Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äter inte hö  (läst 2317 gånger)

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
äter inte hö
« skrivet: 01 nov-05 kl 22:24 »
hej!
har några angorakaniner som jag utfodrar med "Stampe" torrfoder från Granngården samt med hö och diverse grönsaksrester samt sly. Torrfodret får de väl egentligen för att det går åt mycket energi till att producera ull. Problemet är att de inte vill äta hö, utan bara trampar ned det och förser sig med torrfoder istället. Höet är av jättefin kvalitet och inte mögligt eller dåligt. Detta blir ju i dyraste laget i längden. Ska jag prova att enbart ge hö ett tag för att de ska vara tillräckligt hungriga (är de bortskämda??) Jag brukar ge ca 0,5-2 dl torrfoder per dag, beroende på årstid och temperatur samt andra fodermedel. Är det någon som har nåt tips?
« Senast ändrad: 01 nov-05 kl 22:26 av mirakel »

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:äter inte hö
« Svar #1 skrivet: 01 nov-05 kl 22:42 »
Hej!

Visst kan det vara så att dom är bortskämda!!!
Vi hade en kanin som bara åt pellets och tog bort allt annat ur skålen.
Men när vi bara gav hel havre åt den det och nu kan vi blanda och den äter av allt.

Det enda tips jag kan komma med är att skaffa en höhäck. Vi tyckte också att det gick åt mycket hö men sen vi började med höhäckar äter kaninerna mer och det är lättare att se hur mycket som går åt.

Lycka till!!!  ;)
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:äter inte hö
« Svar #2 skrivet: 02 nov-05 kl 23:23 »
Hm tack för tipset.
Nån bra idé om hur man fixar en fiffig höhäck? Har gjort som en slags "ficka" utav grovmaskigt hönsnät till två av kanierna men det verkar inte funka nåt vidare. *idétorka*

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:äter inte hö
« Svar #3 skrivet: 03 nov-05 kl 09:22 »
Tyvärr har jag ingen bra ide´. Jag har köpt mina. ;)

Men jag vet att jag sett på bild att man kan ta plastat nät(som man egentligen använder runt buskar och träd) och bara vika så det blir en vagga.
Gud så svårt det är att förklara när man inte kan visa!!! :P

Lycka till!!!

Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:äter inte hö
« Svar #4 skrivet: 03 nov-05 kl 16:09 »
(är de bortskämda??)

Två av mina fyra kaniner är fixerade vid pellets och "kraftfoder". Finns det äter de inget annat och de slänger sig fram till skålen och morrar åt de andra. Jag ger dem numera inga pellets alls på sommaren då det finns så mycket annat att äta förutom att de alltid har tillgång till hö. På vintern får de lite grann (+grönsaker och sly), men det gäller att hålla koll på vikten på dessa två pellets-galningar!

Du kan nog bygga en höhäck av någon slags galler som du fäster i buren. Mina kaniner skulle bita sönder ett plastnät. Prova med ett ugnsgaller eller nåt, beroende på hur din bur ser ut. Det bör inte vara för finmaskigt, de måste ju få in nosarna och kunna dra åt sig höet. Du får nog prova dig fram!

/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Beorn

  • Inlägg: 45
Re:äter inte hö
« Svar #5 skrivet: 06 nov-05 kl 19:12 »
Hej

2,5 X 2,5 cm fyrkantsnät eller 5 x 5 cm om det inte finns ungar i buren, fungerar bra. Jag gör bara en vagga som jag hänger upp på ena burdörren (jag har två på varje "svit".) Sticker in en tuss från sidan. Kaninen/-erna äter både från sidorna och från insdian av buren smat under. Inte mycket spill alls.
När det gäller den så kallade bortskämdheten...Visst äter man väl hellre grönsakerna eller köttbiten än "bulk" som potatis när man själv sitter till bords? Kaninerna är fullt medvetna av vad som ger mest för minsta kostnaden, precis som alla andra djur. Ge fodemorötter, ris och hö, och glöm pelleten ett atg (självklart om någon av dem börjar se dåliga ut, så får du väll återgå till lite pellets). Jag använde mycket rabbfor tidigare, men har övergått till mer ritkig kaninmat. Dvs varierat. Det lkäver mer av mig som husse, men å andra sidan så sitter jag inte sysslolös heller ;D
Plånboken ser så lycklig ut och djuren likaså ;D

Lycka till

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
Re:äter inte hö
« Svar #6 skrivet: 14 nov-05 kl 20:14 »
Hej!

Jag har byggt höhäckar av gallerhyllor från gamla kylskåp, har fått dem på Återbruket (begagnat marknad, sopåtervinning e.dyl).
Mycket billigt, nästan gratis! :)
Dock har jag nypt bort varannan gallerpinne, så att de ska få loss lagom hö stora hötussar.

mvh Kent
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Sharon

  • Gäst
Re:äter inte hö
« Svar #7 skrivet: 15 nov-05 kl 00:08 »
Går åt mycket hö?
- jag hoppas inte att ni köper dyrt hö i påsar i butik!!!
Hö hos en bonde kostar ca 1,25 kr/kg i balar. En bal tar i och för sig plats, men ändå...
En del djur är förresten lite finsmakare när det gäller hö, och vill ha väldigt tunt och fint ängshö, eller en del vill ha grövre hö. Höet kan också ha lite olika innehåll.
Kan vara lönt att pröva olika sorter.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser