Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utvinna kraft ur gym?  (läst 9629 gånger)

tonebender

• Västergötland
Utvinna kraft ur gym?
« skrivet: 25 feb-09 kl 12:26 »
Jag kan inte släppa tanken på ett gym där man tar tillvara energin från maskinerna. Undrar om man ens skulle få tillbaks kraft nog att driva fläktarna eller lysrören? Jag ser framför mig en central axel runt vilken man har trappmaskiner och cyklar och i mitten en elak tant med piska såklart (hon får gärna bryta på tyska, det är döläckert) och kanske ett gäng hjul att gå i, såna som man hade på medeltiden till pumpar och annat...

Schpring!!! Schweinehund!!!
Kanske någon som håller takten med pukor eller så för att skapa den rätta stämningen.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Utvinna kraft ur gym?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-09 kl 06:44 »
Tänker jag på varje gång jag är på gymmet.. varför inte ha en generator på varje maskin, (crosstrainer, cyklar och andra motionsmaskiner) Slutar nån använda dom så är det endast nödbelysning på i lokalen, börjar nån använda nån av dom så lyser lokalen upp igen..  Att dessa maskiner måste matas med ström är för mig obegripligt..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 feb-09 kl 09:56 »
Ja var och en skulle vara tvungna att bära med sig två (tunga)blybatterier, och det ska kollas så de inte är urladdade. Sedan är ett träningspass godkänt först när batterierna är laddade ;D

Ett annat förslag är att en motionscykel ska placeras vid hissarna, och när man genererat lika mycket energi till hissen som den tar i drift får man använda den annars får man ta  trappan. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 feb-09 kl 20:24 »
Tänker jag på varje gång jag är på gymmet.. varför inte ha en generator på varje maskin, (crosstrainer, cyklar och andra motionsmaskiner) Slutar nån använda dom så är det endast nödbelysning på i lokalen, börjar nån använda nån av dom så lyser lokalen upp igen..  Att dessa maskiner måste matas med ström är för mig obegripligt..

det är bara att ta patentet och starta det första "återvinnings-gymmet".. du kommer bli stenrik! och supertrimmad :P
Kennel SweetCaileanz

Lucidor

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 26 feb-09 kl 20:42 »
Ett annat förslag är att en motionscykel ska placeras vid hissarna, och när man genererat lika mycket energi till hissen som den tar i drift får man använda den annars får man ta  trappan. 

Bra idé :)

Så kunde man göra med dörröppnare också. Handikappade får ha passerkort så att de slipper cykla upp dörren.

tonebender

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 feb-09 kl 22:55 »
Man skulle kunna hetsa Chalmers och KTH mot varandra att bygga de ballaste alternativgymmen och sen tävla om vem som producerar mest kWh. Dom är ju både hiskeligt nördiga och tävlingsinriktade.
Sen tycker jag ungdomarna av idag är på tok för bortklemade. Trampas generator ska dom...

1. Vi blir fetare.
2. Det behövs energi.
----------------------------------
saken är löst!

M8e

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 27 feb-09 kl 19:38 »
1. Vi blir fetare.
2. Det behövs energi.
----------------------------------
saken är löst!

Onödigt att träna! Fettet kan ju göras till biodiesel! ;D
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 feb-09 kl 19:39 »
Hela vitsen med gym är ju att man skall röra sig utan att göra någon nytta.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 27 feb-09 kl 19:47 »
Hela vitsen med gym är ju att man skall röra sig utan att göra någon nytta.

Det är kanske det man betalar för. Det platonska synen på kroppen lever, ännu hellre betala för att utföra ett fysiskt arbete än få betalt, finare att förtjäna på annat.

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 28 feb-09 kl 11:53 »
Halaj!

Sen kan man ju fundera lite praktiskt på det.

Rätta mig gärna, men jag har för mig att en 100 m sprintlöpare på OS-nivå kan utveckla ca 400 watt medans han lubbar.

Så vad kan en medelmåttig joggare som försöker att jobba bort sina bilringar tänkas prestera?
50 watt? 100 watt kanske?

Så om man nu tar en roddmaskin som exempel så får man ju då ut dessa 50 watt när någon ror i den. Men den står ju still mellan alla roddare.
Så vad kan den tänkas producera i genomsnitt under hela tiden från gymmet öppnar tills det stänger? 0,5 watt?

Och om gymmet nu har 10 olika maskiner i sin maskinpark så producerar alltså dessa maskiner sammalagt 5 watt över tiden. Hurra.

Det är så tråkigt när verkligheten hoppar upp och ger en örfil åt ens vackra tankar och funderingar.

Näe, jag har ett mycket bättre förslag.
Ni kan komma hem till mig och hugga ved istället.
Inte är jag girig heller.
Hitta det billigaste gymkortet i Gbg så skall jag halvera mitt pris på stående fot.

//T

tonebender

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 28 feb-09 kl 13:09 »
SCB
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____24270.aspx

År 2007 producerade vindkraften 1432GWh
Utslaget på varje individ i konungariket så blir det en sisådär 160kWh...
Hmmm 160/365=0.5kWh per dag... som jag ser det är det bara att börja trampa.    8)

Rör på fläsket, undersåtar!

ca

« Svar #11 skrivet: 28 feb-09 kl 16:11 »
för en hyfsat tränad cyklist  på den generatorförsedda testcykeln skulle det ta 16 tim att fabricera 1 kwh, så elströmmen kanske inte är uppe i sitt rätta värde ännu. Eller så har vi alldeles för bra betalt när vi jobbar.

tonebender

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 28 feb-09 kl 18:18 »
Vi har uppenbarligen för bra betalt och begär på tok för mycket av livet...
Hm... jag kanske kan sälja in gymidén som konstinstallation istället.     :P

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 28 feb-09 kl 21:09 »
Den mänskliga varelsen kan utföra storverk, men den är inte energieffektiv.

Lucidor

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 28 feb-09 kl 21:53 »
Visst är den väl effektiv? Jag tycker det är rätt fascinerande hur mycket värme och rörelse det blir av det lilla vi stoppar i oss. Tänk om man använde samma mängd energi till en maskin, den skulle nog inte komma särskilt långt.

tonebender

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 28 feb-09 kl 22:03 »
Hm... Nästa idé, om man stoppar in metallbleck i kroppen då? Typ koppar o zink om vartannat och så får man turas om att alstra ström, t.ex. på natten när man ändå inte gör något...     8)

Tapio

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 01 mar-09 kl 12:24 »
Visst är den väl effektiv? Jag tycker det är rätt fascinerande hur mycket värme och rörelse det blir av det lilla vi stoppar i oss. Tänk om man använde samma mängd energi till en maskin, den skulle nog inte komma särskilt långt.

Halaj!

Näe. Eller, räknar man med rörelse och värme så har ju kroppen naturligtvis 100% verkningsgrad. Men det har ju alla maskiner isf. Förlusterna blir ju värme.

Om vi tar cas cyklist så uvecklar h*n 1,5 kWh under ett dygn.
En normal person äter ca 2500 kcal/dygn.
En elitidrottare äter väl 6 000-7 000 kcal/dygn.
Vad kan cyklisten tänkas behöva äta? 10-12 000?
12 000 kcal motsvarar ca 14 kWh.

Det skulle alltså ge en verkningsgrad på 1,5/14= 10,7%
Rätt uselt skulle jag vilja säga.

//T

fishyerik

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 01 mar-09 kl 23:34 »
Halaj!

Sen kan man ju fundera lite praktiskt på det.

Rätta mig gärna, men jag har för mig att en 100 m sprintlöpare på OS-nivå kan utveckla ca 400 watt medans han lubbar.

Så vad kan en medelmåttig joggare som försöker att jobba bort sina bilringar tänkas prestera?
50 watt? 100 watt kanske?

Så om man nu tar en roddmaskin som exempel så får man ju då ut dessa 50 watt när någon ror i den. Men den står ju still mellan alla roddare.
Så vad kan den tänkas producera i genomsnitt under hela tiden från gymmet öppnar tills det stänger? 0,5 watt?

Och om gymmet nu har 10 olika maskiner i sin maskinpark så producerar alltså dessa maskiner sammalagt 5 watt över tiden. Hurra.

Det är så tråkigt när verkligheten hoppar upp och ger en örfil åt ens vackra tankar och funderingar.

Näe, jag har ett mycket bättre förslag.
Ni kan komma hem till mig och hugga ved istället.
Inte är jag girig heller.
Hitta det billigaste gymkortet i Gbg så skall jag halvera mitt pris på stående fot.

//T

Bara inte dina "vedhugggargymare" inte halverar fötterna också...

Visserligen tror jag inte så mycket på att det skulle vara försvarbart att koppla generatorer på gym-maskinerna för strömmens värde, men du har helt klart räknat på ett konkursmässigt gym, eller ett hemma-gym. 1% av tiden om gymmet är öppet i 10 timmar är 6 minuter, på tio maskiner en timme, alltså en eller två personer om dagen.

Som en gimmick för gymmet däremot om gymmarna erbjöds få en krona rabatt på nästa årskort för varje kWh de alstrar på gymmet kanske skulle sälja många årskort.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

tonebender

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 02 mar-09 kl 13:46 »
Tusan oxå, gymidéen är redan snodd...

Tydligen är antalet modeller och avdankade skådisar i New York så stort att man byggt en prototypanläggning för att generera ström så att dom i allafall gör någon nytta.

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 02 mar-09 kl 14:02 »
Jo vanligast är ju att man finner det man hittat på, förut tillämpat någon annan stans.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser