp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser